מכשירי שיקום וניידות

מכשירי שיקום וניידות משמשים ככלי חיוני לאנשים המוגבלים בתנועה, גם בתוך הבית וגם בחוץ, מאפשרים קיום חיי שגרה וביצוע משימות באופן עצמאי, תוך שיפור איכות חיי המוגבלים בתנועה וקידום השתלבותם בחברה.

אחריות משרד הבריאות ואחריות קופת החולים

משרד הבריאות מטפל באופן מלא בבקשות שהוגשו עד 25.3.25. 

תיקון מכשירים - החל מיום 1.4.25 מתן שירות למכשירים שנמצאים ברשות מבוטחיה של כל קופה יהיה באחריות הקופה, גם אם המכשירים סופקו ע"י ספקים מטעם משרד הבריאות.

החל מאפריל 2024, עברה האחריות לאספקת ומימון אביזרי ומכשירי שיקום וניידות ממשרד הבריאות לידי קופות החולים, בשתי פעימות:

  • הפעימה ראשונה ב-1/4/2024 תכלול את האחריות על האביזרים והמכשירים הבאים: כסא ידני, כסא שירותים, מזרן, מיטה, כרית, מנוף, אביזרי הליכה, כסא מיוחד, עמידון, מערכת ישיבה, תותבות שד, אביזרי ראיה, תותבות פנים.
  • הפעימה השניה שעברה ב-1/4/2025 כוללת את האחריות על האביזרים והמכשירים הבאים: כסא ממונע, זחליל, מכשיר שמיעה לגילים 0-18, תקשורת תומכת וחלופית, סדים ונעליים רפואיות.

רשימת המכשירים והאביזרים הוגדרה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי ונסמכת על אמות מידה מקצועיות ורפואיות שקבע משרד הבריאות בנהליו כך שהמכשירים שיינתנו יעמדו בסטנדרטים גבוהים של איכות והתאמה.

אוכלוסיות לגביהן לא חלה זכאות למימון מכשיר שיקום וניידות על ידי הקופה:

  • מי שזקוקים למכשירי ניידות באופן זמני ולפרק זמן קצר.
  • מי שמקבלים מימון מגורמים אחרים: נכי צה"ל ומשרד הביטחון, נפגעי פעולות איבה ונפגעי פעולות הנאצים.
  • נפגעי תאונות עבודה – השרות ניתן דרך הקופה במימון ביטוח לאומי.

לסיוע בכל שאלה או בעיה ניתן לפנות למוקד שירות לקוחות בטלפון 507* או למרכז הרפואי שלך.

תהליכי התאמה של מכשירי ניידות ושיקום

תהליך התאמת המכשיר כולל עבודה משותפת של אנשי מקצוע, שיחד עם המטופל, יבחנו ויעריכו את הצרכים המדויקים והנתונים הפיזיים של סביבת מגוריו. המטרה היא להבטיח שהמכשיר יהיה המותאם ביותר למצבו הרפואי ולדרישות הייחודיות.

  1. בשלב הראשון יש לבקש הפנייה מרופא/ת המשפחה להתאמת מכשיר שיקום וניידות. ההפניה תועבר לבחינה של גורם מקצועי (פיזיותרפיסט) 
  2. במידה ואושרה, אח/ות ופיזיותרפיסט מטעם הקופה יצרו קשר עם המטופל בתוך מספר ימים, לתיאום ביקור בית במהלכו תעשה בדיקה תפקודית ותוכן המלצה למכשיר שיקום וניידות המתאים לצרכים האישיים והסביבתיים של המטופל.
  3. לאחר ביקור הבית, יועברו הטפסים על ידי האחות והפיזיותרפיסט לוועדה מקצועית של הקופה המורכבת לפי הצורך מגורמי המקצוע: פיזיותרפיסט בכיר, אחות, עו"ס, רופא שיקום ויועצים שונים. הוועדה תדון בבקשה ותוך מספר ימים יקבל הלקוח הודעה ובה אישור או דחיה של הבקשה:
    • בקשה שאושרה תגיע בציון סוג המכשיר שאושר, סכום ההשתתפות העצמית, וקישור לרשימה של הספקים לצורך יצירת קשר ובחירת המכשיר.
    • בקשה שנדחתה תגיע בצירוף מכתב ובו הנימוק לדחייה.

