התמודדות לבניית תקשורת חברתית ומשפחתית בזמני משבר

המודל הסלוטוגני לקידום הבריאות הנפשית של ילדים בעיתות משבר

רבקה אלקובי, פסיכותרפיסטית מומחית לטראומה וחרדה

אירועי ה7 באוקטובר ערערו את היציבות ואת תחושת הביטחון שלנו. השינויים הרבים בכל תחומי החיים, השמועות המפחידות, האזעקות והנרצחים הרבים, כל אלו יצרו סימני שאלה וקושי גדול באורחות החיים שלנו. ביניהם ההישארות במרחבים מוגנים, הימצאות זמן רב במרחב הביתי, אי יציאה ללימודים ולעבודה ועוד. זוהי מציאות שיוצרת בדידות ותחושת מצוקה. במקביל, נוצר צורך להתרגל לשהות המשותפת ביחד ולסדר יום חדש.
מתוך עבודה טיפולית עם משפחות רבות עולים תיאורים מורכבים של משפחות שעזבו את ביתם, משפחות שממעטים לצאת מהבית וישנם כאלה שמנהלים שגרת חירום בצל הלחימה. החיים המשותפים בבית מתוחים לעיתים, והסטרס משפיע על כולם. השיח וההתנהלות מלווה במריבות, בהתפרצויות ובשבירת סדרים בחיי היומיום. חלק מההורים לא מצליחים לנהל את החיים בבית כראוי ולבנות מערך הגיוני של סדר יום. נוצר צורך משמעותי בהבניה מחדש של מערכות החיים וביצירת תחושת רציפות במצב החדש.

המודל הסלוטוגני לקידום הבריאות הנפשית

אנטונובסקי Antonovsky, 1979 פיתח את "המודל הסלוטוגני", כחלק מתיאוריה המכוונת לקידום הבריאות הנפשית. הוא תאר את תחושת הקוהרנטיות (רציפות) כתפיסת עולם המבטאת את הנטייה לראות את העולם כמקום הגיוני וסביר, אשר ניתן לניהול וויסות רגשי מתוך תפיסת מציאות מובנת ומשמעותית.

תפיסת עולם זו מורכבת משלושה מאפיינים: מובנות, נהילות ומשמעותיות.

  • מובנות היא המידה בה האדם תופס את העולם כניתן לניבוי, כלומר הוא יכול לשער את סדר יומו, לתכנן תוכניות לטווח קצר או ארוך;
  • נהילות היא המידה בה האדם תופס שיש לו את היכולת המתאימה להתמודדות, ואת המשאבים להצליח במשימות השונות;
  • משמעותיות היא המידה בה האדם מוצא משמעות רגשית בחייו, בחברויות שונות שהוא מקיים ובהענקה מעצמו לזולת. חוזקה של תחושת הקוהרנטיות של אדם, הוא גורם בעל משקל בתנועה לכיוון בריאות.

בכדי לסייע בתקופה זו למשפחות והורים ניתן להשתמש בשלושת הרכיבים של המודל הסלוטוגני ולהוביל את ההורים להעניק לילדיהם קוהרנטיות בחייהם, וזאת בשילוב שיח מתמיד כיצד הוא השפיע עליהם? ומה הם דרכי ההתמודדות היעילים ביותר עבורם?

יצירת תחושת שליטה, עבודה לפי המודל הסלוטוגני

יצירת תחושת קוהרנטיות מובילה את האדם ליכולת שליטה במצב ומחזירה את תחושת העמידות שכ"כ חסרה בזמנים אלו.
ניתן ליצור מובנות לגבי המצב באמצעות שיח על המלחמה והשלכותיה, הסבר על כללי הבטיחות, מה עושים כשיש אזעקה ואיך אנחנו עוזרים לעצמנו להיות מוגנים בשילוב תכנון סדר יום מתאים לביתם.
נהילות נוצרת כאשר ההורים יסייעו לילדים להאמין שעומדים לרשותם משאבים להתמודד עם המצב החדש.
משמעותיות תיווצר ע"י יצירת מטרה יישומית לכל ילד או לכל המשפחה כולה שיש לה תוצאה מוחשית כמו התנדבות ועשיה למען האחר, הכנת אוכל לחיילים למשפחות מפונים, יצירות משפחתיות ועמידה במטלות לימודיות.
משפחות שעבדו עם המודל דיווחו על שיפור בהתמודדות ותיארו שינוי באקלים הביתי. הם סיפרו על חוויות משותפות שנערכו בעקבותיו. במקביל, חלה הפחתה במידת החיכוכים בבית. ההורים הרגישו שיש להם יכולת לנהל סדר יום, ולהגיע לנינוחות, להבנה ולהכרה במציאות באופן טוב יותר.

