לתיק הבריאות שלי

כל הכתבות בנושא רפואה משולבת

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

בצל המלחמה

בצל המלחמה
הטריוויאליות של החיים, כך מסתבר, כבר מזמן אינה טריוויאלית. אותה פשטות שבה התייחסנו לעצם קיומנו אינה פשוטה יותר, המצב הביטחוני שהפך להיות חלק מחיינו כבד מנשוא ומפר גם את השלווה הפנימית שלנו העוברת טלטלה איומה ומנתקת אותנו מכל מה שהיה בטוח עד עכשיו, אבל כשהאש משתוללת בחוץ מי בכלל שם לב לדברים האלה?    

 
המתח משפיע על הבריאות
מבצע צוק איתן הוא בכל מקום, כאן ממש. שום דבר כבר לא בטוח ולמציאות היומיומית מצטרפת גם חרדה קיומית, דריכות ומתח אשר מכלים באטיות אך בביטחון את שלוות הנפש שלנו, וזה מבלי שדברנו על מה שזה עושה לגוף.    
מצבי חרדה פוגעים בגוף. קצב הלב מתגבר, הנשימה כבדה, כאבי ראש. יש  המדווחים על בחילות, על חוסר תאבון או על תאבון מוגבר, נדודי שינה ובהלה אמיתית מכל "בום" בשטח (שיכול מן הסתם, גם להיות בלון שהתפוצץ או סיר שנפל).
נדודי שינה משפיעים על התפקוד שלנו, שמחת החיים נעלמת בגינה. אנחנו מסתגרים בבית, דבר המוסיף מתח לזוגיות שלנו, לתפקודינו מול ילדינו, חברינו והסביבה.
חוסר תאבון מחליש את הגוף וגורר אף הוא תופעות לוואי. אנחנו חולים יותר, ובמקרים קיצוניים אפשר אף להיגרר למחלות קשות יותר.

