לתיק הבריאות שלי

לקויות למידה והפרעות קשו"ר

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

ילד הולך לעיבוד - על לקויות למידה

​אם הילד שלכם מתקשה בקריאה, לא מצליח לכתוב אותיות או מגלה קושי בביצוע פעולות חשבון, יכול להיות שהוא לקוי למידה. הכל על שלוש לקויות הלמידה הנפוצות - דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה.

ילד הולך לעיבוד - על לקויות למידה
מי מאיתנו לא זוכר את היום הראשון שלו בכיתה א'. אף שמוחנו מסוגל להעלות תמונות מהזיכרון שמקורן בתקופות מוקדמות מגיל שש, היום שבו אנו עושים את הצעד הראשון במסע הארוך של לימוד והשכלה נצרב עמוק בזיכרוננו. זה היום המרגש המסמל עבורנו את תחילתה של תקופה שתעצב את אישיותנו ותשפיע על כל מהלך חיינו. כאשר אנו מלווים את ילדנו ביומו הראשון בבית הספר, עולה בנו הזיכרון הזה. ההתרגשות גואה ואנחנו לגמרי לא ערים לאפשרות שהתקופה הקרובה עשויה להיות לא פשוטה עבורו ועבורנו, ושישנו סיכוי ממשי שזהו גם היום שבו הצטרפנו לקבוצה גדולה מאוד של הורים לילדים לקויי למידה. אבל רגע לפני שנתפסים לבהלה, ראוי להדגיש שבמרבית המקרים ניתן להתגבר על הבעיה, ולהגיע למצב שבו הלקות אינה משפיעה על תפקודו והתפתחותו התקינה של הילד. 
 
