לתיק הבריאות שלי

התמודדות בימי קורונה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

החזרה ללימודים, בשגרה החדשה של הקורונה

החזרה ללימודים, בשגרה החדשה של הקורונה
כל שנה לקראת ה- 1.9, תאריך החזרה ללימודים, עולות אצלנו דאגות. איך הילדים שלנו ישתלבו בבית הספר, מי יהיו צוות המורים האחראי עליהם, עם מי הם ישחקו בהפסקה, כיצד יצליחו להתמודד עם ההתארגנות וההתנהלות?
אלפי שאלות מלוות אותנו ואת ילדינו, ואנחנו מסתמכים על הזיכרונות שלנו, ועל הכרות שיש לנו עם מערכת החינוך, מאחים גדולים, קרובי משפחה, חברים ואפילו תוכניות טלוויזיה, על מנת להכין את הילדים, ולו במעט, ללימודים בבית הספר ובגן. 

השבוע ובשבועות הקרובים אנחנו עומדים בפני סיטואציה חדשה לחלוטין. 
הילדים שבים לבית הספר. אותו בית הספר שהיו בו עד עכשיו. אבל באותה המידה – בית ספר שונה לחלוטין. 
הכיתה שונה. הקבוצות בהן עבדו עד כה, כבר לא קיימות. אסור לילדים להתקרב זה לזו, אסור להם לשחק יחד בכדור או להשאיל עיפרון. חלקם יושבים עם מסיכות על פניהם, צוות ההוראה השתנה, נהלי הלמידה השתנו, וחופש התנועה שהיה – מבוטל לאלתר. 
אנחנו לא לחלוטין יודעים איך הדברים יראו. אנחנו לא לגמרי משוכנעים שהילדים שלנו יצליחו לשמור על הכללים של ריחוק שכל כך מנוגדים לאינסטינקטים הבסיסיים שלהם ושלנו, ולא מבינים מהי דרך ההתמודדות הנכונה. אנחנו מבולבלים, וצריכים להבין איך משלחים את ילדנו למקום שאנחנו לא מכירים או מזהים.
אחרי קרוב לחודשיים בהם רק סכנות נשקפות אל מול עינינו, עכשיו צריך לשנות פאזת חשיבה, לחזור להתנהלות של שגרה ולשחרר את ילדינו שוב אל תוך העולם.
 
ההתמודדות הרגשית של ההורים לקראת החזרה ללימודים 
  • החזרה ללימודים נעשית בצורה מאד הדרגתית ומחושבת. קריאה וניתוח של ההנחיות החדשות, מראה כי ישנה חשיבת עומק, ומאמץ עילאי מצד מערכת החינוך להפוך את בתי הספר למקומות מוגנים הן עבור התלמידים והן עבור הצוותים. 
  • הסכנה למרבית הילדים ממחלת הקורונה היא נמוכה מאד. ילדים שחולים, ברוב המאד גדול של המקרים (כמעט אבסולוטית מבחינה סטטיסטית), יחלו בצורה קלה בלבד, ויתכן אף שלא יראו תסמינים בכלל. הורים תמיד דואגים לבריאות של ילדיהם, ואין ספק שהלחץ של החודשיים האחרונים בשילוב עם ההמולה התקשורתית נתנו אותותיהם, אבל בסופו של דבר עבור הילדים זו אינה אלא מחלה, ככל מחלות הילדים. 
  • ילדים מסתגלים מהר יותר לשינויים. בעוד אנחנו מוצפים בשאלות, חששות ותהיות, הילדים יבינו את הנעשה, יבינו את ההתנהלות ויקבלו אותה כמובנת מעליה, ועד מהרה – כמשהו שתמיד היה. 
  • עבור הילדים בית הספר הוא מקום בטוח. הם מתייחסים אל בית הספר, בדומה לאופן בו אנחנו מתייחסים לביתנו. מקום בו הם מוגנים, ומקום בו מגנים עליהם. כל הסכנות שההורים רואים, אינן קיימות בעיני הילדים, וחשוב להזכיר להם, ולעצמנו תוך כדי, שבבית הספר (ומשרד הבריאות ומשרד החינוך) עושים הכל על מנת לשמור ולהגן עליהם. 
  • קבוצת השווים חשובה עד מאד ילדים, חיונית עבורם. הבריאות הנפשית שלהם תלויה בקבוצה הזו, ובבחינת "עלות מול תועלת" של שליחת הילדים לבית הספר, חשוב לקחת בחשבון את האיזון בין סכנה בריאותית נמוכה, לבין פגיעה ממשית בבריאות הנפשית של הילדים.
  • בית הספר הוא אותו מקום מוגן אליו תמיד שלחתם את ילדיכם. במהלך השנה, הרוב הגדול של ההורים שולח את ילדם לביה"ס בשמחה, מתוך ידיעה שבבית הספר יעשו הכל על מנת להגן על שלומו הפיזי, הרגשי והקוגניטיבי של ילדם. חשוב לזכור שגם בתקופה של אי ודאות, מדובר באותו בית הספר, באותם אנשים שאמונים כל יום, שעות ארוכות, על ילדיכם. 
  • תחושת חוסר הוודאות וחוסר היציבות הן זמניות. בשבועות האחרונים התייצבנו מול המרקע כל מוצ"ש מחדש, מחכים הדאגה להגבלות, גזירות, צמצומים, וגם להם הסתגלנו והתרגלנו. כעת אנחנו נצטרך לעשות כנ"ל, אבל עם שחרור וחופש, וגם כאן כעבור יום או יומיים, נסתגל למציאות החדשה במהירות. 
  • תחושת חוסר הוודאות קיימת תמיד, ויש לנו מגנוני הגנה שעוזרים להדחיק אותו. כרגע, העיסוק התמידי סביבנו בנושא של החזרה ללימודים מקשה על ההדחקה.
  • בריאות נפשית טובה וחוסן נפשי יסייעו לנו בהתמודדות עם החרדה סביב חוסר הוודאות ועם הלחץ, ואלו יחלשו ויעלמו. 
  • החזרה של הילדים לבתי הספר, חיונית לבריאות הנפשית שלהם. הילדים מחכים לשגרה "רגילה", לשוב לראות את חבריהם, את המורים, להיות בקרב בני גילם. החזרה הזו גם תאפשר להורים לחזור לעבודה, ולהכניס אל תוך הבתים תחושה של יציבות  ורוגע. 
  • כשההורים משדרים רוגע, הילדים מגיבים ברוגע. נשימות עמוקות, תגובות שקולות והגיוניות, והסוואת הלחץ שלכם, מפני הילדים יסייעו לילדים בהתמודדות עם השינויים בעולמם. אם הנכם מרגישים חרדים, כדאי לשקול המתנה של כמה ימים עד שתירגעו, לפני התמודדות עם השאלה של החזרת הילדים ללימודים. 
בהצלחה!