זכויות במקרה של תאונת עבודה

נפגעת בתאונת עבודה? ריכזנו כאן עבורך את כל הזכויות המגיעות לך מהמוסד לביטוח לאומי ומלאומית

לנפגעי תאונות עבודה מגיעות זכויות הן מביטוח לאומי והן מקופת החולים. לאומית פועלת לתת שירות רפואי לנפגעי תאונות עבודה, אשר הוכרו על ידי המוסד לביטוח לאומי, בכפוף להוראות החוק ולהסכם מול ביטוח לאומי.

לנוחיותך ריכזנו לך כאן את כל המידע הנדרש לך בתהליך, ובכל שאלה אנו לרשותך.

מידע נוסף ניתן למצוא גם באתר הביטוח הלאומי

מיהו נפגע עבודה?

עובד/ת אשר נפגע בעבודה והוכר על ידי ביטוח לאומי:

  • עובד/ת שכיר/ה - תוך כדי ועקב העבודה אצל המעסיקים או מטעם המעסיקים
  • עובד/ת עצמאי/ת - תוך כדי ועקב העיסוק במשלח היד.

מהי תאונת דרכים-עבודה?

תאונה בדרך אל העבודה וממנה ותאונה בנסיבות המפורטות בחוק הביטוח הלאומי פרק ה'.

זכאות כללית לטיפול

אם התביעה שהגשת לא הוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי, הזכאות לשירותים היא בהתאם לסל הבריאות בלבד.

אם הוגשה תביעה והתקבלה הכרה כנפגע תאונת עבודה קיימת זכאות לשירותים במסגרת סל הבריאות וכן לשירותים רפואיים נוספים המוגדרים בהסכם בין ביטוח לאומי לבין לאומית.

הכרה חייבת לכלול את פירוט האיבר/ים שנפגע/ו. הזכאות לשירותים בגין תאונת העבודה תחול על האיברים המוכרים בלבד.

מה מגיע לך אחרי הכרה בתאונת עבודה? 

אם ביטוח לאומי הכיר בכם כנפגעי תאונת עבודה וקבלתם טופס הכרה עם פירוט האיברים שנפגעו, קיימת זכאות לקבלת טיפולים ושירותים רפואיים בהתאם להכרה וכאשר קיים קשר ישיר לפגיעה.

כדי לקבל את התנאים יש לוודא כי:

  1. נקבע על ידי רופא/ה של לאומית או רופא/ה בהסדר עם לאומית שהפגיעה היא בתחום המומחיות, שיש צורך רפואי בטיפול, וניתן אישור מראש על ידי הקופה לשרות הנדרש.
  2. קיים קישור להכרה שנקבעה ע"י ביטוח לאומי כתאונת עבודה, בהתאם לקווים המנחים שקבע הביטוח הלאומי לקופות החולים לעניין טיפול רפואי בנפגעי תאונות עבודה.

מה כלול בזכויות?

פטורים וחזרים

פטור מתשלומים

  • עבור כל שרות רפואי הקשור בפגיעת העבודה המוכרת ושנגבה בגינו השתתפות עצמית או הטל- יינתן החזר מלא של הכספים שנגבו.

תרופות

  • תרופות בגין הפגיעה המוכרת, ככל ותגבה השתתפות עצמית - הלקוח יהיה זכאי להחזר מלא.
  • הזכאות לתרופות שאינן בסל – רק לאחר שמוצתה הזכאות לתרופה גנרית/חלופית שבסל הקופה.

ציוד רפואי הדרוש בעקבות הפגיעה

  • אביזרי שיקום (תותבות, נעליים מיוחדות, מדרסים)
  • עזרי תנועה (כיסאות גלגלים, הליכונים, כיסאות מיוחדים למקלחת)
  • מכשירי שמיעה – במידה ויש עמידה בתנאים שקבע הביטוח הלאומי לעניין זה. טיפולים ושירותים נוספים

אשפוז בבית חולים

טיפול סיעודי

  • במוסד או על ידי רופא/ת בבית - עם האישורים הרלוונטיים

שיקום וחלמה

טיפולי שיניים קשורים לפגיעה

  • רק כאשר ביטוח לאומי נימק בהכרה את מספרי השיניים שנפגעו.