בחירת המכשיר

המטופל יכול לבחון את הספקים ברשימה שנשלחה דרך חיפוש מכונים, מטפלים ומעבדות באתר לאומית וליצור קשר ישירות עמם לצורך קבלת מידע.

כאשר המטופל בוחר בספק הוא יכול להפיק התחייבות על שמו באמצעות אתר לאומית או האפליקציה. לסיוע וקבלת עזרה בכך ניתן לפנות למוקד שירות לקוחות בטלפון 507* או לסניף אליו משויך.

תהליך התאמת המכשיר כולל עבודה משותפת של אנשי מקצוע, שיחד עם המטופל, יבחנו ויעריכו את הצרכים המדויקים והנתונים הפיזיים של סביבת מגוריו. המטרה היא להבטיח שהמכשיר יהיה המותאם ביותר למצבו הרפואי ולדרישות הייחודיות.

  1. בשלב הראשון יש לבקש הפנייה מרופא/ת המשפחה להתאמת מכשיר שיקום וניידות.
  2. ההפניה תועבר לבחינה של גורם מקצועי (פיזיותרפיסט) ובמידה ואושרה, אח/ות ופיזיותרפיסט מטעם הקופה יצרו קשר עם המטופל בתוך מספר ימים, לתיאום ביקור בית במהלכו תעשה בדיקה תפקודית ותוכן המלצה ראשונית למכשיר שיקום וניידות למטופל.
  3. לאחר ביקור הבית, יועברו הטפסים על ידי האחות והפיזיותרפיסט לקופה לבחינת הטפסים ובמידה ויאושרו יצור עם הלקוח פיזיותרפיסט מורשה לתחום הספציפי לביצוע ביקור בית נוסף לאחריו תוכן המלצה למכשיר שיקום וניידות המתאים לצרכים האישיים והסביבתיים של המטופל.
  4. ההמלצה תועבר לוועדה מקצועית של הקופה המורכבת לפי הצורך מגורמי המקצוע: פיזיותרפיסט, אחות, עו"ס, רופא שיקום ויועצים שונים. הועדה תדון בבקשה ותוך מספר ימים יקבל הלקוח הודעה ובה אישור או דחיה של הבקשה:
    • בקשה שאושרה - האישור יגיע בציון סוג המכשיר שאושר, סכום ההשתתפות העצמית ופרטי הקשר של הספק ממנו יתקבל המכשיר
    • בקשה שנדחתה תגיע בצירוף מכתב ובו הנימוק לדחייה.

בחירת המכשיר

בחירת המכשיר והספק תתבצע ע"י גורם מקצועי בקופה, תוך התחשבות בצרכי המבוטח והעדפותיו ומאפייני המכשיר הנדרש.

קבלת המכשיר

מועד האספקה יתואם על ידי הספק מול הלקוח ומול הפיזיותרפיסט.

שימו לב - במעמד האספקה של מנופים, כסאות גלגלים, כסאות ממונעים וזחלילים נדרשת נוכחות של הפיזיותרפיסט לצורך הדרכה ווידוא התאמה. 

במעמד אספקת המכשיר הלקוח יתבקש לחתום על שטר חוב שיבוטל בתום תקופת השימוש במכשיר, ולקבל מידיו חוברת הדרכה של שימוש ואחזקה של המכשיר בנוסף על הדרכה בעל פה.

בכל מכשיר ישנה תקופת ניסיון של 3-7 ימים ממועד האספקה. חשוב להתנסות במכשיר במצבים ובמקומות שונים על מנת לוודא שהוא עונה על הצרכים הייחודיים של הלקוח.

