לתיק הבריאות שלי

פיזיותרפיה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

על כאב כרוני

על כאב כרוני
  על כאבים 
כולנו סובלים מידי פעם ממיחושים ומכאובים. למעשה, כאב חד הינו תגובה חיונית של מערכת העצבים המרכזית, המתריעה מפני פציעה אפשרית. בזמן פציעה, אותות הכאב זורמים מהאיזור הפצוע לאורך עמוד השדרה ועד למוח. 


ועל כאבים כרוניים  
כאב כרוני שונה במהותו מכאב אקוטי.
במצב של כאב כרוני הגוף ממשיך לשלוח אותות של כאב למוח, גם לאחר הריפוי. כאב זה עלול להימשך שבועות ואף שנים. כאב כרוני יכול להגביל את הניידות ולהפחית את הגמישות, כוח וכוח סבל, ולהקשות על תפקוד יומיומי. 
כאב כרוני מוגדר ככאב הנמשך לפחות 12 שבועות. הכאב יכול להיות חד או עמום, תחושת כאב או בעירה, להיות עקבי או לסירוגין. הכאב יכול להופיע בכל מקום בגוף, ולעיתים ביותר ממקום אחד. 
הסוגים הנפוצים ביותר של כאב כרוני כוללים כאבי גב, כאב לאחר ניתוח, כאב לאחר טראומה, כאב בעקבות מחלת הסרטן, כאב בעקבות דלקת פרקים, כאב שנגרם בעקבות פגיעה עצבית וכאב פסיכוגני, שלא נגרם בעקבות מחלה, פציעה או פגיעה עצבית. 
הטיפול בכאב כרוני
מטרת הטיפול היא הפחתת הכאב  והגדלת הניידות, במטרה לאפשר תפקוד יומיומי תקין, ללא אי נוחות. 
הטיפול בכאב נעשה תוך שילוב של טיפול תרופתי (לדוגמת משככי כאבים, נוגדי דכאון ועוד), הליכים רפואיים (כגון  טיפול פיזיותרפי, הזרקות, ניתוחים) ושינויים באורח החיים (שינה מספקת, פעילות גופנית מתונה, תזונה נאותה, מפגשים חברתיים, מדיטציה).
פיזיותרפיסטים עובדים עם אותם אנשים במטרה לטפל בבעיה הגופנית ממנה סובלים אבל לא פחות חשוב, גם במטרה לסייע להם לקחת שליטה על הכאב שלהם באמצעות שימוש בכלים הכוללים חינוך, אסטרטגיות להתמודדות עם הכאב, מציאת פתרונות, פעילויות מדודות, הרגלי שינה, וטכניקות להרפיה.
מיתוסים אודות כאב כרוני, וניפוצם.  
  • המיתוס: כיפוף והרמה יחמירו כאבי גב תחתון
    לא נכון! ייתכן כי הכיפוף וההרמה ילוו בכאב, אך פיתוח הגמישות והכוח הנדרשים לפעולות יומיומיות אלו חשוב.
    סוגי תרגילים רבים, כולל אימוני כוח יכולים להביא תועלת.
  • המיתוס: אם כואב, סימן שנגרם נזק
    לא נכון! רמת חוויית הכאב היא מדד מאד נמוך לפציעה או נזק ברקמה. גם אם הפעילות מעוררת כאב זה, זהו אינו סימן מדויקת לגרימת נזק. בפיזיותרפיה יכולים לעזור לפתח תוכנית לתנועה בטוחה. 
  • המיתוס: הדמייה תיתן אבחנה
    לא נכון! למרות שצילום רנטגן, CT ו- MRI לעיתים עוזרים לאבחון ממצאים כמו ניוון דיסק, שינויים ניווניים במפרקים ועוד, ממצאים אלו שכיחים גם בקרב אוכלוסייה ללא מכאובים ואינם בהכרח הסיבה לכאב. 
  • המיתוס: אין פתרון לכאב הכרוני שלי ולבעיה התפקודית שנוצרה
    לא נכון! הענקת משמעות חמורה לכאב יוצרת מעגל אכזרי של התנהגות הימנעותית, כאב ומוגבלות. בפיזיותרפיה יכולים לעזור לך לפרש את הכאב ולהשתמש בתרגילים כדי לצאת מהמעגל ולהפחית את הכאב. 
  • המיתוס: ניתוח הוא הסיכוי היחיד שלי לשיפור
    לא נכון! התערבות ניתוחת היא בעלת תפקיד מוגבל מאד, אם בכלל, בהשגת שליטה על כאבי גב תחתון. רק 1-5% מכאבי הגב התחתון נובעים מפציעה או מחלה חמורה. 
  • המיתוס: משככי כאבים חזקים יעזרו בשליטה על הכאב
    לא נכון! ההתמקדות בשיכוך כאבים באמצעות תרופות מסוכנת ועלולה לעכב את ההחלמה. צריכת תרופות נוגדות כאב, במקרה הטוב מקלה על הכאב הכרוני אך אינה מטפלת בשורש הבעיה וייתכן ותלווה בתופעות לוואי משמעותית. 
  • המיתוס: עדיף לי להישאר במיטה ולנוח 
    לא נכון! חזרה לתנועה ולעבודה משפרת את ההחלמה ומונעת הישנות הכאב. חוסר תנועתיות ומונחה מעבר ליומיים מעולם לא הוכחו כבעלי תועלת לבריאות. 
תרגילים כלולים בכל הקווים המנחים לטיפול בכאב כרוני. למידע, יש להיוועץ עם הפיזיותרפיסט/ית המטפלים בך.