לתיק הבריאות שלי

כתבות בנושא ספורט ואורתופדיה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

כושר גופני בן גוריון סטייל

הוא הדף את הבריטים, הקים מדינה, נלחם במדינות ערב ועדיין מצא זמן כל יום לעשות כושר. אם בן גוריון יכל, גם אתם יכולים.

כושר גופני בן גוריון סטייל
את תירוץ ה"אין לי זמן לעשות כושר גופני" כולנו מכירים. עבודה, ילדים, פרויקט כזה או אחר, נקיון, בישולים. הימים שלנו עמוסים וגדושים, והמחשבה לצאת החוצה ולהתחיל לעשות כושר מוקדם בבוקר או באמצע הלילה פשוט מדכאת אותנו, והתוצאה היא פשוט שאנו נמנעים מכושר גופני.
אבל רגע. מסתבר שאם זה מספיק חשוב לך, אתה מוצא את הזמן. תראו את בן גוריון. דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל, הצליח לסלק את הבריטים, להקים מדינה, לייסד צבא, להילחם מספר רב של פעמים בארצות ערב, לבנות מערכת חינוך, לבנות את המוביל הארצי, לגייס תמיכה בינלאומית, לפתח נשק גרעיני ולהפריח את הנגב וכל זה מבלי לוותר, ולו לרגע אחד, על כושר גופני יומיומי. לא רק שלא ויתר, התעקש והתמיד, וגם דרש שהסובבים שלו יעסקו בכושר גופני באופן שוטף.
אם הוא מצא את הזמן לעסוק בכושר גופני, כנראה שגם אתם יכולים. 
לצעוד פעמיים ביום
בן גוריון צעד ברגל פעמיים ביום: מוקדם בבוקר לפני יום העבודה, ואחה"צ בסופה. את הצעדות שלו עשה בכל מזג אויר, גם בגשם וגם בחמסין, ללא תירוצים. בכל יום צעד בסך הכל 7 קילומטרים, בקצב מהיר וקבוע. הוא ערך פגישות עבודה תוך כדי צעידה, ניהל דיונים, קבע מדיניות ועל הדרך שוחח עם אנשים שנסעו לצידו במכוניות.
כללים לצעידה נכונה
בשנות החמישים לא היו נעלי הליכה ייעודיות, חליפות מדיפות זיעה, שעוני דופק. מי שרצה ללכת, פשוט קם והלך. הליכה היא אחת הצורות הפשוטות והקלות ביותר של כושר גופני, גם מבחינת הדרישות הפיזיות וגם מבחינת הציוד הנלווה וכל אחד יכול לעשותה, בכל גיל ובכל מצב גופני. ובכל זאת, אם אתם רוצים לצאת להליכות יומיות, יש מספר כללים שמומלץ להקפיד עליהם, על מנת למנוע פגיעות:
  • נעלו נעליים נוחות ובגדים רפויים. הקפידו על נעלי הליכה קלות, גמישות, מבד נושם ואוורירי. מומלץ להשקיע גם בגרבי ספורט המרפדים את הרגל ומדיפים את הזיעה.
  • מומלץ לעשות חימום קל לפני היציאה להליכה ושוב בסופה. החימום ימנע מאמץ יתר של שרירי השוקיים והירכיים.
  • השתדלו ללכת על מסלול שטוח, כאשר גופכם זקוף, ראש מורם, עיניים מביטות לפנים, כתפיים מורדמות, ישבן מוכנס וידיים בגובה המותניים. הקפידו על דריכה של עקב ואז אגודל.
  • ביום בו אתם מתכננים לצאת להליכה הקפידו על שתייה קבועה במהלך היום, וגם לפני ואחרי ההליכה. מומלץ לשתות בלגימות קטנות במהלך ההליכה, ככוס מים פעם בעשרים דקות. בתום ההליכה שתו כמה כוסות מים. הימנעו משתיית משקאות המכילים קפאין לפני יציאה להליכה. הקפאין גורם להשתנה מרובה ומייבש.
  • בימי שמש הקפידו על כובע ועל קרם הגנה.
  • לכו רק במקומות בטוחים. אם מחוסר ברירה, אתם הולכים על הכביש, הקפידו על הליכה נגד כיוון התנועה.
  • את ההליכה ניתן לעשות עם עוד אנשים או פשוט להתארגן על מוסיקה טובה ולצאת לדרך.
התעמלות בוקר, כל יום, כל היום
בן גוריון היה פותח את הבוקר עם תרגילי התעמלות שנועדו להמריץ את הגוף ואת זרימת הדם. את התרגילים היה עושה מספר פעמים ביום, גם באמצע שעות העבודה - הפסקה קלה לשחרור השרירים וחיזוקם פעם בכמה שעות.
תרגילים שניתן לעשותם במשרד, בבית ובכל מקום
המשרד קטן ואנחנו מקובעים לכסא שלנו ברוב שעות היום. ישנם מספר תרגילים שמומלץ לעשות פעם בשעתיים, על מנת להמריץ את זרימת הדם, לשחרר שרירים תפוסים, למתוח את הגוף ולשרוף כמה קלוריות על הדרך.
  • עלו ורדו במדרגות במשך 5 דקות ברצף. רוצים להגביר את דרגת הקושי? טפסו את המדרגות שתים שתים.
  • מתיחות - הניעו את הראש מצד לצד, הרימו והורידו את הכתפיים וגלגלו אותם קדימה ואחורה, הרימו את רגל ימין והורידו ואת רגל שמאל, לפחות 10 פעמים.
  • דקה של כפיפות ברכיים, מעלה מטה ודקה של קפיצות ישחררו את השרירים ויעלו לכם את הדופק.
  • ובכלל - כשאתם יכולים, תגיעו ברגל או באופניים לעבודה. אם אתם מגיעים ברכב פרטי, תחנו רחוק יחסית, ואם באוטובוס אז פשוט רדו 2 תחנות קודם ולכו ברגל. את הפסקת הצהריים תנצלו להליכה מהירה באיזור העבודה, שתו מים בכוס קטנה וצעדו למטבחון (אפשר גם בקפיצות או דילוגים) למלא אותה כל חצי שעה ובמקום לשלוח מיילים  או להרים טלפון לאנשים במשרד הסמןך - פשוט קומו וגשו אליהם. 
 פלדנקרייז לגוף ולביטחון העצמי
את הפלנדקרייז בן גוריון למד אצל משה פלדנקרייז, ממציא השיטה, והתמיד בה כדרך להקל על כאבי הגב מהם סבל.
פלדנקרייז האמין בקשר הדוק בין הגוף לנפש. בן גוריון ראה עצמו כקטן וחלש פיזית, וטען בפני פלדנקרייז שאפילו כילד לא ידע לעמוד על הראש. פלדנקרייז האמין כי תרגול הגוף עד להגעה ליעד הזה, חיוני עבור הדימוי העצמי של ראש הממשלה. הוא לימד אותו סדרת תרגילים שאפשרו את הרגע ההיסטורי בו דוד בן גוריון, מלווה בשומריו, הגיע לחוף הים וביצע עמידת ראש מושלמת. עמידת הראש סימלה יכולת פיזית חדשה, חוזק ומסוגלות עבור בן גוריון והייתה למקור גאווה עבורו. את רצף תרגלי הכושר היומיים שלו סיים בכל פעם עם עמידת ראש, תוך טענה שזו הדרך הטובה ביותר להזרים דם אל המוח. "לעמוד על הראש שלוש פעמים מדי יום, היא סגולה לאריכות ימים" כך טען.

