מהם מכשירי תקשורת תומכת וחליפית?
- מערכת המאשרת למשתמשים בה לתקשר באמצעות מסרים מוקלטים או מוקלדים המחליפים דיבור
- השימוש במערכת מאפשר לאנשים ללא יכולת דיבור או עם מובנות דיבור ירודה להביע את עצמם ולתקשר טוב יותר ובאופן עצמאי ככל שניתן, עם סביבתם
- השירות כלול בסל הבריאות וניתן באמצעות קופת החולים.
תהליך התאמת מכשיר
תהליך התאמת מכשיר תקשורת תומכת וחליפית יכלול עבודה משותפת של אנשי מקצוע עם המבוטח. בתהליך יבחנו ויעריכו אנשי המקצוע את הצרכים המדויקים של המבוטח. המטרה היא להבטיח שהמכשיר יהיה המותאם ביותר למצבו הרפואי ולדרישות הייחודיות.
בכל שאלה לגבי תהליך התאמת מכשיר תת"ח ניתן לפנות לדוא"ל AAC@leumit.co.il.
- בשלב הראשון איש המקצוע (קלינאי תקשורת או מרפא בעיסוק) יגיש בקשה להערכת תת"ח.
- ההפניה תועבר לבחינה של הגורם המאשר (להלן: אחראי תת"ח) ובמידה ואושרה, איש מקצוע (קלינאי תקשורת או מרפא בעיסוק) מטעם הקופה יצור קשר עם המטופל בתוך מספר ימים, לתיאום ביקור בית במהלכו תבוצע ההערכה. בתום ביקור הבית יוחלט האם יש צורך בהמלצה למכשיר תת"ח למבוטח.
- לאחר ביקור הבית, יועברו הטפסים על ידי איש המקצוע שביצע את ההערכה לאחראי תת"ח בקופה. אחראי תת"ח יבחן את הטפסים ובמידה ויאושרו יגדיר את מפרט הציוד הנדרש למבוטח, המתאים לצרכים האישיים והסביבתיים של המבוטח. כמו כן יבחר אחראי תת"ח את הספק שיספק את הציוד. המכשיר שיבחר יוגדר לתקופת השאלה של 3-6 חודשים במהלכה תבחן התאמתו לצרכי המבוטח.
המבוטח יקבל הודעה ובה אישור או דחיה של הבקשה:
- בקשה שאושרה - האישור יגיע בציון סוג המכשיר שאושר ופרטי הקשר של הספק ממנו יתקבל המכשיר
- בקשה שנדחתה תגיע בצירוף מכתב ובו הנימוק לדחייה
- במידה והגשת הבקשה מתבצעת ע"י איש מקצוע שאינו עובד בקופה, הבקשה תועבר על ידו לדוא"ל: AAC@leumit.co.il.
שימו לב כי לצורך ביצוע הערכה מקצועית והתאמת פתרון של מכשיר תת"ח ניתן לפנות לקלינאי/ת תקשורת המתמחה בתת"ח במוסדות שונים כגון: קופת החולים, בתי חולים ציבוריים, משרד החינוך, משרד הרווחה וקלינאי תקשורת פרטיים.
מי זכאי למכשיר תת"ח?
מי שנמצאים באחד מהמצבים הבאים:
- אינם יכולים לקיים תקשורת מילולית
- אינם יכולים להיעזר במכשירי פלט קולי או לוחות תמונות, או טאבלטים (כגון Ipad) לצורך תקשורת
- מי שמחשבי התקשורת יאפשרו להם תקשורת יעילה
בחירת המכשיר
בחירת המכשיר והספק תתבצע ע"י הגורם המקצועי בקופה, תוך התחשבות בצרכי המבוטח והעדפותיו ומאפייני המכשיר הנדרש.
יינתנו מחשבי תקשורת תומכת וחליפית מהסוגים הבאים:
- מחשבים ייעודיים שעליהם תותקן תוכנה ייעודית הניתנת להפעלה באופן ישיר או באמצעות אביזרי נגישות שונים
- מחשבים ייעודיים המופעלים באמצעות מיקוד מבט, שינתנו לאנשים עם מוגבלות חמורה בדיבור ובתפקוד המוטורי, המסוגלים להשתמש אך ורק במערכות המופעלות באמצעות מיקוד מבט.
