לתיק הבריאות שלי

הבריאות שלך לאחר הלידה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

בין דכדוך לדיכאון

את חיכית לרגע הזה, לרגע בו תהפכי לאמא. ציפית, ייחלת, והנה - הרגע הגיע. כולם סביבך צוהלים ומאושרים אז למה כל מה שאת רוצה לעשות זה להניח ראש על הכרית ולהתייפח בבכי?

בין דכדוך לדיכאון
דכדוך לאחר לידה - baby blues

כ- 80% מהאמהות יחוו דכדוך לאחר הלידה, בייבי בלוז. הדכדוך מתבטא בתנודות במצב הרוח, תשישות, התקפי בכי, חרדה, פחדים, עצבות ועצבנות, קושי בריכוז וקושי בשינה. יתכן ותנועי בין תחושת אושר וסיפוק לבין תחושת ייאוש וחוסר אונים, בין התרגשות לבין עצבות, שוב ושוב במהלך היום. החדשות הטובות הן, שכאמור - רוב הנשים חוות תחושות דומות אחרי לידה, ושהתסמינים נמשכים ימים עד שבועות בודדים בלבד. בינתיים תנסי לקבל כמה שיותר עזרה ממשפחה וחברים, תחפשי חברה של אמהות טריות, תצאי מהבית לטיולים ושוטטויות והימנעי מצריכת אלכוהול, המשפיעה על תנודות מצבי הרוח.

דיכאון אחר לידה -  post partum depression     

אצל האמא עולות תחושות לאלו שתוארו בסעיף הקודם, בדומה  לבייבי בלוז, אך כאן - התסמינים אינם נרגעים ונעלמים. במקרה של דכאון לאחר הלידה, המכונה  PPD, הסימנים והסימפטומים יתעצמו, יתחזקו, וימשכו זמן רב יותר, עד כי לבסוף יתכן והם יפריעו בטיפול בתינוק או ימנעו ביצוע מטלות שוטפות.
רשימת התסימנים ארוכה, ולא כולם יופיעו אצל כל האמהות. חשוב להכיר את התסמינים: 

  • שינויים קיצוניים בתיאבון
  • נדודי שינה או עודף שינה\קושי בקימה ותפקוד
  • תחושה של חוסר ערך עצמי
  • קושי להתרכז, לחשוב או לקבל החלטות
  • תשישות עצומה
  • חוסר עניין בסקס, באינטימיות, במגע
  • חסר שמחת חיים, חוסר עניין בדברים מהם נהנית בעבר
  • מצבי רוח משתנים
  • קושי בהיקשרות עם התינוק
  • התנתקות ממשפחה וחברים
  • מחשבות חוזרות ונשנות על מוות או התאבדות
  • מחשבות על פגיעה בעצמך או בתינוקך

במצב בו התסמינים מתעצמים, או אם הם אינם נעלמים אחרי מספר שבועות, אם את מרגישה כי אינך מסוגלת לטפל בתינוק או לבצע מטלות יומיומיות או אם את חושבת על לפגוע בעצמך או בתינוק תפני לעזרה באופן מיידי!

הסיבות לדכאון לאחר לידה:

נראה כי אין סיבה אחת הגורמת ל- PPD, אלא אוסף סיבות ובינן:

  • סיבות פיזיולוגיות - שינויים ברמות ההורמונים לאחר הלידה, שינויים בנפח הדם, לחץ הדם, מערכת החיסון ומערכת חילוף החומרים.
  • גורמים רגשיים - מחוסר בשעות שינה, תחושת אובדן זהות, תחושת איבוד שליטה על החיים, ייאוש ממשקל שאינו יורד או מהמראה הפיזי שעבר שינוי.
  • גורמים סביבתיים - תינוק לא נינוח, ילדים נוספים בבית, קושי בהנקה, קשיים כלכליים, חוסר תמיכה מבן הזוג או מהסביבה הקרובה.
גורמים המגבירים את הסיכון ללקות ב- PPD:
  • היסטוריה של דיכאון (לאחר הריון או באופן כללי)
  • דיכאון לאחר לידה אחרי הריונות קודמים
  • אירועי חיים מלחיצים כגון מחלות, הריון בסיכון, קשיים כלכליים
  • קשיים בזוגיות
  • מערכת תמיכה לא מספקת
  • היריון לא רצוי\מתוכנן
  • היסטוריה רפואית של בי-פולאריות
סיבוכים היכולים לנבוע מ- PPD שלא טופל כראוי:

כאשר לא מטפלים בדיכאון לאחר לידה באופן ראוי, המצב יכול להיגרר ולהימשך חודשים ואף להפוך לדיכאון כרוני. דיכאון לאחר לידה יכול לפגוע בתהליכי ההיקשרות של האם והתינוק וליצור מתחים וקשיים בתפקוד המשפחתי. ילדים לאמהות הסובלות מדיכאון לאחר לידה שלא טופל, נוטים לסבול מבעיות התנהגותיות כגון קשיי שינה ואכילה, טאנטרומים, עיכוב שפתי והיפראקטיביות.