מהי בכלל שיטת פלדנקרייז?
מטרת שיטת הפלדנקרייז היא שכלול היכולות המוטוריות של האדם, על מנת לאפשר את הגעתו לטווחי תנועה מקסימליים, במינימום תנועה ומאמץ. הפלדנקרייז מאפשר לאדם להכיר את גופו ואת יכולתיו, לשפר את גמישותם ויכולויהם הפיזיים, לנוע בקלילות, להקל ולמנוע כאבים, לשפר את היציבה, ועימה את החשיבה. 
הפלדנקרייז מתאים בכל גיל, החל מתינוקות ועד קשישים, ובעזרתו ניתן להגיע לשיפור איכות החיים, שיפור היציבה, הקלה על מיחושים וכאבים (כגון כאבי ראש, כאבי גב, בעיות במפרקים, קשיי נשימה ועוד), שיפור יכולת הקשב והריכוז, שיפור מיומנויות מוטוריות ופיזיות ועוד.
לחצו למידע נוסף אודות טיפולי פלדנקרייז בלאומית, או התקשרו למוקד שירות לקוחות, בטלפון 1700-507507
 
 יוגה בשביל הנפש
בן גוריון האמין באומנויות המזרחיות ובמיוחד ביוגה, הוא חקר ולמד את הפילוסופיות העתיקות ויישם אותם בחייו. הוא טען היוגה מאפשרת לאדם להגיע לשליטה טובה יותר בגופו. כפי שכתב במכתב לביתו רננה: "בבסיס הפילוסופיה של היוגה עומדת המחשבה שבאמצעות היוגה האדם לומד לשלוט טוב יותר בגופו - באיבריו הפנימיים והחיצוניים ובדרך זו גם ברוחו, נפש העולם." 

10 סיבות טובות להתחיל לתרגל יוגה
  1. יוגה כוללת בתוכה סדרה של טכניקות להרפיה והרגעה, מסייעת בהפגת מתחים, מלמדת שליטה על תגובות הגוף ומאמנת את המוח. 
  2. יוגה משפרת את הגמישות ומאפשרת הגדלת טווחי תנועה.
  3. יוגה מעצבת את השרירים השונים בגוף ומחזקת אותם.
  4. יוגה משפרת את היציבה, מקלה על כאבים ומונעת את החמרתם. 
  5. יוגה משפרת את חיי המין על ידי עבודה על נשימות, ריכוז, תנועות גוף וכוח התמדה.
  6. יוגה משפרת את הדימוי העצמי ומגבירה את הבטחון העצמי.
  7. יוגה משפרת את יכולת הריכוז ומגבירה את היצירתיות.
  8. יוגה שורפת שומנים, ומסייעת בתהליכי הרזיה. 
  9. יוגה ממריצה את מחזור הדם ומגבירה את חילוף החומרים בגוף.
  10. יוגה מייעלת את תפקוד מערכת החיסון.
מידע אודות טיפולי יוגה בלאומית, או התקשרו למוקד שירות לקוחות, בטלפון 1700-507507

 בן גוריון אמר פעם "כל הזמן שאדם חי הוא יכול להשתנות". זה הזמן להחליט שהשינוי מגיע מתוכם. קומו מהכסא ותתחילו את המסע שלכם לגוף ונפש בריאים. 
חג עצמאות שמח!