לתיק הבריאות שלי

התמודדות בימי קורונה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

לשבור את מעגל השעמום והאכילה המוגברת

"אני רעב/ה" כמה פעמים שמעתם היום את הזעקה הזו?

לשבור את מעגל השעמום והאכילה המוגברת
לעיתים, הילדים באמת רעבים. הם היו פעילים: יצרו, שיחקו, למדו, רבו, ועכשיו, לקראת שעת הארוחה, הם באמת רוצים אוכל, משהו שישביע אותם וייתן להם אנרגיות להמשך היום. אך עם זאת, פעמים רבות הרעב הוא שם קוד לשיעמום. 

              

 
 
רעב לי או משמעם לי?
בעיקר בתקופה כזו בה אין סדר יום של ממש, בה אין עיסוקים, ואשר במהלכה כל השגרה משובשת, הביטוי "אני רעב/ה" הרבה פעמים משמעו – משמעם לי. 
במקרים כאלו ניסיונות להפיג את השעמום ואת התחושות השליליות המקושרות אליו, יכללו הליכה למטבח והתעסקות עם אוכל, ו/או חיפוש אחר פחמימות ומתוקים, לשיפור מצב הרוח וביטול התחושה השלילית. 
התוצאה? הפוגה זמנית ביותר מתחושת השעמום, שמלווה בתחושת שובע לא נעימה, תחושת מיאוס, תסכול, כעס מצד המבוגרים ופגיעה בתחושת הערך העצמי, ובעיקר הבנה שההפוגה מהשעמום הייתה זמנית ורגעית, והיא חוזרת במלוא עוצמתה מיד לאחר מכן. 
מכאן, אנחנו חוזרים לנקודת המוצא של השעמום, ללא פתרונות, ועם מחשבה שגויה שאולי, אולי הפעם, באמת מדובר ברעב ובאכילה שתגרום למצוקה להיעלם? 
 
כיצד שוברים את המעגל?
תשאול נכון וחשיבה אחרת, שינוי בזווית ובנקודת המבט של כל הגורמים, מסייעים לשבור את מעגל ה"אני רעב=משעמם לי". 
שינוי תפיסתי שכזה כולל:
  • זיהוי המחשבות שמציפות אותי כאשר אני חווה שעמום
  • זיהוי התחושות שהשעמום מעורר אצלי
  • זיהוי התחושות בגוף שהשעמום מעורר אצלי
  • זיהוי ההתנהגות בה בחרתי בעקבות תחושת השעמום
 
ומחשבה ודיון עצמי, בנושאים כגון:
  • האם ההתנהגות שנבחרה משרתת אותי?
  • האם ההתנהגות שנבחרה פותרת את השעמום?
  • האם אפשר להסתכל על המצב באופן אחר?
  • האם הסתכלות חדשה מאפשרת לי למוטט את מעגל הרשע? 
 
בכל אחת מהנקודות השונות במעגל, ניתן לעצור, ולסייע לילדים להתבונן אל תוך עצמם, להבין את משמעות הרעב ואת משמעות השעמום, ואת תגובות הגוף והנפש כלפיהם. 
עם קריאת ה"משעמם לי" עולות שאלות כגון: מדוע אתם משועממים? מה אתם מרגישים כשאתם משועממים? אולי אפשר לתעל את השעמום לעשייה? מה אתם רוצים לעשות שלא עשיתם כבר זמן רב? 
ניסיונות להפיג את הרגשות השליליים סביב השעמום כוללים דיונים כמו: האם השעמום הזה חייב להיות שלילי? כיצד ניתן להפוך את השעמום לרגש חיובי? אולי אפשר ליהנות מהשעמום?
הכניסה של הילדים למטבח בחיפוש אחרי אוכל, מעלה מחשבות של: אתם רעבים, או מחפשים תעסוקה? אתם חשים את הרעב בבטן או בלב? האם אתם במטבח כי אתם רוצים אוכל, או כי אתם רוצים "משהו" ולא יודעים מה? אם תצאו מהמטבח ותחפשו פעילות אחרת, האם תרגישו טוב יותר? האם אוכל בריא כגון ירקות או פירות, ושתיה של מים, יענו על הצורך שלכם?
 
שבירה של המעגל בכל אחת מהנקודות הנ"ל, מאפשרת הגעה מהירה יותר לחיפוש פתרון חליפי לשעמום, שאינו אוכל, וחוסך את המשבר, כעס והלקאה עצמית (של הילדים ושל ההורים), סביב האכילה הרגשית.