לקות למידה- תקלה בתהליך עיבוד המידע
לקות למידה מוגדרת כהפרעה באחד מתחומי הלמידה שאינה קשורה דווקא ליכולת האינטליגנטית של הילד, והיא לא בהכרח פונקציה של היכולת הקוגניטיבית שלו. הדיסלקציה למשל, היא ביטוי של תקלה בתהליך העיבוד הפונולוגי במוח, והיא אינה קשורה כלל לבעיות התפתחותיות רגילות או חושיות. יתרה מכך, גם שאר לקויות הלמידה לרוב אינן קשורות כלל למנת המשכל של הילד, ופעמים רבות הן משויכות יותר לקשיים מוטוריים (בעיקר בתחום הדיסגרפיה). ולא רק, ילדים שאובחנו כדיסלקטים עלולים לסבול מבעיות נוספות של עיבוד מידע רגיל ויומיומי, שאינו קשור כלל לפעולות כמו קריאה וכדומה.
היום כבר ניתן לומר בוודאות שתחום לקויות הלמידה, בעיקר בקרב ילדים, הוא תחום רחב מאוד, מוכר ומטופל הרבה יותר מבעבר. לכן, מהרגע שילד אובחן כלקוי למידה כזה או אחר, נפתחות בפניו אפשרויות רבות ומגוונות לטיפול מתקן ומסייע - עד לרמה שבה הלקות חדלה כמעט מלהשפיע על התפתחותו, תלוי כמובן באופייה ובחומרתה.
זיהוי לקות למידה 
בעולם הרפואה קיימות אסכולות שונות לגבי הגיל שבו ניתן לאבחן לקויות למידה אצל ילדים. תאוריה אחת גורסת כי כבר בגיל ארבע-חמש ניתן להבחין בסימנים של דיסלקציה אצל ילדים, אבל התאוריה המקובלת יותר היא זו הדוגלת באבחון לקויות למידה לא לפני התחלת הלמידה בבית הספר, ולרוב אפילו רק בכיתה ב'. זאת בהנחה שרק אז ניתן למעשה לעמוד על הפערים בין התלמידים, ולקבוע כי ילד כזה או אחר אינו עומד בשורה אחת עם חבריו לכיתה מבחינה התפתחותית. 
כאשר מנסים להתחקות אחר המקור ללקויות הלמידה, הדעה הרווחת היא שיש משקל לגורמים סביבתיים, כמו גם לתרופות או מחלות מסוימות בתקופת ההריון, אך ידוע גם שלעתים הלקויות הן עניין של תורשה וגנטיקה. 
במרבית המקרים המורים בבית הספר הם אלה שמניפים את הדגל ומתריעים על אפשרות של לקות למידה אצל הילד, אבל גם על ההורים מוטלת האחריות להיות ערים להתקדמותו, במיוחד במקרים שהם מבחינים שהילד הוא בעל יכולות שכליות מספקות, אבל עדיין מתקשה בקריאה וכתיבה, כלומר לא מצליח לכתוב את שיעורי הבית שלו אף שהבין בבירור את כל הנאמר בכיתה ויכול לספר על כך במפורט.
ההבטים הרגשיים של לקות למידה 
שלוש מהלקויות הנפוצות ביותר הן דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה. לכל אחת מהן יש מנגנון משלה, אך פעמים רבות דרך הטיפול בכל אחת מהלקויות דומה לזו של חברתה. באבחון דידקטי ראשוני דרך מערכת החינוך ניתן לזהות אותן בזמן, לטפל בהן כיאות וכך למנוע בעיות תפקודיות, רגשיות וחברתיות שהן תולדה של הלקות המסוימת. לאבחון בזמן ולטיפול יסודי בלקויות הלמידה ישנה חשיבות עצומה. זאת משום שכיום ברור הקשר בין קשיים חברתיים ותפקודיים אחרים לבין לקויות דוגמת דיסגרפיה ודיסלקציה. הילדים נאלצים להתמודד עם סביבה הישגית ותחרותית המורכבת מחבריהם לכיתה המתפקדים באופן נורמטיבי, והדבר יוצר אצלם תחושות קשות של תסכול ובושה ובעיות נוספות שמזוהות עם חוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך. מבחנים כושלים והישגים לימודיים בלתי מספקים פועלים נגדם כמו כדור שלג, ויוצרים מצב שבו הילד מרגיש שבעוד בתחומים מסוימים הוא נמצא בקו אחד ואף עולה על הילדים האחרים  - הרי שבתחומים אחרים הפער בינו לבין השאר רק הולך וגדל. לכן, בבסיסה של כל התמודדות טיפולית יש לשים דגש גם על האספקטים הרגשיים הכרוכים בלקויות הלמידה.


 
דיסלקציה - קושי תפקודי ביכולות קריאה

אותיות מסוימות בסיטואציות שונות עשויות להיראות לילד הלוקה בדיסלקציה כמו ציור מוזר, כלומר המוח לא מזהה את האות כמו שהיא ואינו מצליח לפענח אותה

מהי דיסלקציה?
דיסלקציה היא מושג המצביע על קושי תפקודי ברכישת שפה ובהשתלטות עליה בכל הקשור ליכולות קריאה. הלקות לרוב מתבטאת בשיבושי קריאה דוגמת שיכול אותיות (למשל: המילה "שעון" תיקרא כ"עשון"), החלפה של מילים במשפט, ושגיאות בפענוח סימני הדקדוק. אותיות מסוימות בסיטואציות שונות עשויות להיראות לילד הלוקה בדיסלקציה כמו ציור מוזר, כלומר המוח לא מזהה את האות כמו שהיא ואינו מצליח לפענח אותה.
ילדים שאובחנו כדיסלקטים עלולים לסבול מבעיות נוספות הקשורות לאופן שבו הם תופסים ומעבדים את המידע שלפניהם. הסטטיסטיקה מוכיחה כי אף קיים קשר בין בעיות של שיווי משקל וקואורדינציה לדיסלקציה.
כיצד מאבחנים דיסלקציה?

אבחון הלקות מתבצע כאמור לרוב רק בכיתה ב' או לקראת סוף כיתה א', כשהסממנים הראשונים לבעיה הם בדרך כלל כשהילד מפגין קשיים בקריאה בסיסית, שהולכים ומתעצמים ככל שהקריאה מתארכת, או במקרים שהיא נדרשת להיות מהירה יותר. 

