לתיק הבריאות שלי

פיזיותרפיה

לשתף עם חבר/ה

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

פעילות גופנית לאורך החיים

לפעילות גופנית יש מטרות שונות ותפקידים שונים לאורך החיים. היא דרך נהדרת לשפר את איכות החיים שלנו, להיות בריאים ושמחים יותר.

פעילות גופנית לאורך החיים
הפעילות הגופנית בילדות ובגיל ההתבגרות
לצערנו, כיום אנו רואים יותר ויותר צעירים הסובלים מהשמנה, סכרת ולחץ דם גבוה. פעילות גופנית סדירה בשילוב תזונה מגוונת ומאוזנת עשויים להפחית את הסיכון להשמנה ולסיכונים הקשורים בה. לילדים או בני נוער פעילים, סיכוי גדול יותר להיות מבוגרים פעילים, בריאים עם מסת עצם ושריר גבוהים יותר, אחוזי שומן נמוכים יותר ויש ירידה בסיכון לסבול מאוסטיאופורוזיס. 
על פי מחקרים, ילדים ובני נוער פעילים הם בריאים יותר, עם הישגים טובים יותר בבית הספר, פחות חרדה ומתח ודימוי עצמי ובטחון עצמי גבוהים יותר. בני נוער שמתאמנים מרגישים יותר בנוח עם השינויים האנטומיים בגופם, ודימוי הגוף שלהם בריא יותר, בגיל ההתבגרות ובהמשך החיים.
פעילות גופנית סדירה גם עשויה לסייע באיזון המערכת ההורמונאלית ובהסדרת השינה. 
פעילות גופנית סביב ההריון
עוד בטרם הכניסה להריון, חשוב לדעת שפעילות גופנית מקטינה את הסיכוי לקשיי פוריות הנובעים מהעדר ביוץ. בקרב נשים הסובלות מבעיות פוריות בשל שיבוש בביוץ הנובע משחלות פוליציסטיות או ירידה בתפקוד השחלות, פעילות גופנית יכולה להביא להסדרת הביוץ ואף לחידושו, ובכך לסייע לנשים אלו להכנס להריון בצורה מהירה יותר. יתכן כי רמות גבוהות של סוכר פוגעות באיכות הביציות, ואילו הפעילות הספורטיבית מסייעת באיזון הסוכר על-ידי הורמון האינסולין. 
ההמלצות לפעילות גופנית בהריון זהות להמלצות לאוכלוסייה הכללית, כל עוד אין התוויית מרופא מטפל. חשוב שהפעילות תותאם למצב בריאותי, לכושר הגופני וכמובן להריון עצמו. פעילות גופנית בזמן ההריון מפחיתה את הסיכון לסיבוכים בהריון, מסייעת לתפקוד יעיל של מערכת העיכול ולהפחתת עצירות, מאזנת רמות הסוכר בדם, מפחיתה כאבי הגב, מסייעת בחזרה מהירה לתפקוד מיטבי לאחר הלידה וכן בהפחתת הסיכון לדכאון אחרי לידה. 
מומלץ להימנע מפעילות גופנית הכרוכה בסיכון לנפילה או לפגיעה.  
פעילות גופנית בגיל המעבר
פעילות גופנית סדירה במהלך גיל המעבר, מסייעת ומקלה על ההתמודדות עם התופעות הקשורות בשינויים ההורמונליים של הגיל. פעילות גופנית עשויה להשפיע על מערכות ויסות החום בגוף, ובכך להפחית את הופעת גלי החום והזעת הלילה. היא מסייעת בשליטה בעליה במשקל הטיפוסית לגיל, ובמניעת השמנה הבטנית הנחשבת למסוכנת.  בייחוד, פעילות גופנית יומיומית משפרת את צפיפות העצם, מפחיתה את הידלדלות העצם ואת הסיכון לשברים. בנוסף, נראה כי לפעילות גופנית יש השפעה על הפחתת כאב, שיפור איכות שינה, התפקוד ואיכות החיים. גם נשים שלא עסקו בפעילות גופנית קודם לכן, יכולות להתחיל בגיל המעבר תוך התייעצות עם הרופא המטפל והדרכה מתאימה