לתיק הבריאות שלי

תזונה בהריון

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

צרבת בהריון

צרבת בהריון
מהי צרבת?
צרבת היא גירוי של הושט בשל עליה של חומצות מהקיבה. הגירוי מתבטא בתחושת צריבה בחלק העליון של הבטן או מתחת לעצם החזה. 
בתחתית הושט קיים סוגר טבעתי שנתפתח על מנת לאפשר את מעבר המזון והשתייה אל תוך הקיבה ולאחר מכן נסגר שוב. במצבים בהם הוסגר נפתח לעיתים קרובות מידי, או שאינו נסגר מספיק חזק, חומצות הקיבה יכולות לעלות אל תוך הוושט ולגרום לתחושה הצריבה. 
מה הם הסימפטומים של צרבת?
  • תחושת צריבה בחזה, מאחורי עצם החזה, המתרחש אחרי אכילה ונמשך כמה דקות עד שעות. 
  • כאב בחזה, במיוחד כאשר מתכופפים, שוכבים או אוכלים. זכרו - יש לפנות לטיפול רפואי בכל מצב של כאבים בחזה. 
  • צריבה בגרון או טעם חם, חמוץ, חומצי או מלוח בבסיס הגרון. 
  • קושי בבליעה
  • תחושת שהאוכל נתקע בחזה או בגרון
  • צרידות, במיוחד אחרי אכילה
  • כאב גרון, לעיתים לאחר אכילה, אך במקרים רבים כאב גרון כרוני (ללא תסימנים אחרים כגון צינון, שיעול, חום וכו)
  • בחילה, במיוחד לאחר אכילה, ללא תסמינים אחרים. 
  • ייצור מוגבר של רוק 
צרבת והריון
מעל מחצית הנשים ההרות מדווחות על תסמינים של צרבת קשה, במיוחד לקראת אמצע-סוף ההריון. מעבר למשקל העודף, ולתינוק, היוצרים לחץ על הקיבה, צרבת בהריון לעתים נגרמת בעקבות הרמות המשתנות של ההורמונים, המשפיע על שרירי מערכת העיכול ועל התגובה למאכלים שונים. הבשורות הטובות? ברוב הגדול של המקרים זה מפסיק מיד לאחר הלידה. 
ריכזנו עבורך טיפים שיסייעו להקלה על הצרבת שלך. 
טיפים להקלה על צרבת 
  • שני בשיפוע. למיצי הקיבה נטייה לעלות בלילה, כאשר שוכבים. כרית מתחת לראש או שינה בחצי שכיבה על גבי כריות תמיכה, יסייעו בהקלה על הצרבת. 
  • העדיפי שמאל. שינה על צד שמאל מסייעת להקל על הצרבת
  • איכלי מוקדם יותר. קיבה מלאה לוחצת על הסוגר, תנסו לאכול שעתיים-שלוש לפני השינה, והימנעו מנשנוש לקראת השינה. 
  • סוג האוכל משפיע. שוקולד, פירות הדר, בצל, משקאות מוזגים, קפה, אוכל מטוגן ואוכל חריף הם חלק מהטריגרים הידועים לצרבת
  • כושר גופני כן. לפני השינה - לא. מאמץ גופני נמרץ לפני השינה יכול לגרום לצרבת, מומלץ לבצעו בשעות מוקדמות יותר. לעומת זאת, פעילות מתונה אחרי ארוחת ערב, כגון הליכה, מאפשר לאוכל להתעכל ומסייע במניעת צרבת בלילות. 
  • ויסות כמויות. העדיפו מנות קטנות יותר של אוכל לעתים תכופות, ולא ארוחות גדולות. חשוב ללמוד להאזין לגוף, לזהות תחושת שובע ולהפסיק לאכול. 
  • בלי אלכוהול. אלכוהול הוא אחד מהגורמים לצרבת,הוא גם מסוכן לעובר. ההמלצה כיום היא לא לשתות אלכוהול בזמן ההריון.  