קנביס רפואי

  • החזר כספי עבור שימוש עלות הפקת רישיון/מרשם (עד תקרה שקבע ביטוח לאומי), ורכישת החומר- שאושר ע"י חטיבת מאו"ר.

טיפולי פיזיותרפיה אישיים

  • טיפול דרך הקופה בלבד.

טיפולי רפואה משלימה (דיקור סיני, פלדנקרייז, שיאצו וכירופרקטיקה)

  • טיפולים אלה על חשבון ביטוח לאומי.
  • טיפולי כירופרקטיקה ניתנים על חשבון הקופה רק למי שעומד בקריטריונים.

החזרי נסיעה עבור נסיעות רפואיות הקשורות לפגיעה

  • החזרים ניתנים עם הפניית רופא/ת קופה מקצועי/ת בתחום טיפול, לפי תעריף שקבע הביטוח הלאומי (0.68 אג' לק"מ).
  • החזר עבור פינוי באמבולנס ביום הפגיעה בלבד.

מה עושים לאחר תאונת עבודה?

שלב ראשון - מה נדרש

  1. כדי לקבל שירותים של נפגע תאונת עבודה יש להעביר למרכז הרפואי בו אתם מטופלים את אחד מהטפסים הבאים:
    עובד שכיר: טופס ב"ל 250 - יש להחתים את המעביד.
    עובד עצמאי: טופס ב"ל 283.
    הטופס מהווה אישור של המעסיק לכך שמדובר בתאונת עבודה ותקף רק אם מופיעה עליו חתימת מעסיק. טופס מלא וחתום הוא תנאי מקדים להנפקת תעודה ראשונית לנפגע בעבודה (כמפורט בסעיף הבא).
  2. לאחר קבלת הטופס החתום ופניה לקבלת שירות רפואי, יש לבקש מהרופא/ה המטפל/ת בפגיעה למלא "תעודה רפואית ראשונית לנפגע עבודה".

שלב שני – התביעה מול ביטוח לאומי לצורך הכרה כאירוע כתאונת עבודה

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף המכיר באירוע כתאונת עבודה. לשם כך נדרשות הפעולות הבאות:

  1. יש להצטייד מראש ב"תעודה רפואית ראשונית לנפגע עבודה".
  2.  יש למלא טופס תביעה לביטוח לאומי – ב"ל 211 (תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה) המסופק והחתום על ידי המעסיק.
  3. לטופס התביעה ב"ל 211, לטופס ביטוח לאומי 250 / 283 ולתעודה הרפואית יש לצרף מסמכים רפואיים רלוונטיים (סיכום מיון, סיכום ביקור אצל רופא וכדומה).
  4. את כל החומרים יש להעביר לסניף ביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים.
    שימו לב: במקרה בו מקום העבודה מגיש את הבקשה להכרה כאירוע בתאונת עבודה, יש להעביר את הטפסים למקום העבודה.
  5. בסיום בדיקת התביעה המוסד לביטוח לאומי יודיע למבוטח וללאומית את תשובתו. 
  6. עם קבלת האישור, המוסד לביטוח לאומי מנפיק לנפגע אישור בו מפורטות כל הפגיעות שהוכרו כתוצאה מהתאונה. שימו לב: עבור פגיעות שהוכרו טרום שנת 2013, או בעת מעבר קופה, יש להעביר לקופה את טופס ב"ל 205 ובו ההכרה שהתקבלה, לפקס שמספרו: 03-6970372, או למייל esmama@leumit.co.il לידי מדור תאונות עבודה בלאומית.

