לתיק הבריאות שלי

התמודדות בימי קורונה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

התמודדות עם השגרה החדשה, בלי להיות מוצפים

התמודדות עם השגרה החדשה, בלי להיות מוצפים
התמודדות עם לחץ
ישראל, והעולם כולו, עומדים בני תקופה מדאיגה. תקופה שכמותה לא הכרנו. החדשות מציפות אותנו במידע, מספרים, מושגים חדשים והנחיות שמשתנות תכופות. אנחנו נשאבים לתוך הלחץ והחרדה, נאבקים בין הרצון העז לרצות לסגור את עצמנו בבית ולא לצאת עד יעבור זעם מצד אחד, ובין ההבנה שהחיים ממשיכים, שחייבים להמשיך בשגרה, מנגד. 
חשוב לזכור ולהבין שיש המוני אנשי מקצוע שתפקידם לדאוג לנו. אנשי משרד הבריאות, הרופאים והצוותים הרפואיים רואים את התמונה הגדולה, והם הגופים המוסמכים לקבוע מהי ההתנהלות הנכונה ביותר והבריאה ביותר עבורו. הם לוקחים בחשבון את הצרכים הבריאותיים, הפיזיים שלנו, וגם את ההבטים הפסיכולוגיים, החיוניים לתפקודנו. 
חשוב להישמע להנחיות שלהם, לקיים אותן במלואן. אין צורך להקצין את ההנחיות, ובוודאי שלא לזלזל ולהתעלם. 
גיוס כוחות 
הנושא של גיוסי כוחות פנימיים, שיאפשרו לנו לעבור את התקופה הזו, היא חיונית. חשוב שנזכיר לעצמנו שוב ושוב, שזוהי תקופה, ושגם היא תעבור. אין ספק שמדובר בימים לא רגועים, רוויי דאגות ואי ודאות, אך זאת, הבריאות הנפשית שלנו חשובה, וחשוב לפעול למען חיזוקה. 
האזינו להוראות הרשמיות של משרד הבריאות וגופי הבריאות בארץ וקיימו אותן. מעקב והקפדה על ההנחיות נותנות תחושת שליטה ועצמה. 
ערכו רשימות של בני משפה וחברים, וראו מי זקוק לעזרה ואיזה סוג. בין אם קניות והכנת מזון לאנשים בבידוד, תמיכה נפשית ורגשית בבני משפחה מבוגרים, סיוע להורים צעירים שאינם רוצים לצאת מהבית עם הקטנטנים ועוד, יש שפע מקומות שאפשר לסייע ולתרום מזמנכם ומרצכם, למען האחר. זה גם תורם במידה רבה לתחושה של שליטה במצב בו כולנו מרגישים חסרי שליטה 
במידת הניתן, תעבדו מהבית. שמירה על שגרה מחזקת, ותחושת הפעולה והעשייה חיונית. 
אם הנכם בבידוד, מצאו עיסוקים ופעילויות שניתן לעשות גם מתוך החדר. במידה בני הבית בבידוד יחד, קבעו חוקים שיאפשרו לכל אחד מקום שלו ופרטיות מירבית, כשהם זקוקים לכך.  
על קשישים ואוכלוסיות בסיכון 
ההנחיות עבור אוכלוסיות בסיכון ועבור קשישים הן הנחיות מחמירות, שנועדו לשמור על בריאותם ובטיחותם. הסיכונים עבור קבוצות אוכלוסייה אלו הם גדולים, ולכן חשוב לנהוג במשנה זהירות. 
ההימנעות מיציאה מהבית, עלולה להרגיש מכבידה, חונקת, במיוחד עבור אנשים שרגילים להיות פעילים. אך עם זאת, היא חיונית בשביל שמירה על הבריאות. 
זה הזמן להוריד הילוך, להתכנס הביתה, ולמצוא את החיובי בכל המצב הסבוך שנוצר. 
