לתיק הבריאות שלי

התמודדות בימי קורונה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

ההבדל המהותי בין להיות לבד ללהיות בודד

ההבדל המהותי בין להיות לבד ללהיות בודד
יש הבדל מהותי בין להיות לבד, לבין להיות בודד. 
ניתן להיות בודד גם בתוך בית מלא באנשים, ואפשר להיות לבד ולא להרגיש בודד. 


 
 
 
להרגיש בודד
שילוב של הסגירה בבית, הפחד ממחלת הקורונה, מהסכנה הקיומית, אפילו מהמוות, ומשקעי ילדות, כולם צפים יחד ליצירת תחושה של ניתוק. של בדידות עצומה. 
אדם בודד מרגיש שלא מבינים אותו. בתחושה שלו, לא מתייחסים אליו, לא רואים אותו ואת צרכיו, ולא מבינים מה עובר עליו. 

התנהגויות אופייניות של אדם שחש בודד
אדם בודד עלול להפגין כעס או עצב, להעדיף להסתגר ולהתרחק מאנשים. יש שיביעו את רגשותיהם עם אמירות כגון "לא מבינים אותי", "אני לבד בהתמודדות", ואחרים פשוט ירגישו שהם לבדם, בודדים אל מול כל השאר, ה"ביחד", מנותקים מהם. 

תפקיד המשפחה והסביבה הקרובה
חשוב שבני המשפחה יבינו שגם אנשים המוקפים באנשים, וגם אנשים אהובים ונאהבים, יכולים להרגיש בודדים. תפקיד בני המשפחה הוא להיות רגישים ומודעים. חשוב שינסו לצרף את אותו האדם, להזמין אותו באופן ישיר להשתלב בפעילויות של שאר בני המשפחה. דברו עם אותו האדם, יזכירו לו שוב ושוב שהם אינם לבד, שיש להם אנשים שקשובים להם ומוכנים לסייע ולתמוך, ושזו תקופה מורכבת לכולם, והיא תחלוף והחיים יחזרו לשגרה. 
כשמישהו גם בודד, וגם לבד
נוצר מצב מורכב בו ישנם אנשים שנמצאים לחלוטין לבדם בימים אלו, בלי יכולת לצאת החוצה או להיפגש עם אחרים. הבדידות אצלם עלולה להיות מועצמת עוד יותר וישנה חשיבות מכרעת ברגישות יתרה של המשפחה וחברים, הן במניעת או הפחתת תחושת הבדידות, והן בהכלה ובתמיכה.
 
  • התקשרו אליהם מספר פעמים ביום, סתם כדי לשוחח. שיחות טלפון שוברות שעמום ונותנות משהו להתמקד בו. 
  • בקשו מהילדים, נכדים ונינים ליזום שיחות טלפון או שיחות וידאו באופן קבוע. מומלץ להכניס שיחות כאלו לסדר היום ולוודא כי הן מתקיימות. 
  • היו רגישים, הדגישו שאתם מבינים, שאתם תומכים, שאתם קשובים. 
  • הפעילו אותם, למשל: 
  1. בקשו שיספרו סיפור לילד בטלפון
  2. צפו בו זמנית בתוכנית טלוויזיה, ודברו אחד עם השני במהלכו
  3. שחקו משחקים כמו שחמט יחד. אפשר דרך אפליקציות (ואז יש עוד שפע משחקים שניתן לשחק כמו מונופול, טאקי, שבצנא ואחרים) ואפשר פשוט להעמיד לוח בכל בית, להחליט מי לבנים ומי שחורים, ולהזיז את הכלים בהתאם. 
  4. שתפו אותם בפעילות משפחתית – העמידו טבלט וצלמו מסיבת ריקודים משפחתית, הראו להם את יצירות האומנות שאספתם באותו היום, בקשו מהם להסביר לילדים את שיעורי הבית שקבלו ועוד. 
  5. מצאו להם פרויקטים כמו איסוף וריכוז של המתכונים המשפחתיים, סידור אלבומי תמונות, הכנת אילן משפחתי וכיוב'. 
  • הזכירו להם שוב ושוב, שהמצב זמני, ושהמשבר יחלוף.