לתיק הבריאות שלי

לקויות למידה והפרעות קשו"ר

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

אבחון הפרעת קשב וריכוז

אבחון הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז גורמת להפרעה תפקודית האבחון בעיקרו כולל הערכה תפקודית והתנהגותית של הילד במצבי החיים השונים: בבית הספר, בבית, עם חברים ובחוגים.  נכון להיום אין כל כלי הערכה אובייקטיבי ומדויק לאבחון זה.




 
ראיון קליני 
הריאיון הקליני עם הילד והוריו מהווה את החלק העיקרי באבחון. חלק מהרופאים יעדיפו לשוחח עם ההורים/הילד בנפרד במהלך הריאיון. ככל שהמידע שיגיע לידי הרופא יהיה רב יותר, כך אפשר יהיה לדייק באבחנה. 
סולמות הערכה
רוב הרופאים משתמשים בשאלונים/ סולמות הערכה כחלק בלתי נפרד מתהליך האבחון. השאלונים מקיפים שאלות על תחומי ההתנהלות של הילד הן בביה"ס והן בבית ולכן חשוב שימולאו הן ע"י המורה והן ע"י ההורים. למתבגרים ולמבוגרים ישנם גם שאלונים למילוי עצמי. ישנם שאלונים רבים שפותחו ע"י חוקרים שונים במהלך השנים. הפופולאריים ביותר בארץ הם :
Child behavior Checklist Achenbach,  Conner Parent &Teacher Rating Scales, DSM-IV   Rating Scale , SNAP-IV אך ישנם עוד רבים אחרים.
מבדקים ממוחשבים
קיימים מספר מבדקים ממוחשבים הבודקים יכולת לקשב ותפקוד מתמשך.  המכנה המשותף להם הינו בדיקת יכולת ביצועית לאורך זמן כתגובה לגירוי בודד.
TOVA  ו CPT  הם הוותיקים והמוכרים ביותר, במהלכם על הנבדק ללחוץ במהירות על כפתור כתגובה לגירוי על המסך (נקודה או אות) ולא ללחוץ בשאר המצבים (GO/ NO GO) . המדדים הנבדקים הם: ההשמטות במהלך המבדק (כמה הנבדק "פיספס" את הגירוי במהלך המבדק), כמות ההוספות או הלחיצות המיותרות, זמני התגובה ויציבות הביצוע במהלך המבדק. כיוון שהמבדקים הללו נעשים בתנאי מעבדה, בודקים צדדים מאוד מצומצמים בביצועי הילד וקבוצת הביקורת ה"נורמלית" המושווית הינה של ילדים בצפון ארה"ב בשנות השבעים של המאה הקודמת, הם אינם מדויקים ואינם משמשים ככלי אבחנתי. 25-30% מהילדים ללא הפרעת קשב יאותרו כלוקים בה, ואחוז דומה של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז יבצע את המבדקים בהצלחה. לכן- אין להשתמש בהם כמבדקי סקר או אבחון. הם משמשים בעיקר את המאבחנים לבדיקת יעילות טיפולית, כאשר הם מבוצעים בשני שלבים- ללא ולאחר מתן ריטלין.
BRC – הינו מבדק מורכב יותר ובודק משתני קשב רבים אך גם תפקודים אחרים ולכן אינו ספציפי להפר"ק.
MOXO- הינו מבדק חדש, אשר אחד היתרונות הבולטים בו על פני המבדקים האחרים הוא הופעת מסיחים במהלך המבדק- הן שמיעתיים והן ויזואליים, שזהו פאן מאוד חשוב בהפרעה התפקודית הקיימת בהפר"ק ולכן הינו הרבה יותר מדויק בסקירה לנוכחות הפר"ק.
בדיקות הדמיה
EEG  , CT , MRI  - אמנם במחקרים הראו שינויים תפקודיים ומבנים הקיימים במוחם של הלוקים בהפר"ק , הבדיקות האלה נמצאות בשימוש למטרות מחקר בלבד ועדיין לא הוכנסו ככלי אבחוני.
בשל מורכבות ההפרעה ובעיקר בשל התחלואה הנוירולוגית והפסיכיאטרית הרבה המלווה אותה, ובשל מצבים היכולים להראות כהפרעת קשב אם אינם מאובחנים כהלכה כגון – פיגור או מחוננות, הפרעות בראיה/שמיעה, אפילפסיה, לקויות למידה ועוד – חשוב שאיש מקצוע מתאים, יבצע את האבחון.
עד לפני כשנה רק רופאים מומחים לעניין היו מורשים לבצע אבחון ולהתחיל טיפול בריטלין. מדובר בנוירולוגים, פסיכיאטרים, ורופאי ילדים ומשפחה אשר עברו הכשרה מיוחדת ע"י משרד הבריאות. לאחרונה שונה החוק ומכליל גם פסיכולוגים קליניים כמורשים לאבחן הפרעת קשב וריכוז. כמובן אם נראה הצורך בטיפול תרופתי- ממילא יופנו לרופא מומחה.
כמובן, כאשר במהלך האבחון הרפואי עולה חשד לנוכחות קשיים נלווים כגון לקויות למידה, בעיות רגשיות ועוד- חשוב להפנות להשלמת האבחון לאנשי המקצוע הרלוונטיים.