כיצד מתגברים דיסלקציה?
כמו בשאר לקויות הלמידה הנפוצות, גם כאן שיטת ההוראה המתקנת יכולה להביא לשיפור משמעותי, כשהדגש הוא בעיקר על לימוד אישי ופרטני, חלוקת החומר הנלמד לקבוצות קטנות יותר (כלומר פירוק של משפט למילים בודדות כדי להתעכב על כל אחת מהן), שינון בלתי פוסק ועבודה נלווית של משחקי זיכרון ודמיון.
אחת מדרכי ההתמודדות של העולם הפדגוגי עם בעיית הדיסלקציה היא מתן אפשרות לתלמידים (גם בגילאים מתקדמים הרבה יותר) להיבחן בעל-פה, כדי לתת גם להם את האפשרות להפגין את הידע שברשותם כפי שהוא - ולא מבעד לבעיית הדיסלקציה שלהם.
דיסגרפיה - מחסום בכתיבת האותיות

לילדים דיסגרפים רבים כלל לא תהיה בעיה לצייר ציורים כמו כל ילד אחר בקבוצת הגיל שלהם, אך בבואם "לצייר" אותיות הם ייתקלו במחסום ממשי

מהי דיסגרפיה?
דיסגרפיה היא לקות למידה המתמקדת בבעיות ברכישת מיומנויות הקשורות בכתיבה. הבעיה יכולה להתבטא בקושי בסיסי של הילד לצייר את האות על הדף, למרות שהוא מזהה ומכיר אותה. לילדים דיסגרפים רבים כלל לא תהיה בעיה לצייר ציורים כמו כל ילד אחר בקבוצת הגיל שלהם, אך בבואם "לצייר" אותיות הם ייתקלו במחסום ממשי. 
המדע משייך את הדיסגרפיה באופן מובהק לקשיים במוטוריקה עדינה וגסה, ומאפיין את הבעיות בכתיבת האותיות עם הדרך שבה הילד מחזיק את חגורת הכתפיים שלו ומווסת את הכוח שנשלח לידיים, ועד לאופן שבה הוא מחזיק את כלי הכתיבה. לקות זו עלולה גם להביא למצב שבו הילד לא מצליח להביע רעיונות שיש לו משום שמוחו עסוק במאמצים להתגבר על בעיות בעיצוב האותיות שהוא רוצה לכתוב, ומכאן נוצר תסכול מהעובדה שהוא לא משלים את המטלות הגרפיות שלו בזמן סביר. ושוב, לאו דווקא בגלל חוסר אינטליגנציה אלא בגלל בעיות שמקורן במוטוריקה בכלל. תלמיד הלוקה בדיסגרפיה יתקשה להשלים את עבודות הכיתה, יתקשה בהכנת שיעורי הבית ויתקשה למקד את הקשב. הדיסגרפיה מהווה בעיה מורכבת בעלת השלכות נרחבות על התפקוד הלימודי, החברתי והתקשורתי.
כיצד מאבחנים דיסגרפיה?
כדי לאבחן ילד כדיסגרפי על ההורים או המורים לשים לב לכתב היד שלו. כתב יד משובש ובלתי קריא, רווחים בלתי הגיוניים בין מילה למילה במשפט או כתיבת אותיות לא נכונות במילה רק כי הן נשמעות דומות באוזני הילד, יכולים להעיד על בעיה. 
כיצד מתגברים דיסגרפיה?
לעתים, בנוסף לטיפול המקובל בהוראה מתקנת, יעלה הצורך בטיפול של מרפא בעיסוק בגלל הקשר הברור בין תפקוד מוטורי לבעיות המזוהות כדיסגרפיה. בעולם הממוחשב של היום תמיד קיימת האפשרות של המטופל להגיש עבודות או להיבחן בעל-פה, או פשוט להשתמש במחשב. ראוי להדגיש כי הבעיה קיימת רק כשמדובר בכלי כתיבה, ולכן הקשה על מקשים תתבצע בקלות על ידי הילד. עם זאת, מקובל להשתמש באפשרויות האלה רק בגילאים מתקדמים יותר ולא בכיתות הנמוכות, שכן אז שחרור מכתיבה עלול להחמיר את הבעיה ולא למתן אותה.
דיסקלקוליה - קושי בחישוב מספרים וכמויות