הבידוד החברתי מפחיד, מאיים, ועל כן מומלץ לנצל את כל הטוב שבטכנולוגיות המתקדמות. לנהל שיחות טלפון ושיחות וידאו (דרך סקייפ, פייס-טיים או ווטסאפ) עם חברים ומשפחה, לברר מה שלומם, לעדכן לשלומכם, לדבר, לצחוק וגם לפרוק אם צריך. 
חשוב למצוא דרכים להעביר את הזמן בבית בנעימים. מומלץ לנסות לקיים שגרת יום קבועה, עם שעות שינה ואוכל קבועות, ולמלא את פרקי הזמן עם סרטים, ספרים, משחקי קופסה וקלפים ותחביבים אחרים. צאו החוצה למרפסת, או עימדו ליד החלון, בשביל לשאוף אוויר צח ולהתרענן. השתדלו בכל יום לעשות פעילות גופנית מתונה, כזו שממריצה את הדם ומחלצת את העצמות, ולשמור על תזונה בריאה ומזינה, הכוללת את כל אבות המזון. 
במידה ואינכם בבידוד, אפשרו לבני משפחה בריאים (שגם הם אינם בבידוד!), בגירים, לבקר אתכם, תוך שמירה על הפרדה פיזית – ללא נשיקות וחיבוקים, אך עם הרבה תשומת לב ואכפתיות. 
על ילדים ועל קורונה 
ברוב הגדול מאד של המקרים, תגובתם של ילדים ניזונה מתגובות הוריהם והסביבה הקרובה. כשההורה מפגין תגובות רציונלית, הילד יהיה רגוע. כאשר הורה מגיב בצורה חרדתית, ילדים יכנסו ללחץ. הורים חייבים לשלוט בעוצמת התגובות שלהם, במיוחד בקרבת הילדים. 
תפקיד ההורה הוא להיות המבוגר האחראי, הדמות השומרת והמגינה, ואם ההורה אינו נתפס בעיני ילדו ככזה, הילד עלול לאבד אמון בו. בתקופה מלחיצה כזו, חשוב שההורים יחזירו את השליטה לידיהם, ולמרות הבטן המתהפכת והחרדות, לשדר כלפי חוץ רוגע וקור רוח, עם זאת לא להתכחש לדאגה שמרגישים. להביע אותה בצורה רציונאלית ונשלטת עם הבאת פתרונות ואופציות אפשריות.
על ההורים לתווך את העולם החיצוני לילדים. דאגו כי אתם נותנים להם הסברים פשוטים מותאמים לגילם, הן אודות המחלה (תוך שמדגישים כי ילדים אינם קבוצת סיכון, וכי עבור ילדים זוהי מחלה קלה בלבד) והן האמצעים הננקטים להתגוננות ממנה. חשוב להבהיר כי הלחץ והדאגה נובעים בעיקר מהיות המחלה כל כך מדבקת, ואמצעי הזהירות שננקטים הם הדרך הטובה והיעילה ביותר להגנה על הילד ועל כל המשפחה. הדגישו שאתם כאן בעבורם ילדיכם, שומרים עליהם כמיטב יכולותיכם. 
השתדלו להימנע ככל הניתן מחשיפה לא מבוקרת של ילדים צעירים לתקשורת, כבו מכשירי טלוויזיה ואת מכשירי הרדיו בקרבת הילדים. עם בני נוער המצב סבוך יותר, והתקשורת (ועימה הדאגות, חרדות, שמועות ושפע פייק ניוז) נגישה בהרבה. במקרה הזה מומלץ לשריין זמן בכל יום לשיחת תיאום, השלמת ידע, הרגעה, ובעיקר להוות עבורם אוזן קשבת ואי של שפיות בתקופה זו.  
משרד החינוך פתח קו חירום להורים ותלמידים עם מומחים להתמודדות במצבי לחץ וחירום, בטלפונים 1800-25-00-25, 073-3931111.