תקופת ניסיון

  1. לכסא הממנוע ישנה תקופת ניסיון של 3-7 ימים ממועד האספקה. חשוב להתנסות במכשיר במצבים ובמקומות שונים על מנת לוודא שהוא עונה על הצרכים הייחודיים של הלקוח.
  2. תקופת הניסיון לזחליל תמשך עד 30 יום ויכולה להשתנות בין לקוחות.
  3. תקופת הניסיון לתקשורת תומכת חלופית היא 3 חודשים.

החזרת המכשיר בתום השימוש

בתום השימוש במכשיר יש להחזיר את המכשיר לקופה. על הלקוח לעדכן את הספק על סיום השימוש ובאחריות הספק לאסוף את המכשיר מביתו.

מהם מכשירי תקשורת תומכת וחליפית?

  • מערכת המאשרת למשתמשים בה לתקשר באמצעות מסרים מוקלטים או מוקלדים המחליפים דיבור
  • השימוש במערכת מאפשר לאנשים ללא יכולת דיבור או עם מובנות דיבור ירודה להביע את עצמם ולתקשר טוב יותר ובאופן עצמאי ככל שניתן, עם סביבתם
  • השירות כלול בסל הבריאות וניתן באמצעות קופת החולים.

תהליך התאמת מכשיר

תהליך התאמת מכשיר תקשורת תומכת וחליפית יכלול עבודה משותפת של אנשי מקצוע עם המבוטח. בתהליך יבחנו ויעריכו אנשי המקצוע את הצרכים המדויקים של המבוטח. המטרה היא להבטיח שהמכשיר יהיה המותאם ביותר למצבו הרפואי ולדרישות הייחודיות.

בכל שאלה לגבי תהליך התאמת מכשיר תת"ח ניתן לפנות לדוא"ל AAC@leumit.co.il.

  1. בשלב הראשון איש המקצוע (קלינאי תקשורת או מרפא בעיסוק) יגיש בקשה להערכת תת"ח.
  2. ההפניה תועבר לבחינה של הגורם המאשר (להלן: אחראי תת"ח) ובמידה ואושרה, איש מקצוע (קלינאי תקשורת או מרפא בעיסוק) מטעם הקופה יצור קשר עם המטופל בתוך מספר ימים, לתיאום ביקור בית במהלכו תבוצע ההערכה. בתום ביקור הבית יוחלט האם יש צורך בהמלצה למכשיר תת"ח למבוטח.
  3. לאחר ביקור הבית, יועברו הטפסים על ידי איש המקצוע שביצע את ההערכה לאחראי תת"ח בקופה. אחראי תת"ח יבחן את הטפסים ובמידה ויאושרו יגדיר את מפרט הציוד הנדרש למבוטח, המתאים לצרכים האישיים והסביבתיים של המבוטח. כמו כן יבחר אחראי תת"ח את הספק שיספק את הציוד. המכשיר שיבחר יוגדר לתקופת השאלה של 3-6 חודשים במהלכה תבחן התאמתו לצרכי המבוטח.
    המבוטח יקבל הודעה ובה אישור או דחיה של הבקשה:
    • בקשה שאושרה - האישור יגיע בציון סוג המכשיר שאושר ופרטי הקשר של הספק ממנו יתקבל המכשיר
    • בקשה שנדחתה תגיע בצירוף מכתב ובו הנימוק לדחייה
  4. במידה והגשת הבקשה מתבצעת ע"י איש מקצוע שאינו עובד בקופה, הבקשה תועבר על ידו לדוא"ל: AAC@leumit.co.il
    שימו לב כי לצורך ביצוע הערכה מקצועית והתאמת פתרון של מכשיר תת"ח ניתן לפנות לקלינאי/ת תקשורת המתמחה בתת"ח במוסדות שונים כגון: קופת החולים, בתי חולים ציבוריים, משרד החינוך, משרד הרווחה וקלינאי תקשורת פרטיים.

