לתיק הבריאות שלי

לקויות למידה והפרעות קשו"ר

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

כיצד נראים חיי היום יום עם ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז

כיצד נראים חיי היום יום עם ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז

לא פשוט להיות ילד הסובל מהפרעשת קשב וריכוז, או להיות הוריו או אחיו. להפרעה השפעה על כל התנהלות הילד, החל מהרגע בו הוא מתעורר בבוקר ועד אותו רגע בו הוא נרדם שוב. 





אז איך זה נראה בחיי היום יום?
בביה"ס
ילדים עם הפרעת קשב ללא פעלתנות יתר (ADD) נראים חולמניים, עצלנים או בעלי יכולת נמוכה. הם מתקשים לארגן את הציוד ללמידה, שוכחים להביא את הספר/המחברת הנכונים, מציירים במהלך השיעור, נראים כלא מתעניינים בנעשה בכיתה, שוכחים להביא פתקים מהמורה, אינם מספיקים להעתיק מהלוח או שמעתיקים בצורה לא מדויקת, מגיעים לא מוכנים ומספר רב של פעמים אינם מכינים שיעורי בית. הילדים עם ADHD  בנוסף גם מפטפטים בשיעור, מתבדחים, מציקים לילדים סביבם, מתחצפים למורה, מתעסקים עם חפצים על השולחן, קמים מהכיסא ואף יוצאים מהכיתה, לא תמיד עם רשות. במבחנים הם עושים טעויות רבות של חוסר תשומת לב, לעיתים מדלגים על שאלות או עמודים שלמים, לא מסיימים בזמן את המבחנים, שוכחים חומר שידעו היטב ועוד. בהפסקות חלקם יהיו לבד, לעיתים ירגישו כי מחרימים אותם, לא ישותפו במשחקים, רבים עם ילדים, משתתפים או יוזמים מעשי קונדס ועוד. ההורים נקראים מספר רב של פעמים לביה"ס בשל בעיות משמעת או חוסר נטילת אחריות ללמידה וחלקם אף מושעים מבית הספר לעיתים קרובות.
בבית
הבוקר הוא מוקד קושי ראשון – ההתארגנות איטית ומעגלית, מריבות עם האחים, שוכחים ציוד ומאחרים לצאת. עם החזרה מביה"ס ומשימת הכנת שעורי הבית הופכת למוקד המריבות המתמידות עם הילדים, הם מציקים לאחיהם, משתעממים בקלות וצריכים שיפעילו ויבדרו אותם, מתמכרים בקלות לטלוויזיה ולמחשב, ההיפראקטיביים שביניהם לרוב לא נמצאים בבית אלא בחוץ, מחליפים חוגים בקצב מסחרר, מעורבים בקטטות ועוד. כל משימה הניתנת להם ע"י ההורים צריכה עשרות תזכורים, נדחית עד לרגע האחרון, פעמים רבות נשכחת ולא מבוצעת או מבוצעת בחלקה. 
הסביבה
ילדים אלו סופגים באופן תכוף ביקורות קשות מהמורים ומההורים. דבר זה מוביל לעיתים קרובות לתפיסה עצמית של "הילד הרע", והיווצרות של תווית זו בעיני המורים ההורים וקבוצת בני גילם. ילדים אלו מוחרמים ע"י חבריהם ומוענשים לעיתים קרובות ע"י המורים והמורים, ובעצם נותרים מבודדים מהסביבה.
מאידך – ילדים רבים עם הפרעת קב וריכוז מאוד רגישים לצרכי הסביבה, אוהבים לעזור לאחרים, חלקם מנהיגים מלידה, מאוד יצירתיים ומצליחים מאוד בתחומים בהם הם חזקים אומנות/מוסיקה/ספורט. ילדים אלה משקיעים את רוב זמנם ומרצם בהתעסקות עם התחביבים והחברים וזאת על חשבון הלימודים.