החיים בבועה שיצרנו לעצמנו רחוקים שנות אור מהדרך בה רצינו לחיות, החיים הופכים אם כן למסע הישרדות.
פחדים והישרדות
במקרים בהם אכן היינו אנחנו (או משהו מהקרובים לנו) חלק מאירוע טרור, ההשפעות קשות אפילו יותר. הידיעה הברורה שהנה "לי זה כן קרה", הביטחון בחיים אבד, הפחדים אמיתיים ונולדים כל פעם מחדש. אם היינו אנחנו אלה שנפגענו - יש בהחלט להתמודד ולהסתגל למצב החדש.
במצבים כגון אלה אנחנו מעדיפים לשכוח, למחוק כמה שיותר מהר את המראות, להחזיר את גופנו לתפקודו טרם הפגיעה, למחוק את הזיכרונות ואם אפשר בכלל להתעלם מאותו יום גורלי מה טוב.
אם יש סיוטים בלילה "זה יעבור, הזמן הוא התרופה הטובה ביותר", אם כל דבר מקפיץ אותנו גם זה "יעבור". רק שבין לבין, מתכלה שמחת החיים שלנו לחלוטין ושום דבר לא עובר, לא ממש.
מה שמתעורר אצלנו לחיים למעשה, והוא זה הנותן את האשליה שחיינו שבו למסלולם, הוא מנגנון הישרדות ענק שמזהיר אותנו השכם וערב להימנע מכל מצב שמזכיר לנו ולו במעט את מאורעות אותו יום. ומי באמת רוצה לחיות ככה?
מעבר לכך, בל נשכח, שהגוף תמיד זוכר, הזיכרונות מצויים עמוק בתוך ראשנו והם חיים ונושמים ומאיימים לקום עלינו כל יום מחדש.
הזמן לא מוחק טראומות, הזמן לא משכח פחדים, הוא אמנם " מרגיע" אותם לפעמים כי השגרה תובעת את התייחסותנו, אבל באותם רגעים שאנחנו עם עצמנו מזכיר לנו זיכרוננו שהפחד עדיין כאן והוא מופיע בכל אשר נעשה, הוא זה המקפיץ אותנו כשאופנוע מהיר חולף, הוא זה המצווה עלינו להשאר "לראות סרט טוב בבית" ולא לצאת, הוא זה המוצא את משכנו בגופנו הפצוע פיזית או בגופם הפצוע של מי שאנחנו מכירים או הכרנו.
ועם המצב הזה, חשוב להתמודד, שכן אין מקום על פני היקום כולו אליו יוכל אדם לברוח מעצמו.
דרך טובה לטיפול במצבים אלו היא הרפואה המשולבת
הרפואה המשולבת בגישתה ההוליסטית מכירה בחשיבות הקשר בין גוף נפש ובכך שבמצב של מתח וחרדה מערכת החיסונית נחלשת .
שיפור הנשימה
רבים מאתנו במצבי פחד ואימה איננו נושמים כראוי. חשוב לדעת שכאשר אנחנו שואפים אויר אנחנו מכניסים חיים לגוף, הנשימה היא מרכיב מאד חשוב בהרפיית הגוף. כשאנחנו נמצאים בלחץ הנשימה הופכת להיות שטחית באופן לא מודע. הקשר בין נשימה לרגש ולתודעה הוא דו כווני, העמקת הנשימה מביאה לרגיעה ושחרור המתח דבר המאפשר לגוף לעבוד בצורה הרמונית יותר ולשחרר באמצעות הנשימה העמוקה דפוסי חשיבה שליליים. לכן תחילה במצבים אלו אנו ממליצים לקחת נשימה עמוקה דרך האף ולהוציא את האוויר מהפה.
הרגעת המחשבות
דמיון מודרך או מדיטציה אף הם תורמים להרגעת הנפש. שילוב של טכניקות הרגעה והרפיה, שמאפשרים לנו לבטל את הגירויים החיצוניים סביבנו, ולהעביר תסריט דמיוני בראש, בו הגוף, והנפש חזקים. מסוגלים.  
חיזוק הגוף
לפעילות גופנית ,טאי צי ויוגה יש השפעה עצומה על שיפור מצב הרוח והיכולת לשלוט במתח. הפעילות הגופנית משפיעה על בלוטות ההיפותלמוס, ההיפופיזה ובלוטות יותרת הכליה, וכתוצאה מכך יש ירידה בתגובות הגופניות למצבי הלחץ. 
שחרור הלחץ דרך מערכת העיכול
חלק מהאנשים הנמצאים במצבי לחץ סובלים מבעיות במערכת העיכול בעקבות הלחץ ומחלישים בכך את גופם לכן מומלץ להתייחס לאוכל שאנו אוכלים בתקופה זו.
  • על המתח יכולים להגן סוגי מזון בעלי תכונות הרגעה כמו בננות, תפוחי עץ שזפים מיובשים, משמשים מיובשים, אגס, תותים, חמוצים, ביצים ואגוזים.
  • מזונות המכילים ויטמינים מקבוצת B משפיעים לטובה על מתח גופני ועוזרים במצבי דיכדוך נפשי.
  • לצמחונים מומלץ בעיקר מזון המכיל סויה, אגוזים, שמרי בירה ונבטי חיטה.
  • חשוב לשמור על רמות אשלגן בגוף - יש צורך לקלוט 3-5 גרם של אשלגן ליום. מזונות אשר מכילים אשלגן הם אבוקדו, תפוח אדמה , שעועית לימה , עגבנייה, בשר רזה, דגים כמו בקלה ואלתית.
  • תוספי מזון נוספים החשובים במצבים אלו הם ויטמין C, ויטמין 6B, אבץ, מגנזיום וחומצה פנטותנית – נטילת תוספי מזון אלו בתקופות של מתח רב זהו צעד נכון.
  • במיוחד חשובה חומצה פנטותנית שבעדרה אנו חשים עייפות, כאבי ראש, הפרעות בשינה ובחילות. המזונות המכילים חומצה פנטותנית הם:
    דגנים מלאים כגון: אורז מלא, כוסמת, בורגול, גריסי פנינה, כרובית, ברוקולי, תפוח אדמה מתוק, קטניות, אלתית וכבד.
  • תיבול סלטים בשמן זית או בשמן חמניות מקל על מערכת העיכול, על אפקט דומה אפשר להשיג על ידי אכילת ירקות בעלי עלים ירוקים כגון חסה, שמיר, פטרוזיליה, גרגר נחלים, כרוב, כרפס ומלפפונים. הם אף עוזרים למנוע את תחושת המלאות לאחר האכילה. 
  • כחטיפים מומלץ לאכול:
    פופקורן, חטיפי גרנולה , שקדים ואגוזים לא קלויים ובמיוחד אגוזי המלך. 
  • תה ירוק, לואיזה, מליסה, קמומיל, פסיפלורה ורוזמרין מסייעים להרגעה ומפיגים תחושת כבדות.

בתקווה לימים שלווים יותר בקרוב!