לתיק הבריאות שלי

על בריאות המשפחה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

כל יום צריך להיות יום המודעות למניעת סוכרת

כל יום צריך להיות יום המודעות למניעת סוכרת

מחלת הסוכרת נחשב לאחת המגיפות הקשות וההרסניות של ימינו, היא יכולה לפגוע בכולם, וחשוב לעשות כל שביכולתנו על מנת לעצור ולמגר את המגיפה. 

מי יחלה בסוכרת?
במדינת ישראל 7% מהאוכלוסייה הבוגרת, בין הגילים 20 עד 79, יחלו במחלת הסוכרת, ובקרב בני ה- 60 ומעלה, כל אדם חמישי יחלה במחלה. 
מחלת הסוכרת יכולה להופיע באופן פתאומי, ללא תסמינים וללא התרעה מוקדמת. היא מופיעה גם כשמרגישים טוב, גם אצל אנשים ששומרים על עצמם, אצל אנשים במשקל גוף תקין ואפילו אצל אנשים ללא היסטוריה משפחתית. 
גילוי המחלה
בדיקת דם פשוטה, כחלק מבדיקות סקר תקופתיות, מאפשרת זיהוי מוקדם של המחלה. כבמרבית המחלות לזיהוי וגילוי מוקדמים יש השפעה מכרעת על יעילות הטיפול במחלה, על ההגעה לאיזון ומניעת סיבוכים עתידיים. 
 החיים לאחר האבחון 
גילוי של מחלת הסוכרת יכול להוביל אנשים שונים למקומות שונים. הכל תלוי בגישה! 
מחלת הסוכרת היא מחלת רקע שאפשר לחיות אתה חיים מלאים, בריאים ושמחים. אורח חיים בריא ושילוב של טיפול תרופתי במידת הצורך יכולים להוביל לאיזון אופטימלי של רמות הסוכר ובכך למניעת סיבוכים של המחלה. 
התמודדות עם מחלת הסוכרת דורשת פינוי "זמן לעצמי", מעקב רפואי, ביצוע בדיקות דם ומדידות סוכר ותכנון סדר היום. מחקרים מראים שחולי סוכרת ששמרו על איזון קפדני של רמות הסוכר בדמם במשך עשרות שנים, התאפיינו ברמה נמוכה של סיבוכים. איזון המחלה מושתת על טיפול תרופתי ושמירה על אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית.
כללי אצבע לחיים בריאים, מ 0 - 5
5 סוגים שונים של ירקות, ושפע ירקות בכל ארוחה.
פעמים ביום לוותר על המעלית ולבחור במדרגות, או לבצע פעילות גופנית אחרת שמעלה את הדופק ומאמצת את השרירים. 
פעמים בשבוע לאכול ארוחות משפחתיות סביב שולחן, ולא לצרוך יותר מ-3 ג' מלח ליום.
2 שעות במקסימום חשיפה למסכים אלקטרוניים, שלא במסגרת העבודה.
שעה ביום של פעילות גופנית, מרבית ימות השבוע
צריכה של סיגריות, 0 שתיית משקאות עם סוכר.
דגשים נוספים לאורח חיים בריא
  • שילוב של חלבון בארוחות מגביר את תחושת שובע ומאפשר איזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם. בנוסף, חלבון מונע ירידה במסת השריר בתהליך ירידה במשקל. שלבו שפע מזונות המכילים חלבון בתפריט היומי, ובינם: עוף, בשר, דגים, ביצים, מוצרי חלב וקטניות.
  • הגבילו את כמות הפחמימה בארוחות עד לכרבע מהצלחת, והעדיפו דגנים מלאים כמו לחם מלא, קינואה, כוסמת או קטניות כמו אפונה, עדשים וגרגרי חומוס.
  • שילוב של שומנים בריאים כמו אבוקדו, שמן זית, שקדים, אגוזים וטחינה יכולים להוביל לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר ,במיוחד אחרי ארוחה המכילה פחמימות. בנוסף, השומנים הבריאים תורמים לתחושת שובע ושמירה על תפקוד הלב וכלי הדם. אומגה 3 נכללת בשומנים הבריאים ומקורה בעיקר בדגים.
  • ההמלצה כיום היא ל- 150 דקות פעילות גופנית שבועיות. את הפעילות הגופנית לא לא חייבים לעשות ברצף, ובהחלט ניתן לחלק את הזמן בהתאם לסדר היום. שלבו ביומיום פעילות כמו עליה במדרגות, סידורים ברגל, חניה רחוקה וירידה מהאוטובוס תחנה קודם. פעילות גופנית מאומצת יכולה לתרום לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר במשך מספר שעות לאחר ביצוע הפעילות.
  • אדם שאובחן כחולה סוכרת חייב להקפיד על מעקב רפואי שוטף. יש להגיע לבדיקה תקופתית מקיפה פעם בשלושה חודשים. הבדיקה כוללת מפגש עם הרופא המטפל, אחות ודיאטנית, ובדיקות שכוללות ביצוע המוגלובין מסוכרר, פרופיל שומנים, בדיקת חלבון בשתן ועוד. 
  • ניתן לצמצם משמעותית את הסיכון לסיבוכי מחלת הסוכרת על ידי בדיקת עיניים פעם בשנה, בדיקה לכף רגל סוכרתית בכל חצי שנה והימנעות מעישון.