מורה ותלמיד צעיר יושבים במסדרון בבית הספר והיא מנחמת אותו

ישום המודל במערכת החינוך

בתקופת משבר ההורים הופכים להיות המורים של ילדיהם. עם החזרה ההדרגתית למוסדות החינוך, כדאי שהמורים יגלו שותפות לתהליך ההורי וימשיכו במודל הזה בכיתה או בלימודים מרחוק. ליכולות החברתיות יש השפעה דרמטית על חוויית הילד ועל הצלחתו ולכן מיומנות חברתית טובה עשויה להוביל להצלחה ברבדים בולטים רבים בחיי הפרט, ולהיפך. עם זאת, היעדר כישורים חברתיים זו אינה גזירת גורל, אלו כישורים הניתנים לפיתוח ולרכישה והמורים יכולים לסייע בכך.

להלן יודגשו הכלים לפיתוח הקשר החברתי של התלמידים בהכוונת המורים על פי המודל הסלוטוגני:

מובנות, ניצור תפיסה חברתית מגובשת של ראית האחר והיכולת לגלות אמפטיה גם למי שמגיב בחרדתיות או המנעותית. נסביר שכל תגובה במצב לא נורמלי מקובלת. נאפשר שיח פתוח על התגובות שכל אחד חש ומגיב בהקשר זה. בנוסף נלמד אותם לכבד את הגבולות של כל אחד ואחת בצריכת ושמיעת מידע ובכלל כדאי להוביל לצריכת מידע מופחת ועיסוק יותר בחוסן וחיבור לעשיה מיטבית יומיומית.

נהילות, נתייחס להתנהלות הכיתתית ולמרקם החברתי שהיה לפני ה7 באוקטובר ושקורה עכשיו.

כיצד מורים ומורות יכולים לפעול ולעזור?

מורים חייבים להכיר ולהיות מודעים לנורות אזהרה המעידים שתלמיד נמנע מהתנהלות חברתית:

  1. תלמידים המנעותיים – התלמיד אינו שולח חומרים, אינו מתעניין, אינו מגיב להודעות. החברים הקרובים מספרים כי לא ניתן ליצור עמו קשר.
  2. תלמידים שהיו במעבר מיסודי לחט"ב, או מחט"ב לתיכון – הם נכנסו בשנה הנוכחית לכיתה חדשה, ועדיין לא התמקמו במערך החברתי של הכיתה.
  3. תלמידים שלא נכנסים אשר אינם מגיעים למפגשים או לא יוצרים קשר כלל.
  4. תלמידים שלא מבטאים את עצמם במפגשי הלמידה או בשיח כיתתי.

בפני צוות ההוראה דרכי פעולה שונות לעידוד התנהלות חברתית אצל התלמידים

  • ליצור קשר אישי עם תלמידים המנעותיים באמצעות קשר טלפוני או שליחת מסרים אישיים או כל קשר עם דמות משמעותית לאותו תלמיד/ה.
  • לכונן מפגשים מכוונים עם תלמידים מתקשים חברתית ותלמידים חברותיים באונליין או במפגש קצר המתאפשר באזור מוגן.
  • משמעותיות, להעניק לתלמיד חיבור עם מטרה לחברת הכיתה. לפתוח עבודות בקבוצות עם משימות לדיון או משימות משותפות המובילות לתוצר. לייצר משמעות לקבוצה; ניתן לבנות חידון על חוויות כיתתיות משותפות; ליזום למידת עמיתים בה אחד התלמידים יוכל למסור יחידת לימוד או תחום מסוים מעולם ההתעניינות שלו, לדאוג למשוב חיובי מחברי הכיתה.

"הדרך הטובה לרכוש חבר היא להיות חבר" (ראלף וולדו אמרסון)

בפרט בתקופה זו נתמסר להוויה, לנתינה ליכולת הרוח וחיבור חברתי תורם ומשפיע תוך בניית הקוהרנטיות שלנו כתוצאה מכך נחווה עוצמה ונבנה את הבית הפנימי שלנו.

חשבנו שיעניין אותך