מי זכאי למכשיר תת"ח?

מי שנמצאים באחד מהמצבים הבאים:

  • אינם יכולים לקיים תקשורת מילולית
  • אינם יכולים להיעזר במכשירי פלט קולי או לוחות תמונות, או טאבלטים (כגון Ipad) לצורך תקשורת
  • מי שמחשבי התקשורת יאפשרו להם תקשורת יעילה

בחירת המכשיר

בחירת המכשיר והספק תתבצע ע"י הגורם המקצועי בקופה, תוך התחשבות בצרכי המבוטח והעדפותיו ומאפייני המכשיר הנדרש.

יינתנו מחשבי תקשורת תומכת וחליפית מהסוגים הבאים:

  • מחשבים ייעודיים שעליהם תותקן תוכנה ייעודית הניתנת להפעלה באופן ישיר או באמצעות אביזרי נגישות שונים
  • מחשבים ייעודיים המופעלים באמצעות מיקוד מבט, שינתנו לאנשים עם מוגבלות חמורה בדיבור ובתפקוד המוטורי, המסוגלים להשתמש אך ורק במערכות המופעלות באמצעות מיקוד מבט.
  • הזכאות למכשירי התקשורת כוללת גם אביזרי נגישות, המאפשרים הפעלת המחשב במקרים של מגבלה פיזית מוכחת בהפעלתו.
  • במקרים של אישור מערכות אלו, יאושרו אביזרי נגישות לצורך הפעלה בלבד (כמו עכבר מיוחד או מתגי הפעלה).
  • במקרים של מערכת ממוחשבת המופעלת באמצעות מיקוד מבט בלבד – יאושרו גם עזרים נלווים כמו עמוד או זרוע שולחנית.

קבלת המכשיר

מועד האספקה יתואם על ידי הספק מול הלקוח ומול איש המקצוע המלווה.

שימו לב - במעמד האספקה נדרשת נוכחות של איש המקצוע המלווה לצורך הדרכה ווידוא התאמה.

במעמד אספקת המכשיר הלקוח יתבקש לחתום על שטר חוב שיבוטל בתום תקופת השימוש במכשיר, ולקבל מידיו חוברת הדרכה של שימוש ואחזקה של המכשיר בנוסף על הדרכה בעל פה.

תקופת ניסיון

המכשיר יתנן באופן קבוע רק לאחר תקופת התנסות של 3 חודשים לפחות ובכפוף לחוות דעתו המקצועית של איש המקצוע המלווה ובכפוף לאישור הגורם המאשר בקופה (אחראי תת"ח).

קבלת המלצה לאחר תקופת ההתנסות

  • קבלת המלצה לאחר תקופת התנסות – לקבלת אישור למימון רכישת המכשיר, נדרשת המלצה מקלינאי תקשורת (או מרפא בעיסוק במקרה של קוגניציה תקינה), בעל שלוש שנות ניסיון לפחות בתחום התת"ח,
  • המכשיר יינתן באופן קבוע רק אם על פי חוות הדעת של איש המקצוע המלווה צפוי שימוש יעיל ושיפור משמעותי בתפקוד התקשורתי בחיי היומיום. זאת אם יש מערכת משפחתית או מערכת תומכת אחרת, שיכולה לסייע בהטמעת השימוש במכשיר.
  • כשבחוות הדעת של איש המקצוע המלווה מופיע צורך באביזרי נגישות להפעלת המחשב (עקב מגבלה פיזית בהפעלה רגילה של מחשב), כולל למערכות מיקוד מבט, נדרש פירוט אביזרי הנגישות הדרושים.

החזרת המכשיר בתום השימוש

בתום השימוש במכשיר יש להחזיר את המכשיר לקופה. על המבוטח או בא כוחו לעדכן את הספק על סיום השימוש ובאחריות הספק לאסוף את המכשיר מביתו.