טיפול בדיכאון לאחר לידה
  • ייעוץ או סיוע פסיכולוגי. חשוב למצוא פסיכולוג, פסיכיאטר, אחות, גורם רופאי מוסמך שיוכל להוות אוזן קשבת, לתת את התמיכה הנדרשת ולעקוב אחרי מצבך.
  • טיפול בכדורים נגד דיכאון. נמצא כי לכדורים השפעה טובה על נשים אחרי לידה וכי באמצעותם רוב הנשים חוזרות לתפקוד רגיל במהרה. חשוב לדעת כי ישנם כדורים שמתאימים לנטילה גם בזמן הנקה, אז אם את מניקה - צייני זאת בפני הרופא.
  • תזונה נכונה. אמהות טריות הרבה פעמים מוצאות כי עברו יום שלם מבלי שאכלו דבר אחד בעל ערך תזונתי, מבלי ששתו כוס מים. הלחץ של התינוק הצורח, התשישות. קל יותר לחטוף משהו מהמזווה מאשר לעמוד לבשל.  הצטיידי בפירות יבשים ואגוזים למיניהם בשביל הנשנושים, מלאי (או תבקשי שימלאו עבורך) את הבית בפירות וירקות, שטופים ומוכנים לאכילה. כששואלים אותך מה את רוצה - תבקשי סירי מזון. תלמדי לבשל בכמויות ולהקפיא במנות. תדאגי ללחם מחיטה מלאה במקפיא ומגוון ממרחים מזינים להכנת ארוחות קלות, משביעות, מהירות ומזינות.
  • יציאה מהבית, כושר גופני מתון. מידי יום, לפחות לכמה דקות, הכניסי את התינוק למנשא או לעגלה ותצאי איתו לסיבוב. גם אם הוא בוכה, גם אם הוא לא נינוח, בגשם, בשמש. שינוי האווירה יעשה לשניכם טוב, הכושר ימריץ את דמך, ירגיע אותך מעט ויגרום לך להרגשה טובה יותר.
  • וותרי לעצמך. הבית לא חייב להיראות מושלם, ארוחות לא חייבות להיות מורכבות משלוש מנות ובאמת שאפשר להוציא כביסה נקייה מתוך הגיגית - לא חייבים לקפלה ולסדרה. הניחי לילדים הגדולים לראות יותר טלוויזיה ותזכרי שגם דגני בוקר הם ארוחה סבירה פעם ב... זה לא הזמן לעקרונות, זה הזמן להישרדות וחשוב שאת תלמדי להנמיך את הציפיות שלך מעצמך ולשחרר.
  • תמצאי זמן לעצמך. תבקשי מחברה, מהשכנה שתשמור על התינוק לשעה ותצאי מהבית. בית קפה, מניקור, אפילו ספר בגינה. העיקר שאת לבד, עושה דברים שעושים לך טוב.
  • תחלקי, תשתפי. תמצאי חברה. בן זוג, משפחה, חברות, אמהות טריות נוספות. העיקר שיהיה לך עם מי לדבר. אפשר לשאול בטיפת חלב על חוגים לאמהות או על קבוצות אמהות, ואפשר לרדת לגינה הציבורית הקרובה (כן, כן, גם אם הוא בן חודש ולא זקוק לנדנדה) ולחפש את חברתן של אמהות אחרות.


תזכרי - הדיכאון אינו באשמתך. אנשים סביבך יהיו מלאי עצות, יגידו לך להיות יותר אופטימית, לעשות ככה או ככה, להתחיל לחשוב חיובי יותר. בסופו של דבר, דיכאון הנו מחלה, וחייבים להתייחס אליו ככזה ולטפל בו, בדיוק באותו האופן בו היית מטפלת בשפעת או כל מחלה אחרת. אין טעם להאשים את עצמך או ללקות את עצמך. לא עשית דבר רע.