לתיק הבריאות שלי

מידע אודות הבריאות שלך

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

ה"שינוי" - מה לצפות במהלך מנופאוזה?

השינוי. גיל המעבר. גיל הבלות. כינויים רבים יש למנופאוזה, האות לקץ גיל הפריון. סביב המנופאוזה יש עומס רגשי ועומס פיזי, עמם צריך להתמודד.

ה"שינוי" - מה לצפות במהלך מנופאוזה?
"השינוי" קראו לו. גיל המעבר. גיל הבלות. כינויים רבים יש למנופאוזה, האות לקץ גיל הפריון. מנו (חודש) פאוזה (הפסקה) היא, כשמה, השלב בחיים בו הווסתות מפסיקות והאישה אינה פורייה יותר. להבדיל מגברים המייצרים תאי זרע חדשים במשך כל חייהם, נשים נולדות עם כמות מסויימת של ביציות. במהלך המחזור החודשי משוחררת ביצית אחת מידי חודש, בעוד שהשאר מתחילות תהליך של התפרקות. כאשר מתמעטות הביציות בשחלות, יש ירידה הן בכמות האסטרוגן המיוצר, והן בכמות הפרוגסטרון.
מנופאוזה היא תהליך ביולוגי טבעי, המוגדרת לפי הוסת האחרונה, לרוב סביב גיל 50 (אך יכולה להתרחש בכל טווח בין גיל 40 ל- 60).
הגורמים למנופאוזה
  1. תהליך טבעי, תואם גיל, שנובע מהירידה בכמות ההורמונים המווסתים את המחזור החודשי וירידה בפוריות.
  2. כריתת רחם ושחלות - מביא להפסקה מידית של הוסתות ולסימפטומים של מנופאוזה.
  3. כימותרפיה והקרנות - בעקבות הטיפולים, הפסקה של הוסת, גלי חום וכו. לעיתים הפוריות חוזרת, או שאינה לחלוטין נפסקת, ולאחר הטיפולים יתכן שבכל זאת יהיה מומלץ להשתמש באמצעי מניעה.
  4. מנופאוזה מוקדמת - בשל אי ייצור תקין של הורמונים בשחלות. במקרים כאלה לרוב מומלץ על טיפול הורמונאלי עד לגיל של מנופאוזה טבעית.

 