חשוב לדעת! פגיעה עלולה להחמיר לעיתים עם הזמן. ולכן גם אם מדובר בפגיעה קלה, פניה לביטוח לאומי עשויה להבטיח את הזכויות בעתיד, אם יידרש.

שלב שלישי – קבלת הטיפולים לנפגעי תאונת עבודה

מבוטח/ת שהוכרו על ידי ביטוח לאומי כנפגעי תאונת עבודה, יהיו זכאים לקבל את כל הטיפולים בסל הבריאות שקשורים לתאונת העבודה בהחזר כספי או בפטור מתשלום, כל זמן שידרש טיפול כתוצאה מהפגיעה, וכן לשירותים רפואיים נרחבים מעבר לסל הבריאות, כפי שמוגדר בהסכם עם הביטוח הלאומי ובכפוף להכרה שקיבל.

כמו כן השרות הרפואי יינתן בכפוף לתנאים המצטברים הבאים:

  1. קיים צורך רפואי שנקבע ע"י רופא/ת הקופה
  2. קיום קשר בין הצורך הרפואי לפגיעה/הכרה
  3. אישור מראש ע"י גורם מטעם לאומית על הטיפול, היקפו ותדירותו

בקשה להחמרת מצב לנפגעי תאונת עבודה

נפגעי עבודה יכולים להגיש לביטוח הלאומי תביעה לדיון מחודש בדרגת נכותם עקב החמרה במצבם הרפואי, באופן הבא:

  1. יש לפנות למרכז הרפואי עם בקשה לביצוע הליך להחמרת מצב מול הביטוח הלאומי ולהגיש טופס "תביעה לדיון מחדש לפי תקנה 36 (החמרה במצב)".
    הליך כזה אפשרי רק אם חלפו לפחות 6 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה או מתאריך הוועדה הרפואית האחרונה אשר בוצע בביטוח לאומי בגין הפגיעה.
  2.  יש לצרף לטופס התביעה גם את המסמכים הבאים:
    • דו"ח הוועדה האחרונה של הביטוח הלאומי.
    • אישור על החמרת המצב מטעם רופא מומחה בתחום הפגיעה.
  3. יש לקבל הפנייה לרופא/ה תעסוקתי מוסמך מטעם הקופה
  4. תשובה תועבר לנפגע/ת על ידי הרופא/ה המוסמכ/ת.
  5. באחריות הנפגע/ת להעביר את הבקשה לסניף ביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים להמשך טיפול.
  6. בתום הוועדה יש להחזיר ללאומית את הפרוטוקול עם סעיפי הליקוי, לצורך עדכון החמרה בהתאם. את החומר יש לשלוח למדור תאונות עבודה לפקס שמספרו 03-6970372 או במייל esmama@leumit.co.il

מחלת מקצוע

מחלת מקצוע היא מחלה שנקבעה כמחלת מקצוע בתקנות הביטוח הלאומי, ואשר העובד או העובדת חלו בה (כאשר הייתה קבועה כמחלת מקצוע) עקב העבודה אצל המעסיק או מטעם המעסיק (במקרה של עובדים שכירים), או עקב העיסוק במשלח היד (במקרה של עובדים עצמאים).
מידע נוסף על מחלת מקצוע באתר המוסד לבטיחות ולגיהות

מה נדרש לעשות במצב של מחלת מקצוע?

  1. יש לפנות לרופא/ה תעסוקתי /ת מטעם לאומית
  2. אם נקבע כי מדובר במחלת מקצוע הרופא/ה יציידו את הפונה בטופס "אישור רפואי לנפגע בגין חשד למחלת מקצוע".
  3. יש לגשת עם הטופס המלא לביטוח לאומי לענף נפגעי עבודה, לקבלת הכרה בפגיעה.
  4. בהינתן הכרה ע"י ביטוח לאומי – יש לעדכן את המרכז הרפואי ולשלוח את האישור המתאים למדור תאונות עבודה לפקס שמספרו 03-6970372 או במייל esmama@leumit.co.il.