לתיק הבריאות שלי

התמודדות בימי קורונה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

התמודדות עם ילדים עם הפרעות קשב, כשהשגרה משובשת

התמודדות עם ילדים עם הפרעות קשב, כשהשגרה משובשת
אנחנו בעיצומה של תקופה משונה, חריגה. כל המדינה ספונה בבתיהם, מנסים לקיים שגרה חדשה, מעט הזויה, מבין ארבעת קירות הבית. 
לכולם המצב מורכב. הילדים מתגעגעים לחברים, לפעילות, לסדר היום, ובעיקר ליציאה מהבית. התוצאה היא ילדים עצבנים, והורים מתוסכלים. 
הקושי עבור הורים לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מועצם עוד יותר: הצורך של ילדם בשגרה ובהזדמנויות רבות לפרוק את האנרגיות שלהם, גדול עוד יותר, ופשוט אינם אפשריים כרגע.  

עם זאת, ישנם דברים שאפשר לעשות על מנת להקל, ועל מנת לצלוח את התקופה הזו (ואפילו ליהנות ממנה) בצורה הטובה ביותר:  
  1. שעות שינה
    שעות שינה הן קריטיות עבור התפקוד של ילדיכם למחרת. נסו לשמור על שעות שינה קבועות, לא מאוחרות מידי. ואם נרדמים מאוחר מהרגיל- תנו להם לפחות 9-10 שעות שינה רצופות
  2. תעסוקה
    ילדי ADHD מתקשים עם "שעות מתות". תעסוקה מונעת את השעמום ההרסני. ניתן להדפיס להם דפי ציור או דפי עבודה, דפי מידע, משחקי הרכבה וכו', פעילויות קצרות שהם מסוגלים לעשות לבדם. אפשרות אחרת היא להכין תיבת הפתעות, עם המוני צעצועים זולים - בצק, צבעים, בועות סבון, חוברות עבודה, מכוניות קטנות, כדור וכיוב', ולאפשר לילד בכל פעם לבחור אחד.
    פעילויות של נקיון סביב הבית, עבודה בגינה או תרגילי התעמלות, יסייעו בפריקת אנרגיות.
  3. תרבות ופנאי
    אם בעבר חששתם לקחת את ילדיכם להצגות, סרטים או מוזיאונים, נוצרה כעת הזדמנות פז: התיאטראות לילדים בארץ העלו ליו טיוב המוני הצגות איכותיות, מוזיאונים סביב העולם מאפשרים גישה דרך המחשב, וערוצי הסרטים עמוסים בתוכן משובח. בביתכם תוכלו להתאים את הפעילות ליכולות הילד, לאפשר שיחה או תנועה תוך כדי, ולעצור למנוחה/חילוץ רגליים כשצריך. 
  4. קביעת חוקים
    ערכו תיאום ציפיות עם ילדיכם. קבעו חוקי התנהגות ברורים, המותאמים לתקופה זו. החוקים יכולים לכלול הנחיות לגבי מתי מותר להרעיש, לקפוץ או להשתולל, התנהגות כשההורים מנסים לעבוד וכו'.
    רשמו את החוקים ותלו במקום בולט. 
  5. לוח פעילויות יומי
    בו רשומים הפעילויות הצפויות לאותו יום: מטלות אקדמיות (למידה מרחוק/חוברות), שעות ארוחות, פעילות יצירה, ספורט וכו'. ההבנה מראש של מה צפוי ומתי, מוריד לחץ מהילדים ומאפשר להם לתכנן ולצפות.
    מקמו את הלוח שנה במקום בולט בבית, על מנת שילדיכם יוכלו להתכונן, ולשנן  שוב ושוב את התכניות ואת הכללים עבורם.
  6. תאום ציפיות 
    הפעם שלכם ההורים, עם עצמיכם. אתם מכירים את ילדיכם הכי טוב ויודעים למה הם מסוגלים. הגדירו יעדים ריאליים עבור כל אחד מילדים. 
  7. קצר וקולע
    כאשר אתם נותנים לילדיכם הוראות, הקפידו שתהיינה קצרות וברורות. משפט אחד שמבהיר בדיוק מה הם צריך לעשות, איך ומתי.
  8. מקל וגזר
    לביצוע מטלה, מעקב אחרי חוקים או התמודדות מוצלחת - יש תגמול (והמון, המון שבחים ומחמאות), לעומת סנקציות שמופעלות אם לא המטלה לא תבוצע או הכללים יופרו. חשוב לזכור שברוב המקרים "עונשים" לא עובדים עם ילדים שיש להם הפרעת קשב, ולכן נקרא לזה תוצאה טבעית של מעשים, למשל - מניעה של משהו שרצה לקבל/לעשות.
  9. תזונה
    אמנם בחופש אנחנו נוטים לשחרר מעט בנוגע לאוכל, אך לא מדובר בחופש. השתדלו לקבע עוגנים של שעות ארוחה פחות או יותר קבועות במשך היום, הציעו מאכלים בריאים ומזינים כשרק ניתן, וצמצמו את כמות החטיפים והממתקים. 
  10. תרופות
    אם ילדיכם נוטלים תרופות, הקפידו על לוח זמנים קבוע.
  11. קחו אויר
    ההתמודדות עם ילדים שנמצאים פתאום ללא מסגרת, בבית, לפרק זמן ארוך, היא התמודדות לא פשוטה. התמודדות כזו עם ילד שהוא גם היפראקטיבי, היא פשוט קשה. תקבעו לכם, להורים, זמני מנוחה. עשו תורנות בין ההורים כשניתן, על מנת שתוכלו להתרענן ולחזור להתמודדות עם כוחות מחודשים. 
  12. תיהנו
    אמנם החופש הזה נכפה עלינו, אבל בסופו של דבר זהו זמן משפחתי, זמן להכיר מחדש, ליהנות יחד, ללא הלחץ של לימודים או מטלות. תזכרו לחגוג את הצלחות הילדים וליהנות מקסמיהם.