  • מתני את העלייה במשקל. עודף משקל גורם ללחץ על השסתום בחלק העליון של הקיבה. עליה במשקל היא חלק בלתי נפרד מההריון, אך עם זאת, על ידי הקפדה על תזונה בריאה ועל כושר גופני מתון ניתן למתן את העלייה במשקל. .
  • אם את מעשנת - הפסיקי מייד. עישון פוגע בעובר.תינוקות שנולדים לאמהות מעשנות נוטים להיות במשקל לידה נמוך יותר ולעיתים רבות סובלים מבעיות רפואיות. אם את צריכה עוד מוטיבציה להפסקת עישון - עישון סיגריות מחליש את הסוגר בין הוושט לקיבה. סוגר חלש = צרבת. 
  • שתי תה עם נענע, אבל לא לפני השינה. הנענע מרגיעה, עד כדי כך מרגיעה שהיא מרפה את הסוגר בקצה הקיבה. 
  • זהי את טריגרים. מזונות שונים משפיעים על אנשים שונים באופנים שונים. הדרך היעילה ביותר לזהות מה גורם לך לצרבת, לאילו מזונות השפעה שלילית עליך, הוא על ידי ניהול יומן אכילה. תנסי למלא יומן, המחלוק לפי שעות: מה אכלת והאם כן או לא סבלת מצרבת אחר כך (או בלילה). אחר כך תוכלי לנסות להוציא פרטי מזון בעיתיים מהתפריט ולראות מה ההשפעה ואיך את מרגישה. 
  • לבשי בגדים רפויים. העדיפי הבגדים שאינם לוחצים על איזור הבטן, ללא גומי לוחץ, חגורות וכו'. 
  • התכופפי מהברכיים. התכופפות מהמותן גורמת ללחץ על הקיבה והעלאת מיצי הקיבה למעלה. היא גם לא בריאה לגב. תלמדי להתכופף ולהרים דברים מהברכיים. 
  • לעסי מסטיקים. לעיסת מסטיק (עדיף לא בטעם מנטה/נענע) במשך 30 דקות אחרי האוכל, מביאה לייצור רוק. בליעת רוק שוטפת את החומצה מהוושט. 
  • היזהרי מתרופות. ישנן תרופות אשר תופעות הלוואי שלהן היא צרבת. פני לרופא ותראי אם ניתן לנסות תרופה חליפית. תוודאי עם הרופא שהתרופה טובה גם בזמן ההריון.  
  • רכשי תרופות. להקלה מיידית קיימות תרופות רבות המנטרלות חומצות קיבה. פני לרופא או לרוקח לקבלת המלצות על נוגדי צרבת המתאימים לזמן ההריון. 
  • שתי אלוורה. באותו האופן שאלוורה פועלת על כוויות, האלוורה גם פועלת על צרבת. נסי משקאות אלוורה, חצי כוס לפני האוכל. 
  • אכלי בננות. בננות טריות או מיובשות משמשות כנוגד חוצמה טבעי. רק הישמרי - אם את נוטה לסבול מעצירות, מומלץ לנסות פתרונות חליפיים קודם. 
  • שתי תה קמומיל. להרגעת לחצים ומנטרל מיצי קיבה. 
  • הוסיפי חומץ תפוחים. אנשים רבים מדווחים שזה עובד להם, למרות שאין מחקרים מדעיים בעניין. 
  • ג'ינג'ר (זנגוויל) בכל צורה. טרי, מבושל או בתוך תה - ג'ינג'ר מרגיע את הצרבת ומקל על בחילות. 
  • תתבלי עם כורכום. התבלין מעודד את מערכת העיכול מונע הצטברות של חומצה. ניתן להוסיף למזון וניתן גם לקנות ככדור אותו נוטלים לפני הארוחות 
נורות אזהרה
אם את סובלים מצרבת קשה ותכופה פני לרופא. 
צרבת לילית תכופה יכולה להיות סימפטום של פגיעה ברקמות הוושט
סימניה של צרבת דומים מאד לסימנים של התקף לב. במקרה של כאב פתאומי או לחץ בחזה פני במיידית לקבלת עזרה רפואית.