אחריות וזמני תיקונים

  1. תיקונים בתוכנות המערכת או בחומרת המערכת (הנובעת מבלאי סביר) יבוצעו ע"י הספק. היה ונגרם נזק למערכת בשל שימוש לא ראוי (לרבות התקנת תכנות פירטיות) ובלאי לא סביר, הלקוח ישא בעלות התיקון.
  2. במקרה של תקלה בציוד תת"ח יש לפנות למוקד התמיכה של הספק
    גטר גרופ
    דוא"ל  helpdesk@getter.co.il
    טלפון: 03-5766780
    ווטסאפ: 054-7150339
    נס מטח
    מוקד השירות לצורך פתיחת קריאות שירות לתקלות בלבד: 03-9113011/12
    דוא"ל support@ness-matach.co.il

    בכל מקרה, בכל בעיה ניתן לפנות ל 507* לקבלת סיוע.
  3. תיקון התקלה יתבצע בבית הלקוח. במידה וידרש איסוף הציוד, האיסוף יתבצע מבית הלקוח או ממקום אליו סופק הציוד.
  4. הספק ידאג לתיקון התקלה תוך 48 שעות ממועד ההודעה על ידי הלקוח. במקרה של תקלה המשביתה את פעילות הלקוח, יגיע טכנאי לבית הלקוח תוך 24 שעות ממועד הדיווח על התקלה וישאיר ללקוח ציוד חליפי.
  5. במידה ומשך התיקון עולה על 48 שעות, הספק ישאיר בבית הלקוח ציוד חליפי.

השלים מידע 

  • התאמת סדים ונעלים תתבצע במכון לואיס. טלפונים ליצירת קשר: 03-6351646, 03-7575660
  • הפניה למכון לואיס תתבצע רק לאחר קבלת הפניה מרופא אורתופד/רופא שיקום/נוירולוג או פיזיותרפיסט להתאמת סד או נעליים.
  • במסגרת תהליך התאמת המכשיר במכון לואיס, יופנה הלקוח לרופא או פיזיותרפיסט מורשה לבחינת זכאותו למכשיר ולהגדרת המכשיר הנדרש.
  • לאחר אישור הרופא/הפיזיותרפיסט המורשה, יבחר הלקוח בית מלאכה לבניית המכשיר.
  • ביצוע ההזמנה כרוך בתשלום השתתפות עצמית של הלקוח.
  • כשבועיים לאחר קבלת המכשיר ידרש הלקוח להגיע בשנית אורתופד/פיזיותרפיסט המורשה לאישור סופי של התאמת המכשיר.
  • בכל שאלה, לרבות תיקון נדרש של סדים, יש לפנות למכון לואיס.

המלצת מכון השמיעה אודות מכשירי שמיעה נעשית תוך שקלול תוצאות בדיקת השמיעה, גיל, אורח חיים וצרכים  שמיעתיים יומיומיים. על גבי טופס ההמלצה יצוין האם יש צורך במכשיר אחד או שניים, קטגוריית המכשיר, תצורת המכשיר ומאפיינים נוספים על פי הצורך.

בקישור מידע מקיף אודות התאמה ורכישה של מכשירי שמיעה אצל הספקים השונים העובדים בהסדר עם לאומית. 

ילדה עם הליכון והמטפל שלה יחד שוטפים ידיים

זמני טיפול

בקישור מידע מקיף אודות זמני הטיפול בכל אחד ממכשירי השיקום והניידות השונים - מספר ימי עבודה ממועד קבלת המסמכים עד לאישור ועדת שיקום וניידות, מספר ימי עבודה לאספקה ממועד קבלת האישור אצל הספק או פניית הלקוח אל הספק ומספר ימי עבודה להגעה לתיקון ממועד הודעת הלקוח על התקלה. 

זמני טיפול עבור מכשירי שיקום וניידות

חשבנו שיעניין אותך