לתיק הבריאות שלי

להיות בהריון

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

רצפת האגן שלך

רצפת האגן שלך
את בהריון. מזל טוב. 
תעשי הכל כדי שהעובר שלך יתפתח באופן תקין.
תעברי את כל הבדיקות האפשריות, תאכלי נכון, תפסיקי לעשן ולשתות משקאות חריפים, תמנעי מפעולות שעלולות אולי לסכן את ההריון ואפילו תקפידי על מריחת קרם גוף על הבטן כנגד סימני מתיחה. 
אבל מה עם האזור החשוב הזה שנקרא 'רצפת האגן'? 
אם את מרגישה שינויים בדפוסי הטלת השתן, תכיפות בצורך, קושי להתאפק, דליפת שתן או כמעט דליפה במאמץ כמו שיעול  או עיטוש, סובלת מעצירות, קושי בקיום יחסי מין וכד', את לא לבד. 
אלה תופעות מוכרות בהריון ועוד יותר לאחר הלידה  ומקורן בחולשה של שרירי רצפת האגן. 
אז מה זו הרצפה הזו שמדברים עליה? 
רצפת האגן, היא בעצם מערכת  של שרירים , רקמות חיבור, כלי דם ועצבים שנמתחת ממפרקי האגן מאחור ומתחברת מקדימה  אל המפרק הקדמי וצורתה ערסל.
אותה מערכת שרירים חשובה תומכת באיברי האגן – רחם, שלפוחית השתן והחלחולת שמתחברת אל פי הטבעת ובכך מסייעת בשליטה על הסוגרים וביציבה תקינה. 
מה קורה למערכת הזו של רצפת האגן במהלך ההריון והלידה? 
במהלך ההריון והלידה  קורים מספר דברים שעלולים לגרום להחלשות השרירים הללו :
  • העובר הגדל ויוצר עומס ולחץ רב על שרירי רצפת האגן. 
  • במהלך ההריון מופרשים הורמונים הגורמים לרפיון הרקמות הללו והתארכותן עד פי 3 מאורכן .
  • במהלך הלידה  פועלים כוחות מתיחה גדולים שבהרבה מקרים גורמים גם לקרעים. 
או קיי, אז השרירים קצת נחלשו. גם התעמלות אחרת לא עשינו מזמן. 
אז זהו , שלא. חשוב לדעת שהחלשות של שרירי רצפת האגן יכולה להביא לבעיות של דליפת שתן, טחורים, בעיות בתפקוד המיני, כאבי גב ואפילו צניחה של איברי האגן הפנימיים, הרחם ו/או שלפוחית השתן. 
מה עושים?
  1. בשלב הראשון פונים לפיזיותרפיסטית שעברה הכשרה בתחום  על מנת לקבל הדרכה לחיזוק שרירי רצפת האגן כבר לאחר סיום הרבעון הראשון של ההריון. השרות הוא שרות סל, וחלק מסל הבריאות. 
  2. חשוב כבר במהלך ההריון לתרגל שרירים אלה על בסיס יומיומי על מנת למנוע את התופעות הלא רצויות שצוינו למעלה. 
תרגול רצפת אגן
בתור התחלה , נשים פה תרגיל אחד פשוט לתרגול יומיומי, שניתן לבצעו בכל מקום בו את נמצאת ובכל תנוחה.
  • סגרי את פי הטבעת כאילו את מתאפקת למנוע פעולת מעיים
  • באותו הזמן משכי פנימה את הוואגינה כאילו את לוחצת על טמפון
  • ואת פתח האורטרה(יציאת השתן  כאילו את מנסה לעצור את הזרם  במהלך הטלת שתן. 
בהתחלה עשי את התרגיל הזה במהירות – כיווץ והרפיה. 
עם הזמן והתרגול נסי  לבצע את אותו הדבר באיטיות  ולהחזיק את הכיווץ זמן ארוך ככל האפשר. נסי להגיע לספירה של 10 לפני הרפיה. 
נסי לבצע 3 סטים של 8 כיווצים כאלה במשך כל יום. 
בשלב מתקדם – נסי לכווץ את שרירי רצפת האגן במהלך שיעול או עיטוש. 
המשיכי לבצע את התרגילים גם כאשר את מרגישה שהשרירים התחזקו ובוודאי לאחר הלידה. 

*כדי להיות בטוחה שאת מכווצת את השרירים הנכונים, ניתן לעצור את שטף השתן כשאת בשירותים. עם זאת, לא מומלץ לבצע פעולה זו לעיתים קרובות כי זה עלול לפגוע בשלפוחית ולגרום לזיהומים בדרכי השתן. 

זכרי, בריאותך ואיכות חייך חשובים לא פחות מבריאות תינוקך. 
ושיהיה במזל טוב!