פרה-מנופאוזה
התסמינים לרוב מתחילים כמה שנים לפני המנופאוזה, ונמשכים כשנה אחרי הוסת האחרונה. תקופת שינוי זו נקראת פרי-מנופאוזה. בתקופה זו יש עליות וירידות ברמות האסטרוגן ופרוגסטרון, תנודה הורמונלית המשפיעה על איברים רבים בגוף:
  • וסת לא סדירה, באורכים משתנים ועוצמות משתנות. (יש לפנות לרופא במקרה והדימום מוגבר, יש דימום בין וסתות, משך הווסת מעל שבוע או אם הווסתות מתרחשות אחת אחרי השנייה, עם הפסקה קצרה מאד בינן. )
  • גלי חום - אחד התסמינים המוכרים והנפוצים יותר, תחושת חום בכל הגוף, או בפלג גוף עליון. הפנים והצוואר מאדימות, כתמים אדומים מופיעים על העור. גל החום יכול להיות מלווה בהזעה או ברעידות. גלי החום מתרחשים גם בלילה, ולעיתים בעוצמה המעירה משינה. משך גלי החום - בין 30 שניות ל- 10 דקות.
  • חשיבה מבולבלת, קושי בריכוז ובלמידה, ירידה ביכולות השכליות. החדשות הטובות - זהו לרוב שינוי זמני, ובתום הפרי-מנופאוזה
  • תחושת דכאון, ייאוש, עצב, מצבי רוח משתנים
  • איבוד תיאבון או עלייה במשקל וחילוף חומרים איטי
  • יובש בנרתיק ובשלפוחית השתן - קושי בהתאפקות עד לכדי בריחת שתן, כאבים בזמן קיום יחסי מין.
  • שינויים ביחס כלפי יחסי מין - מנופאוזה משפיעה על כל אישה בצורה אחרת, יש שיחסי מין מפסיק לעניין אותן, כואב, לא נעים ונשים רבות נרתעות מקיומן. אחרות מרגישות משוחררות, מלאות מיניות.
  • קשיי הירדמות,
  • שיער דליל, עור יבש
  • שדיים נפולות
  • אוסטיאופרוזיס - בריחת סידן והיחלשות העצמות.
  • מחלות לב - שילוב בין השינויים ברמות האסטרוגן לבין הזדקנות טבעית יוצרים בעיות כגון כולוסטרול גבוה, סוכר גבוה, לחץ דם וכו.
  • חילוף חומרים איטי, עליה במשקל, איבוד מסת שריר
טיפול
מנופאוזה אינה דורשת טיפול רפואי, והטיפולים ותרופות נועדו להקלה על התסמינים. טיפולים שונים כוללים:
טיפול הורמונלי - מנות נמוכות של אסטרוגן עם או בלי פרוגסטין, שמסייע גם במניעת בריחת סידן. ישנם מחקרים שטוענים כי הטיפול מסייע לתפקוד הלב.
גלולות למניעת הריון - במיוחד במהלך הפרי-מנופאוזה, ישנם רופאים הממליצים על שימוש בגלולות למניעת הריון על מנת ל"סדר" את הווסתות.
אסטרוגן ונגינאלי - משחה או טבליה המוחדרת לפות ומשחררת כמות קטנה של אסטרוגן. מקל על יובש, מסייע עם בריחת שתן ומקל על קיום יחסי מין.
תרופות לדכאון - תרופות נוגדי דיכאון מסויימות מפחיתות את גלי החום ומקלות על התנודות במצבי הרוח.
תרופות מונעות אוסטיאופרוזיס
שינויים באורח חיים ותרופות סבתא - למרות שאנחנו יודעות שזה מגיע, מקבלות ומבינות את השינויים, עדיין רובנו מוצאות את עצמנו בטלטלה. סביב המנופאוזה יש עומס רגשי ועומס פיזי, עמם צריך להתמודד. זה הזמן לקחת את עצמך בידיים, להחליט על שינויים משמעותיים באורח החיים, שינויים שיסייעו לך להתמודד עם השינויים ועם השנים הבאות בצורה בריאה וחזקה כמה שיותר.
  • ההתמודדות הטובה ביותר עם גלי החום היא על ידי לבוש בשכבות, הקפדה על שתיה קרה נגישה, הפחתה במשקות החמים, אלכוהול, אוכל חריף ומתח. .
  • שימוש בחומרי סיכה וליחוח יקלו על היובש ועל הצריבה באיבר המין. פעילות מינית מומלצת, שכן היא מגבירה את זרימת הדם לאיזור.
  • פחות קפאין, פחות אלכוהול, כושר גופני מתון בשעות במוקדמות יסייעו לכן להירדם בלילה.
  • פיתוח אסטרטגיות הרגעה כגון נשימות עמוקות, עיסוי ודמיון מודרך יסייע בהפחתת התסמינים והקלתם.
  • תרגול וחיזוק של שרירי קרקעית האגן, על ידי ביצוע תרגילי קגל, יסייעו בהפחתת התופעה של בריחת שתן.
  • תזונה בריאה, המלאה בפירות, ירקות ודגנים מלאים יאפשרו לגופכם קבל ויטמינים ומינרלים להם הוא זקוק. תזונה מלאת סיבים תקל על פעולות מערכת העיכול. הקפדה על אוכל מזין ובריא יאפשר לכן לשמור על משקל גוף תקין, על כולסטרול תקין, ובין היתר - יחזק את הלב ואת המערכת החיסונית.
  • הקפידי על סידן מספיק ועל ויטמין D מספק, על ידי מזון מתאים או שימוש בתוספים.
  • הפסיקי לעשן - העישון מגביר את הסיכוי לחלות במחלות לב, שבץ, בריחת סידן, סרטן ועוד. העישון גם מגביר את גלי החום ויכול להביא למנופאוזה מוקדמת.
  • כושר גופני מתון, ברוב ימות השבוע, מסייע בהגנה מפני מחלות לב, סוכרת, בריחת סידן ועוד.
  • נשים מדווחות כי טיפולים כגון יוגה או דיקור סיני מקלים על התסמינים של מנופאוזה. מעבר לכך - גם בנתורופתיה יש עזרים טבעיים שיכולים להקל בתסמינים. פנו ללאומית טבעית לקבלת מידע נוסף על טיפולים מתאימים.
  • הקפידי על בדיקות רפואיות שגרתיות, בדיקת שד, משטחי פאפ וממגורמה הם רק חלק מהבדיקות האמורות להיערך באופן קבוע. תפני לרופא המטפל שלך לקבלת רשימה מלאה של בדיקות.