דיסקלקוליה היא לקות למידה הקשורה לשפת המתמטיקה, הבאה לביטוי בקושי בביצוע פעולות של חישוב מספרים או כמויות. קשיים אלה מתבטאים לעתים גם בצורה של בעיות בתפיסה המרחבית והחזותית של הילד, קושי במרחב הזמן, קשיים בזיכרון וקושי בזיהוי ספרות

מהי דיסקלקוליה?
דיסקלקוליה היא לקות למידה הקשורה לשפת המתמטיקה, הבאה לביטוי בקושי בביצוע פעולות של חישוב מספרים או כמויות. קשיים אלה מתבטאים לעתים גם בצורה של בעיות בתפיסה המרחבית והחזותית של הילד, קושי במרחב הזמן, קשיים בזיכרון וקושי בזיהוי ספרות. לקות זו, אם לא מטופלת בזמן ובאופן הנכון, עלולה להיגרר לקשיי יומיום נוספים כמו הבנת כמויות, פעולות חשבון בסיסיות ואומדן מרחק.
כיצד מאבחנים דיסקלקוליה?
אבחון דיסקלקוליה יכול להתבצע על ידי המורה. אם לילד יש קשיים ספציפיים בביצוע פעולות חשבון בסיסיות, קושי בזיהוי כיווני הספרות וקושי בשאלות הכוללות אלמנט של כמות, יכול הדבר להעיד על בעיה. יש לציין שבתחומי למידה אחרים, כמו קריאה וכתיבה, הילד יתפקד כמצופה מבני גילו.
כיצד מתגברים דיסקלקוליה?
הטיפול בדיסקלקוליה מתבצע בעזרת שינוי של שיטות ההוראה המקובלות ועל ידי שימת דגש על משחקי זיכרון, שינון הפעולות והמידות ושימוש בעזרים חזותיים דוגמת מחשבון או חשבוניית חרוזים. במחקרים שנערכו בארץ הוכח שלמרות חוסר הקשר בין אינטליגנציה ללקויות למידה, לילד שניחן באינטליגנציה גבוהה יש סיכוי טוב יותר להתגבר על לקות הלמידה ביחס לילד פחות אינטליגנטי, בעיקר כשמדובר בדיסקלקוליה.
הלקות כמכלול - טיפול בקשיי למידה ותפקוד על פי שיטת אלבאום  

