לתיק הבריאות שלי

כל הכתבות בנושא גיל הזהב

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

נפילות בגיל המבוגר

נפילות בגיל המבוגר
חשוב לדעת כי עם הגיל, עולה השכיחות ליפול. נפילה בגיל המבוגר, מסיבות שונות, מסתיימת פעמים רבות בשברים באגן או בצוואר הירך שמצריכים ניתוח, שיקום ארוך ובהרבה מקרים מסתיימים בנכות תמידית. לכן, חשוב מאוד לעשות הכל על מנת למנוע נפילה. 


    
מספרים ונתונים בנושא של נפילות  
  • כשליש מהקשישים העצמאים בני ה-65 ומעלה וכמחצית מבני ה-80 ומעלה החיים בקהילה יחוו נפילה אחת ויותר בשנה. 
  • למי שכבר חווה נפילה, יש סיכוי של פי 2-3 ליפול שוב. 
  • נפילות הן הגורם החמישי לתמותה בגיל השלישי. 
  • 40% מהמאושפזים בעקבות נפילה לא יחזרו לחיים עצמאים, ו- 25% מהם ימותו בשנה הראשונה לאחר השבר. 
  • הסיבות הנפוצות ביותר לנפילות – הן  מעידות על רקע איבוד שווי משקל. 
  • מרבית הנפילות מתרחשות בבית או בסביבתו המיידית.
  • שכיחות הנפילות בקרב אוכלוסיית הקשישים החיים בקהילה עולה עם הגיל ועומדת על:   
גיל 65-74     גיל 75-79   גיל > 80
25% 30% 120%
(יותר מנפילה אחת לשנה)

שיווי משקל בגיל הזהב 
להליכה תקינה נדרש , בין היתר :
  1. מערכת שריר  - שלד תקינה. 
  2. יכולת קוגניטיבית מורכבת כמו קשב וריכוז. 
  3. מערכת תחושתית תקינה. 
  4. אוריינטציה במרחב. 
מניעת נפילות 
איתור מוקדם חשוב מאוד במניעת נפילות
האיתור המוקדם כולל בתוכו: 
  • שאלות על נפילות בעבר, גם כאלה שלא הסתיימו בחבלה קשה. 
  • מבחני שווי משקל שמבוצעים על ידי פיזיותרפיסט ומטרתם לבדוק את המסוכנות לנפילות. 
  • במידה ואובחנה מסוכנות לנפילות – הפניה לפיזיותרפיה. 
טיפול בפיזיותרפיה יכול לסייע במניעת נפילות
הטיפול הפיזיותרפי כולל מגוון רחב של תחומים אשר נועדו להפחית את הסיכון לנפילות, ובינם: 
  • שיפור מצב מערכת שריר–שלד, עם דגש על חיזוק שרירים, שיפור טווחי תנועה, תרגול תגובות שווי משקל.
  • במידת הצורך, התאמה של אביזרי הליכה.
  • המלצות להתאמת הבית לצורכי המטופל , כגון הוצאת גורמים מסכנים כמו שטיחים, שיפור תאורה, התקנת ידיות אחיזה בשירותים ובמקלחת, הליכה בנעליים מתאימות וכדומה.