- הזכאות למכשירי התקשורת כוללת גם אביזרי נגישות, המאפשרים הפעלת המחשב במקרים של מגבלה פיזית מוכחת בהפעלתו.
- במקרים של אישור מערכות אלו, יאושרו אביזרי נגישות לצורך הפעלה בלבד (כמו עכבר מיוחד או מתגי הפעלה).
- במקרים של מערכת ממוחשבת המופעלת באמצעות מיקוד מבט בלבד – יאושרו גם עזרים נלווים כמו עמוד או זרוע שולחנית.
קבלת המכשיר
מועד האספקה יתואם על ידי הספק מול הלקוח ומול איש המקצוע המלווה.
שימו לב - במעמד האספקה נדרשת נוכחות של איש המקצוע המלווה לצורך הדרכה ווידוא התאמה.
במעמד אספקת המכשיר הלקוח יתבקש לחתום על שטר חוב שיבוטל בתום תקופת השימוש במכשיר, ולקבל מידיו חוברת הדרכה של שימוש ואחזקה של המכשיר בנוסף על הדרכה בעל פה.
תקופת ניסיון
המכשיר יתנן באופן קבוע רק לאחר תקופת התנסות של 3 חודשים לפחות ובכפוף לחוות דעתו המקצועית של איש המקצוע המלווה ובכפוף לאישור הגורם המאשר בקופה (אחראי תת"ח).
קבלת המלצה לאחר תקופת ההתנסות
- קבלת המלצה לאחר תקופת התנסות – לקבלת אישור למימון רכישת המכשיר, נדרשת המלצה מקלינאי תקשורת (או מרפא בעיסוק במקרה של קוגניציה תקינה), בעל שלוש שנות ניסיון לפחות בתחום התת"ח,
- המכשיר יינתן באופן קבוע רק אם על פי חוות הדעת של איש המקצוע המלווה צפוי שימוש יעיל ושיפור משמעותי בתפקוד התקשורתי בחיי היומיום. זאת אם יש מערכת משפחתית או מערכת תומכת אחרת, שיכולה לסייע בהטמעת השימוש במכשיר.
- כשבחוות הדעת של איש המקצוע המלווה מופיע צורך באביזרי נגישות להפעלת המחשב (עקב מגבלה פיזית בהפעלה רגילה של מחשב), כולל למערכות מיקוד מבט, נדרש פירוט אביזרי הנגישות הדרושים.
החזרת המכשיר בתום השימוש
בתום השימוש במכשיר יש להחזיר את המכשיר לקופה. על המבוטח או בא כוחו לעדכן את הספק על סיום השימוש ובאחריות הספק לאסוף את המכשיר מביתו.
אחריות וזמני תיקונים
- תיקונים בתוכנות המערכת או בחומרת המערכת (הנובעת מבלאי סביר) יבוצעו ע"י הספק. היה ונגרם נזק למערכת בשל שימוש לא ראוי (לרבות התקנת תכנות פירטיות) ובלאי לא סביר, הלקוח ישא בעלות התיקון.
- במקרה של תקלה בציוד תת"ח יש לפנות למוקד התמיכה של הספק
גטר גרופ
דוא"ל helpdesk@getter.co.il
טלפון: 03-5766780
ווטסאפ: 054-7150339
נס מטח
מוקד השירות לצורך פתיחת קריאות שירות לתקלות בלבד: 03-9113011/12
דוא"ל support@ness-matach.co.il
בכל מקרה, בכל בעיה ניתן לפנות ל 507* לקבלת סיוע.
- תיקון התקלה יתבצע בבית הלקוח. במידה וידרש איסוף הציוד, האיסוף יתבצע מבית הלקוח או ממקום אליו סופק הציוד.
- הספק ידאג לתיקון התקלה תוך 48 שעות ממועד ההודעה על ידי הלקוח. במקרה של תקלה המשביתה את פעילות הלקוח, יגיע טכנאי לבית הלקוח תוך 24 שעות ממועד הדיווח על התקלה וישאיר ללקוח ציוד חליפי.
- במידה ומשך התיקון עולה על 48 שעות, הספק ישאיר בבית הלקוח ציוד חליפי.