לתיק הבריאות שלי

על בריאות המשפחה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

מצוננים וקשה לכם לישון?

מצוננים וקשה לכם לישון?
מילא האף המטפטף, ניחא ההתעטשויות והשיעולים הבלתי פוסקים, אפילו עם החולשה הכללית אפשר לחיות, אבל חוסר היכולת לישון כשמצוננים, זה מה שבאמת יכול להביא אדם בוגר לידי דמעות. מחקרים מראים ששינה מספקת עוזרת להילחם במחלות החורף ומנוחה טובה מקצרת את מהלכן, אך מה עושים כשהצינון הוא שפוגע בשינה?


ד"ר בלומברג, מומחית ברפואת המשפחה, ריכזה עבורכם 10 טיפים שיעזרו לכם* לישון בלילה, גם כשהאף שלכם סתום.
*מאמר זה מתייחס בעיקר לבוגרים. אין לתת תרופות נגד צינון או שיעול לילדים ללא המלצת רופא הילדים.
הפעילו את מכשיר האדים
מכשיר אדים, כשמו הוא, משחרר אדים לאוויר. האדים משחררים את הגודש, מלחחים את פנים האף ומקלים על הרקמות המגורות באף ובגרון. הקפידו על ניקוי וחיטוי תכופים של מכשיר האדים שברשותכם (רצוי פעם ביום להחליף את המים על מנת למנוע הצטברות חיידקים במים). הלחות ממכשיר האדים מקלה על התסמינים, אם כי איננה מרפאה. 
השימוש במכשיר אדים פחות מומלץ עבור ילדים קטנים. 
התקלחו לפני השינה
מקלחת חמה מרגיעה ומסייעת לשינה, ואדי המים החמים פותחים את האף הסתום ומסייעים לנשום בקלות. באותה המידה ניתן גם להפעיל את זרם המים החמים בעוצמה ולשבת בחדר האמבטיה, לרכון ראש מעל כיור או כלי מלאים מים חמים או להניח מטלית חמימה באזור הסינוסים. דלת סגורה תשמור על האדים
טיפול להקלת שיעול
קיימות תרופות הפועלות על ידי דלול הליחה, וכך עוזרות בפינוי שלה מדרכי הנשימה.  התרופות הממולצות תלוי בתסמינים. חלק מן התרופות דורשות מרשם רופא, אחרות ניתנות לרכישה בבית המרקחת ללא מרשם.
במשך שעות היום מומלץ לא לדכא את השיעול, שכן פעולת השיעול היא המסייעת בפנוי ליחה מהריאות. 
חשוב לדעת שסירופ נגד שיעול ללא קודאין אינו תמיד מקל. כדורים עם קודאין מקלים על שיעול יבש, עם זאת - נוטים להיות מרדימים (חשוב להיזהר במיוחד בעת נהיגה או הפעלת מכשירים כבדים).  
יש להיוועץ עם רופא או רוקח אודות בחירת התרופה, על מנת לוודא שאין התוויה נגד השימוש בתרופה (פעולת נגד עם תרופות כרוניות, למשל)
חשוב להתייחס למרכיבים של הכדורים וסירופים השונים הנמכרים ללא מרשם, כיוון שלא כל המרכיבים נחוצים כל הזמן, 
תרסיסים לאף
קיימים תרסיסים שונים המיועדים לפתיחת האף הסתום ולהקלה על הנשימה הפועלים על ידי הפחתת הגודש.
שימו לב - השימוש בחלק של התרסיסים מוגבל לעד 5 ימים עקב "אפקט הריבאונד", הגורם לכך שהמשך שימוש בתרסיס יוצר גודש ונוצר מעגל קסמים!
מומלץ להעדיף שימוש בתרסיס מי מלח. את תרסיס מי מלח ניתן להכין בבית על ידי ערבוב רבע כפית מלח + רבע כפית סודה לשתייה בכוס מים פושרים. את התמיסה מכניסים אל תוך בקבוק הזתה קטן, ומרססים אל תוך הנחיריים, לפתיחת האף. קיימים גם כדורים המקלים ומסייעים עם הגודש, אותם ניתן לצרוך לבדם או בשילוב עם התרסיס.   
הקלו על כאבים וחום
אם הצינון מלווה הכאב גרון, ראש או שרירים ניתן להקל על התסמינים במאצעות משכךכאבים כמו Acamol, Optalgin, Ibuprofen. 
קיימים גם שילובים ייעודיים של משככי כאבים בתוספות תרופות לשיעול ו/או נזלת. 
תרופות אלו נמכרות ללא מרשם רופא. יש לקרוא היטב את ההוראות המצרופות לתרופה, ולא לחרוג מהמינונים המותרים. אם אתם נוטלים את התרופה במשך זמן ממושך, יש להתייעץ עם רופא או רוקח. 
 
הכינו את חדר השינה
באופן אינטואיטיבי אנו נוטים להגביה את ראשינו כי זה עוזר לליחה לצאת ביתר קלות.
מומלץ לא להגביה את הראש על ידי שימוש בכריות נוספות, שכן עלול להיווצר כיפוף לא טבעי של הצבוואר וכאבים. במקום זאת, אם המיטה איננה מתכוונת, הגביהו את כל איזור הראש של המיטה על ידי הכנסת ספרים עבי כרס מתחת לרגלי המיטה באיזור הראש. הזוויות הנוצרת היא נעימה, טבעית ובריאה יותר, ומקלה על הנשימה. 
איכות השינה תושפע גם מטמפרטורת החדר. מומלץ לישון בחדר מקורר לבין 15-20 מעלות צלזיוס.
טיפולים נוספים להקלה
בקרב תרופות הסבתא, ישנם דרכים שונות להקל על גודש ושיעול:
לגרגר מי מלח לפני השינה - מים פושרים עם  ¼- ½ כפית מלח
עיסוי החזה העליון עם משפחת menthol  או camphor.  אין להכניס לאף או לפה, או להשתמש על חתכים בעור. 
הימנעו מאלכוהול
אלכוהול אמנם מרדים, אך הוא גם גורם לנשימה דרך האף ולשינה לא שקטה. בזמן צינון מומלץ להימנע ממשקאות אלכוהוליים, בטח ובטח בזמן נטית תרופות.  בנוסף, האלכוהול משתן ומייבש ועלול לגרום ליקיצות בלילה.
הקפידו לשתות
התרופות המייבשות, כשמן הן - מייבשות. הקפידו על שתייה מספקת במהלך היום (אם אינכם רעבים, אל תאכלו, אבל תדאגו לשתייה מרובה), ולכוס מים לידכם במהלך הלילה. אחרי נטילת תרופות מייבשות יש נטייה להתעורר עם תחושת יובש חריפה בפה ובגרון.  

כדאי לשתות משקה חם לפני השינה, כגון תה ללא קפאין, שטעים, מפחית גודש ומקל על הגרון (מומלץ להוסיף מעט דבש).  ניתן להוסיף לתה זנגוויל, מיץ לימון, נענע ועוד. שתו את התה לפחות שעה לפני השינה, על מנת שלא תקומו לשירותים באמצע הלילה.  
הניחו את כל "ציוד הצינון" לצידכם בלילה 
דאגו מראש לכמות מכובדת של טישו, תרופות ומשחות ליד המיטה שלכם, שיהיו לכם נגישים וזמיני באמצע הלילה, ללא צורך לחפשם. 

אם התסמנים ממשיכים יותר משבוע, או אם חלה החמרה במצבכם, יש להתייעץ עם הרופא האישי. 
אנו בלאומית מאחלים לכם לילה מרגיע וטוב והחלמה מהירה!