לתיק הבריאות שלי

כל הכתבות בנושא ילדים ונוער

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

ילדי ADHD ושבירת שגרה

החופש הגדול, חופשות החגים, שגרה שאינה קיימת, חוקים שמתרפופפים. ריכזנו לכם טיפים שיסייעו לכם, ולילדיכם, לשרוד את החופשות ואפילו - ליהנות מאיתם!

ילדי ADHD ושבירת שגרה
חופשת הקיץ, חופשת החגים - הילדים מלאי התרגשות. הרפתקאות רבות מתוכננות, בילויים, פסטיבלים, מסיבות, טיולים ונסיעות. ההורים? מתחילים להילחץ. יציאה כזו מאסיבית מהשגרה אינה פשוטה לאף אחד, לא לילדים שרגילים למסגרת נוקשה במהלך שנת הלימודים, ולא להורים שבנוסף לשאר מטלות היומיות הרגילות, מתווספים גם ילדים שזקוקים לצוות הווי ובידור צמודים. יציאה זו מהשגרה עוד יותר קשה עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADD או ADHD). 

ילדי קשב וריכוז זקוקים לשגרה מובנית, והחופש גורם לשיבושים בשגרה זו. ריצה ממקום למקום או בין פעילויות, שעות שינה מאוחרות יותר, גירויים, רעשים ויותר אקשן מתמיד, מקשים על ההתמודדות של הילדים ושל הוריהם. ריכזנו לכם טיפים שיסייעו לכם להפוך את החופש למהנה יותר, ונוח יותר, עבורכם ועבור הילד שלכם:
  1. שעות שינה. שעות שינה הן קריטיות עבור התפקוד של ילדיכם למחרת. תנסו לשמור על שעות שינה קבועות, לא מאוחרות מידי.
  2. תעסוקה. ילדי ADHD מתקשים עם "שעות מתות". תעסוקה מונעת את השעמום ההרסני. ניתן להדפיס להם דפי ציור או דפי עבודה, דפי מידע, משחקי הרכבה וכו, פעילויות קצרות שהם מסוגלים לעשות לבדם. אפשרות אחרת היא להכין תיבת הפתעות, עם המוני צעצועים זולים - בצק, צבעים, בועות סבון, חוברות עבודה, מכוניות קטנות, כדור וכיוב, ולאפשר לילד בכל פעם לבחור אחד. פעילויות של נקיון סביב הבית, עבודה בגינה או תרגילי התעמלות, יסייעו בפריקת אנרגיות.
  3. קביעת חוקים. תעשו תיאום ציפיות מראש עם ילדיכם. קבעו חוקי התנהגות ברורים למקומות ציבוריים או בעת ביקורים אצל חברים.
  4. לוח פעילויות. לוח שנה ובו רשומים הפעילויות הצפויות לחופש, האטרקציות השונות והביקורים המתוכננים, מאפשר לילדכם להיות מוכן. ההבנה מראש של מה צפוי ומתי, מוריד לחץ מהילד ומאפשר לו לתכנן ולצפות. לוח שנה במקום בולט בבית מאפשר לילד להתכונן, ונותן לכם פתח לשינון שוב ושוב את התכניות ואת הכללים עבורם.
  5. תאום ציפיות. הפעם שלכם, ההורים, עם עצמיכם. אתם מכירים את ילדיכם הכי טוב ויודעים למה הוא מסוגל. אם אינכם חושבים שהוא יכול לעמוד בביקור של שעתיים אצל הדודה של סבתא, מצאו תכנית חליפית. אם אינכם חושבים שהוא יצליח להתמודד עם הצגה ארוכה, תמצאו תכניות שכן מתאימות לו, גם מבחינת אורכן וגם מבחינת התכנים.
  6. קצר וקולע. כאשר אתם נותנים לילדיכם הוראות, הקפידו שתהיינה קצרות וברורות. משפט אחד שמבהיר בדיוק מה הילד צריך לעשות, איך ומתי.
  7. מקל וגזר. לביצוע מטלה, מעקב אחרי חוקים או התמודדות מוצלחת - יש תגמול (והמון, המון שבחים ומחמאות), לעומת סנקציות שמופעלות אם לא המטלה לא תבוצע או הכללים יופרו. 
  8. תזונה. בחופש אנחנו נוטים לשחרר מעט בנוגע לאוכל. שעות הארוחות משתבשות, אוכלים יותר ממתקים ומזונות מהירים. השתדלו לקבע עוגנים של שעות ארוחה פחות או יותר קבועות במשך היום, הציעו מאכלים בריאים ומזינים כשרק ניתן, תדאגו לשים בתיק חטיף בריא, שיהיה, לכל עיכוב.
  9. תרופות. אם ילדיכם נוטל תרופות, הקפידו על לוח זמנים קבוע.
  10. הכנה למבוגר האחראי. הכינו מראש מדריכי קייטנות ומפעילים, תעדכנו ותיידעו לגבי ילדיכם, מה לצפות מהתנהגותו, כיצד לפעול בסיטואציות שונות שעולות. זיכרו - המדריכים בקייטנה הם לרוב צעירים ופחות מנוסים מהצוות החינוכי בגן/ביה"ס וחשוב לתת להם הנחיות מדויקות.
  11. תקלו על הדרך. אם אתם מתכננים לנסוע ליעדים רחוקים, תחשבו על מקומות עצירה בדרך ועל פעילויות לרכב. לקראת טיסות תתארגנו עם מגוון גדול של פעילויות מהנות עבור ילדיכם. 
  12. תיקחו אויר. ההתמודדות עם ילדים שנמצאים פתאום ללא מסגרת, בבית, לפרק זמן ארוך, היא התמודדות לא פשוטה. התמודדות כזו עם ילד שהוא גם היפראקטיבי, היא פשוט קשה. תקבעו לכם, להורים, זמני מנוחה. שריינו בייביסיטר לכמה שעות מידי פעם, על מנת שתוכלו להתרענן ולחזור להתמודדות עם כוחות מחודשים.
  13. תיהנו. החופש הגדול הוא זמן משפחתי, זמן להכיר מחדש, ליהנות יחד, ללא הלחץ של תכנית לימודים או הישגים אקדמיים שחייבים לעבוד לפיהם. תזכרו לחגוג את הצלחות הילד, ליהנות מקסמיו.