
התפתחות הילד בלאומית
במרכזי התפתחות הילד של לאומית, ילדיכם יוכלו לעבור אבחונים ולקבל טיפולים שייסיעו להם לממש את הפוטנציאל האישי ולצמצם פערים התפתחותיים עם בני ובנות גילם.
לעוד בנושאהכניסה לכיתה א' היא אחד המעברים החשובים והמרגשים שיש בחייהם של הילדים שלנו. אנחנו איתכם, עם ילקוט על הגב ופרפרים בלב.
ילדים העולים לכיתה א' אוהבים הרפתקאות וחוויות. הם שואלים אינסוף שאלות ונהנים מאתגרים. נהנים לחשוב ולנתח, סקרנים וצמאים לידע חדש. ככלל הילדים בגיל זה מתלהבים ושמחים, יש להם חוש הומור מפותח, רצון לכייף וליהנות. לרוב הילדים בגיל הזה יש דעה ברורה לגבי המוני נושאים והם אינם מתביישים להביע אותה.
בגיל זה ילדים הרבה פעמים מתקשים עם כישלון או עם דחיית סיפוקים. יש להם צורך עז לקבל שבחים ועידוד, הם מונעים מהצורך להצליח לבד ולהחליט לבד, אך לעיתים מתוסכלים כאשר צריכים לקבל את ההחלטה. רבים מציבים לעצמם רף גבוה, הם רוצים למלא אחר ההוראות בצורה מדויקת, ופוחדים מטעויות או מכישלונות. הם מחפשים דברים שהם מצטיינים בהם, ודברים שמייחדים אותם. חלק מהעולים לכיתה א' עדיין מתקשים עם מעברים, וזקוקים להכנה מראש לקראת שינויים.
חשוב לזכור כי לכל ילד וילדה קצב התפתחות ויכולות ייחודיות. עם זאת, אם אתם רואים קשיים בתחומים הרשומים, ניתן לעזור! פנו לרופא/ת הילדים או למכון להתפתחות הילד, על מנת לקבל ייעוץ, אבחון וטיפול במידת הצורך.
יכולת מעקב אחרי הוראות בנות 2-3 שלבים, הבנת סיפורים תואמי גיל, יכולת לעקוב אחרי שיחה שמתנהלת סביבם, הדיבור מובן, רוב הזמן, אם כי טעויות דקדוקיות או שיבושי היגוי בהחלט תואמי גיל. הם מסוגלים לספר לכם סיפור, לענות על שאלות פתוחות ולנהל שיחה.
הבנה שמילים מורכבות מצלילים וששינוי בצליל יכול לשנות את משמעות המלה, זיהוי של חרוזים, היכרות עם לפחות חלק מאותיות האלף בית, הבנה שלכל צליל יש אות המייצגת אותו, ומזהים כמה מלים כתובות.
נהנים "לקרוא" ספרים על ידי רפרוף והשלמת מידע בהתבסס על האיורים. היכרות עם צורות בסיסיות כגון ריבוע, עיגול, מלבן ומשולש, יכולת לזהות לפחות 8 צבעים שונים (אדום, צהוב, כחול, ירוק, כתום, שחור, לבן וורוד), מוכנות לחשבון (ספירה, מניה, התאמת כמות לספרה).
הם מסוגלים לכתוב את שמם ולצייר ציורים מוחשיים. צורת האחיזה שלהם בכלי הכתיבה, תקינה או לכל הפחות – יעילה. הם מסוגלים לגזור צורות (ריבוע ועיגול) בעזרת מספריים. יודעים למסור ולתפוס כדורים ולבעוט בכדור הנמצא בתנועה. מסוגלים לרוץ, לדלג, לטפס ולהתנדנד. נהנים ממשחקים כגון מחבואים או תופסת, אם כי לעיתים מסתבכים כאשר צריכים לעצור בפתאומיות או לשנות כיוון. בגיל זה הם מסוגלים לרכב על אופניים, לרקוד, להתגלגל ולזחול על הרצפה. מסוגלים לשבת ולהתמיד בפעילות שקטה 15-20 דקות ברצף.
הם מסוגלים ליצור ולשמר קשרים חברתיים, מבינים שיש חוקים שונים בבית ובמסגרת החינוכית, ומתאימים עצמם. מבינים חוקים חברתיים כגון נטילת תור, חלוקה, סבלנות ועזרה לזולת. יכולת המשחק משתכללת, והם מסוגלים גם למשחק משותף על פי חוקים מוגדרים וגם למשחק דמיוני אשר במהלכו החוקים מתגבשים, כולל היכולת למו"מ חברתי ופתרון בעיות.
ראיה תקינה היא חיונית על מנת לאפשר לילדים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם. בקישור תוכלו למצוא מידע אודות שירותי האופטיקה של לאומית לילדים.
בעיות שמיעה משפיעות על היכולות השפתיות והחברתיות של ילדים. אם יש חשד, ולו הקטן ביותר, לבעיה בשמיעה או בדיבור, מומלץ לעשות בדיקת שמיעה.
הקפידו על צחצוח שיניים נכון של ילדיכם בבוקר ובערב לפני השינה. איגוד רופאי השיניים ממליץ לסייע לילדים בצחצוח השיניים עד גיל 9. מומלץ להגיע לביקורת של רופא שיניים כל ששה חודשים, על מנת לאפשר נקיון יסודי של השיניים, טיפול וזיהוי מוקדם של בעיות עתידיות. בקישור מידע אודות רפואת שיניים לילדים עם לאומית.
אם ילדיכם טרם קיבלו את כל החיסונים שהיו אמורים לקבל על פי הנחיית משרד הבריאות, מומלץ לעשות זאת לפני הכניסה לכיתה א' (ובמיוחד כיום יש לוודא כי סדרת חיסוני הפוליו והשעלת הושלמו).
גורמים רבים משפיעים על גדילה של ילדים, ובינם התזונה, המצב הבריאותי, גורמים תורשתיים ועוד. גשו להערכת גובה ומשקל אצל רופא/ת הילדים, במטרה לוודא שההתפתחות והגדילה תקינים, בקצב המצופה ושמצבם הבריאותי טוב.
במרכזי התפתחות הילד של לאומית, ילדיכם יוכלו לעבור אבחונים ולקבל טיפולים שייסיעו להם לממש את הפוטנציאל האישי ולצמצם פערים התפתחותיים עם בני ובנות גילם.
לעוד בנושא