ההסבר למקור לקות הלמידה, הדיסלקציה, הדיסגרפיה והדיסקלקוליה הוליד גישות שונות, שהנפוצה שבהן היא הגישה הנוירו-פסיכולוגית, הטוענת לשיבושים בתהליכי העיבוד הפונולוגי במוח. ב-1998 הוצע מודל חדש על ידי מרגלית מלכה וטור כספא (ליקויי למידה: מודל נוירו-התפתחותי רב-ממדי, 1998), המנסה להציג מודל נוירו-התפתחותי, אקולוגי (תלוי תנאי סביבה), הסתברותי ורב-ממדי להבנת לקות הלמידה. לפי המודל, "מתקיימות התייחסויות גומלין הדדיות בין מאפייני הפרט [...] לבין מאפייני הסביבה (המשפחה והסביבה החינוכית), ולקשרי גומלין אלה תרומה לניבוי או להבנת תפקודם וקשייהם של תלמידים עם ליקויי למידה בתקופות שונות בהתפתחותם [...] לפי ראייה זו, יחסי הזיקה בין הפרט לבין הסביבה דינמיים ומתמשכים ולא סטטיים: הם הדדיים ולא חד-כיוניים". 
שיטת אלבאום היא שיטה משלימה לאבחון וטיפול בקשיי למידה ותפקוד אצל ילדים ומבוגרים. שיטה זו רואה בגוף את אחד הכלים היעילים להתמודד עם הקשיים, ומבוססת על שילוב ותיאום של ארבע אינטליגנציות – גופנית, רגשית, חשיבתית ואנרגטית. השיטה מאמצת את הגישה הנוירו-התפתחותית, ומאמינה כי על ידי הפעלה נכונה של הגוף ניתן להשפיע על הבניה מחדש של מערכות גופניות שהשתבשו. מדובר בעיקר בשיבושים שמקורם בעיכוב התהליך ההתפתחותי.
השיטה מלמדת את היחיד לשלוט בגופו ולהסתייע בו ככלי להתמודדות, על ידי הפעלה נכונה יותר של המערכות המשתתפות בפעילויות של ביטויי השפה הדבורה והכתובה. השיטה גם חותרת לעזור ליחיד להתערב באותן מערכות האחראיות על שיווי המשקל ותפיסת המרחב. הטיפול בשיטה מאפשר ליחיד לחוות תיקון קשיים תפקודיים והתקרבות לביטוי נורמטיבי יותר, דבר המסייע לחיזוק תחושת השליטה והביטחון העצמי. הטיפול מתמקד בטכניקות הטיפוליות הבאות: 
  • חיזוק שרירי הגוף הגדולים והמוטוריקה הגסה 
  • תיאום וקואורדינציה עין-יד, עין-רגל-יד 
  • תרגול מוטוריקה עדינה והכנת הגוף לכתיבה 
  • שיפור תפקודי מערכת ההצלבה 
  • חציית קו אמצע 
  • התמצאות במרחב 
  • הכרת מידות, כמויות וחשבון דרך הגוף 
  • פיתוח זיכרון למקצבים, קבוצות, תרגילים וסדרות 
  • חיזוק יכולות גופניות 
  • חיזוק יכולת הביטוי האישי והביטחון העצמי 
  • משחקי דמיון ומשחקי זיכרון 
  • התארגנות במסגרת נתונה והצבת גבולות 
  • חשיבה יצירתית 
  • גמישות והרפיה ומודעות לנשימה 
 הטיפול מותאם לילדים מגיל חמש ולמבוגרים ונעשה באופן פרטני במפגש חד-שבועי. 
 
 להירגע, לבדוק ולא לוותר -  טיפים להורים מודאגים
  1. להקשיב. הקשיבו לילד והיו ערים לקשיים שלו. אתם אלה שיודעים הכי טוב מהן היכולות השכליות של ילדכם, ואם נדמה לכם שההתקדמות שלו בתחום מסוימת אינה תואמת את היכולות שלו בתחומים אחרים – כדאי לגשת לאבחון ראשוני.
  2. לשנן. חזרה על הכללים ועל התרגילים עם ילדכם תוכל רק לעזור.
  3. לא להעמיס. אם הילד מתקשה, חשוב להבין שחזרה שוב ושוב על אותה שיטת למידה עלולה להעצים את התסכול של הילד.
  4. לא לוותר. רצוי לא להעמיס אבל חשוב לא פחות לא להיכנע לאותות המצוקה של הילד ולקשיים שלו. הזנחה רק תחמיר את המצב.
  5. לבדוק. רצוי לבחון סביבות למידה נוספות. מחקרים מראים שיכולות עשויות להשתנות מסביבת למידה אחת לשנייה. נסו ובדקו, עד שתמצאו את תנאי הלימוד האופטימליים עבור ילדכם. 
  6. להירגע. כיום ישנן שיטות הוראה שונות ומגוונות המצליחות להשיג תוצאות מרשימות בתחום לקויות הלמידה.  
  7. לשלב. מומלץ לשלב תרפיות שונות בתחום הרפואה המשלימה בכדי להגיע לתוצאות מרביות כמו שיטת אלבאום, הומאופטיה וטיפולי מגע. 
למידע אודות הטיפולים להם ילדיכם זכאים ואודות המטפלים יש לפנות למוקד שירות לקוחות בטלפון 1-700-507-507