הערכה הנה התרשמות מקצועית, אבחון בלתי פורמלי. איש/אשת המקצוע משתמשים בכלים שרכשו לאורך השנים, באינטואיציות וברגישות, כלים שאינם בהכרח מנורמלים, שאינם בתנאים פורמליים או סטנדרטיים, שאינם בסביבה סטנדרטית, לקבלת התרשמות כללית.
אבחון, לעומת זאת, כולל שימוש בכלים/מבחנים פורמליים, מנורמלים. קיימים מבחנים פורמליים לילדים כבר משלב הינקותמבחנים התפתחותיים, שהנם מכלי הפסיכולוגיה ובמקרה זה-פסיכולוגיה התפתחותית.
גיל הגן
בגיל הגן ישנה השקה בין פסיכולוגיה התפתחותית ופסיכולוגיה חינוכית. הן הפסיכולוג ההתפתחותי והן הפסיכולוג החינוכי משתמשים במערכת אבחונית אשר בבסיסה עומדים מבחני אינטליגנציה, אשר נועדו בעיקר לקבל אינדיקציות שונות לגבי תחומי חוזק וחולשה (קוגניטיביים) אצל ילדים. מומלץ לערוך אבחון מקיף כאשר ישנן אינדיקציות כי הקשיים של הילד/ה הם מעבר ל"בשלות רגשית", על מנת להעריך את טיב הקשיים. במידה וההמלצה היא להישאר שנה נוספת בגן חובה, תוצאות האבחון מאפשרות להפוך את השנה הזו לאפקטיבית יותר, המכינה את הילד/ה בצורה טובה יותר להתמודדויות הצפויות בבית הספר.
בגיל זה אבחון יכלול שילוב של המבדקים וההערכות הבאים, בהתאם לצרכי הילד/ה:
- WPPSI מבחן ווכסלר לילדי הגן – מבחן זה הוא בשימוש השכיח ביותר בגילאי הגן בישראל, בשירותים הפסיכולוגיים. השימוש העיקרי הוא בגילאי 4-6, כחלק ממה שנהוג לכנות "מבחן בשלות" או "מבחן מוכנות" לכיתה א'. המבחן מורכב מתחום מילולי ותחום ביצועי, כאשר בכל אחד מן התחומים 6 תתי מבחנים. המבחן נותן אינפורמציה רחבה לגבי התפקוד השפתי של הילד/ה, ונותן אינדיקציה ברורה לגבי תפקוד של ילד ביחס לבני גילו.
- על מנת להשלים את האבחון נהוג להוסיף מבחנים שונים כגון ציור דמויות ובתים, מתן מטלות הקשורות בחיי היום יום ובמושגי יום יום כגון תפיסת כמות-חשבון, קביעות צורה, שיום של צבעים, ידע כללי אישי-סביבת מגורים עיר, שכונה, רחוב, תצפית בזמן המפגשים ולעיתים בסביבת הגן, דיווח גננת-צוות הגן, דיווח צוות פארא-רפואי (במידה והילד מקבל טיפולים שונים) וכמובן שיחת הורים ולעיתים גם שאלוני הורים.
- אבחון פסיכודידקטי כולל גם הערכה של מיומנויות העומדות בבסיס הקריאה כגון עירנות ומודעות פונולוגית, שטף שפתי, תפקודי תפיסה, זיכרון וקשב. האבחון מתבצע על ידי פסיכולוג/ית שעברו הכשרה מתאימה באבחון של התחום הדידקטי, או על ידי שילוב בין פסיכולוג/ית ומאבחן/ת דידקטי. בתום התהליך האבחון מתקבלת תמונה מקיפה ורחבה של כלל התפקודים של הילד/ה, המלצות לעבודה ולדרכי למידה והקנייה, והערכה אודות מידת מוכנות לכיתה א.
אבחון בגיל בית הספר (גיל 6-16)
- הערכה פסיכולוגית רגשית-מבחנים השלכתיים - שימוש בכלים פורמליים ובלתי פורמליים להערכת מצבו הרגשי של ילד. שימוש בהערכה נפוץ כאשר ישנה פניה ספציפית וממוקדת, לגבי "קשיים רגשיים". הערכה רגשית מבוצעת גם פסיכולוגיים חינוכיים וקליניים.
- אבחון פסיכולוגי בסיסי-WISC-R/95 בנדר וציורים - נערך על מנת לזהות קשיים ראשוניים אצל ילדים, התרשמות, וכבסיס להמשך עבודה. בעקבות אבחון בסיס יכולה להינתן המלצה
- לקבלת סיוע מקצועי: רגשי, פארא-רפואי, לימודי, המלצה להמשך אבחון, המלצה לטיפול, הפניה לאנשי מקצוע נוספים.
- אבחון דידקטי-כישורי למידה, קשיי למידה - הערכה של תיפקודי תפיסה, זיכרון, למידה, תפקודים העומדים בבסיס השפה הכתובה. אבחון דידקטי נערך פעמים רבות ע"י מאבחנות דידקטיות אשר עברו הכשרה בתחומים אלה. ההפניה לאבחון מעין זה שכיחה כאשר תחושת צוות בית הספר או הגורם המפנה כי לילד/ה אין קשיים נוספים: קוגניטיביים, רגשיים, משפחתיים, התנהגותיים, חברתיים. בעקבות אבחון מעין זה ישנה ציפיה כי תוכן תוכנית עבודה וינתנו המלצות מפורטות לגבי דרכי הוראה רצויות עבור המאובחן.
- אבחון פסיכודידקטי.-שילוב של כל הנ"ל- כול להערך ע"י איש מקצוע אחד-פסיכולוג שהוכשר לכך, או ע"י צוות של אנשי מקצוע.