לתיק הבריאות שלי

שיהיה לכם לבריאות

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

כנגד ארבעה פציינטים דיברה הרפואה

כנגד ארבעה בנים דברה התורה: אחד חכם ואחד רשע ואחד תם ואחד שאינו יודע לשאול. כנגד אותם ארבעה בנים מדברת הרפואה....

אחד חכם 
 
אחד רשע 
 
 
הפציינט החכם מגיע לתור עמוס וגדוש במחקרים ובמאמרים אותם קרא וסיכם. הוא חקר כל תסמין, בדק את מגוון התרופות והטיפולים הקיימים. הוא המומחה, הוא האחראי והמוביל במהלך הפגישה עם הרופא. הפציינט החכם יודע הכי טוב, ולא מוכן לשמוע אחרת.   הפציינט הרשע כועס. הוא מגיע לתור שלו במצב רוח לוחמני ומרגיש שכולם נגדו. הוא מפגין את הכעס שלו בצורה בוטה, מאיים וצועק. הוא רוצה פתרון מידיי, כאן ועכשיו, ודבר אחר לא מספק אותו. הוא אינו מוכן להקשיב כלל, ובעיקר עוסק בטרוניות שלו, אותן הוא משמיע בקול.  
אחד תם 
 
אחד שאינו יודע לשאול
 
הפציינט התם יושב מול הרופא ולא מפקפק. הוא מקבל את כל מה שנאמר לו, ולא מגיב. הוא אמנם פועל באדיקות לאחר הנחיות הרופא, אך אינו מתייעץ מעבר. אין לו צורך הסברים והוא אינו מצפה או דורש אותם. הוא מצפה שיפעלו ויעשו עבורו.    הפציינט שאינו יודע לשאול פשוט אינו מגיע. הוא אינו חושב שצריך לבדוק את השומה שלו, לא מודע לצורך בבדיקות תקופתיות, תרופות או מדידות. הוא אינו יודע ממה הוא סובל, או איך לטפל בעצמו, שכן – מעולם לא טרח לשאול. 
 
איזה סוג פציינט אתם הייתם רוצים להיות?
בכל אחד מאיתנו יש מעט מכל אחד מהבנים, ובתקופות שונות הם מקבלים עוצמות ביטוי אחרות. לעיתים אנחנו חשים את עצמנו הפציינט החכם ולפעמים חוששים שהדרך היחידה לקבל עזרה היא על ידי שחרור הפציינט הרע מתוכנו. לפעמים אנחנו מעדיפים לקבל את דברי הרופא כתורה מסיני ולא להמשיך לחקור ולפעמים אנחנו פשוט מעדיפים להטמין את ראשינו בחול והתעלם מהכל. אף אחד מהפציינטים הללו לא יוכל להגיע לבריאות אופטימלית, שכן הם מונעים מהרופא את אפשרות לעזור להם באמת. 
מחקרים מדגישים את הצורך בעבודה משותפת, הן של הרופא והן של המטופל, למען בריאות מיטבית. ריכזנו עבורכם את הדרכים העיקריות בהן תוכלו להיות פציינטים טובים יותר ולפעול ביחד עם רופאיכם למען בריאותכם:
  • הגיעו מוכנים – הזמן שלכם יחד קצוב ולכן מומלץ להכין מבעוד מועד רשימה של התסמינים מהם אתם סובלים. אם יש בידיכם תוצאות של בדיקות, הביאו עותקים איתכם. אם יש שאלות שאתם רוצים לשאול את הרופא, רישמו גם אותם.  
  • היו כנים – 23% מהחולים משקרים לרופאיהם. הם טוענים שאינם מעשנים, מספרים שהם עושים כושר קבוע, ועוד. היו פתוחים וכנים אודות הבריאות שלכם ואודות ההיסטוריה הרפואית המשפחתית. תנו לרופא את מירב המידע האפשרי, על מנת שיוכל להעניק לכם טיפול מקיף. 
  • קחו אחריות – האחריות שלכם היא להקשיב להנחיות הרופא ולהמשיך לשאול שאלות עד שאתם בטוחים שאתם מבינים אותן. האחריות שלכם היא גם לבצע את אותן ההנחיות, כמו שהוכתבו על ידי הרופא. 
  • במקום לדאוג, פעלו– במקום לשבת בבית ולדאוג אודות ענייני הבריאות שלכם, היו פעילים. קבעו תור לרופא, רשמו את כל חששותיכם, והגיעו מוכנים. מרבית התסמינים פשוטים לטיפול, ועבור אחרים זיהוי ותחילת טיפול מוקדמים מקלים על תהליך ההחלמה. 
  • זכרו שהמידע המיהמן ביותר מגיע ממקורות רפואיים – אנחנו מחפשים תשובות בגוגל, מתייעצים עם השכנה וגם עם הדוד. חשוב לזכור שחוות הדעת של רופא שבדק אותנו, שמע אותנו ודיבר איתנו משמעותית, ושיש לו את היכולת להתייחס לתסמינים הנוכחיים בשילוב עם ההיסטריה הרפואית האישית שלנו. 
  • אל תניחו, בדקו – רובנו מניחים שיצרו עימנו קשר אם יש משהו חריג, ולרוב זה קורה. עם זאת, אם נתבקשתם להתקשר בעוד מספר שבועות - עשו זאת. אם עשיתם בדיקות - צפו בתוצאות וחפשו חריגויות. האחריות הסופית על הבריאות שלכם היא בידיכם. 
  • היו בריאים - פציינט טוב הוא פציינט שדואג לבריאות שלו ושמור על עצמו. הוא מקפיד על תזונה ועל כושר גופני, בהתאם ליכולות שלו. הוא דואג לעשות בדיקות תקופתיות, עוקב אחרי המדדים שלו ומודע למצב בריאותו באופן כללי. הפציינט הטוב יקשיב, יקיים, את הנחיות הרופאים שלו וידווח להם על כל הרעה במצבו. 
לאומית שירותי בראות מאחלת לכם חג פסח שמח ובריא!