מוקד שירות לקוחות 1-700-507-507
לתיק הבריאות שלי

אורח חיים בריא לכל משפחה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

מעבר לשעון קיץ

אובדן שעת שינה עולה לנו בבריאות, אך יש דרכים להקל על המעבר.

מעבר לשעון קיץ
ביום חמישי בלילה, או ליתר דיוק - בשישי בין 2 ל- 3 בבוקר, מדינת ישראל תזיז את מחוגי השעונים קדימה שעה ותעבור לשעון קיץ. במעבר לשעון קיץ יש הרבה יתרונות, בינם העבודה שאנשים חווים יותר שעות של אור יום, עוסקים ביותר פעילות גופנית, ילדים נמצאים בחוץ שעות ארוכות יותר, ואפילו חסכון כללי בחשמל, אך בטווח הקצר, לאובדן שעת שינה יש גם השפעות בריאותיות שאותם כדאי להכיר.
בימים הראשונים לאחר הזזת השעון אנחנו מרגישים בג'ט לג, כאילו חזרנו עכשיו מטיסה ארוכה. אנחנו מותשים ומתקשים להתגבר על אובדן השעה ושינוי בשעות האור והחושך. מחקרים מראים כי לאדם ממוצע לוקח מספר שבועות להסתגל לחלוטין לשעון קיץ, שבועות אשר במהלכם יתכן שתהיו עייפים מן הרגיל, עצבניים ובמצב בריאותי ירוד. 
  • ההפרעה בשינה גורמת לטשטוש וחוסר חדות מחשבתית. אנשים מדווחים על קושי בקבלת החלטות בימים שלאחר הזזת השעון, קושי בריכוז וקושי בביצוע מטלות מורכבות. 
  • הפגיעה בריכוז והעייפות גורמות לתאונות דרכים. שילוב של כמה מליוני נהגים עייפים על הכבישים מביאה לעליה משמעותית במספר תאונות הדרכים בימים שלאחר הזזת השעון. 
  • חוסר הזהירות גורמת לכך שכמות התאונות במקום העבודה גוברת עם הזזת השעון, וישנה עליה בכמות הפציעות והפגיעות. 
  • נראה כי השילוב בין העייפות, קשיי השינה והתחושה הכללית הלא טובה גורמת לכך שיותר אנשים לוקים בהתקף לב בימים לאחר הזזת השעון. 
  • בשבועות שלאחר הזזת השעון לשעון קיץ יש יותר דיווחים על דכאון, דכדוך ועצבות. 
ובכל זאת, כיצד ניתן לשפר את מצב הבריאות שלנו ולהקל על הרגשתינו בעקבות הזזת השעון?
  1. מומלץ לשקול שינויים הדרגתיים. השכיבו את ילדיכם לישון רבע שעה לפני הזמן, כבר מספר ימים לפני הזזת השעון (וגם אתם, הישתדלו להכינס למיטה מוקדם יותר בימים לפי הזזת השעון). השתדלו להגיע ליום הזזת השעון כשאתם רגועים ונינוחים, אחרי מנוחה רבה ככל האפשר. 
  2. אם אתם מרגישים עייפים מאד אחרי הזזת השעון, מומלץ לנוח מעט בצהריים. שינה קצרה ומרעננת שתתן לכם כוחות להמשך היום. 
  3. למרות העייפות, מומלץ לקום בשעה הרגילה שלכם וללכת לישון בשעה קבועה שלכם. שמירה על שיגרה מסייעת להסתגלות הגוף. 
  4. פעילות גופנית במהלך היום תסייע להשאיר אתכם ערניים ונמרצים בשעות היום, ותסייע לכם לשקוע בשינה עמוקה ומתוקה בלילה. 
  5. בימים לפי ואחרי הזזת השעון מומלץ להימנע מכמויות גדולות של קפאין, אלכוהול או סיגריות, הממריצים את מחזור הדם ופוגעים באיכות השינה. 
  6. לפני השינה עשו לכם מנהג של הרפיה. אמבטיה חמימה וספר טוב מומלצים במיוחד על מנת לסייע לגוף להתכונן לשינה. 
  7. אם בכל זאת אינכם מצליחים להירדם, אל תתייאשו. קומו, גשו לחדר אחר, תדליקו אור מעומם ותקראו ספר עד שאתם מרגישים שוב עייפים. 
  8. היזהרו במיוחד בזמן נהיגה, ואם אתם חשים עייפים, העדיפו תחבורה ציבורית. 
  9. בכל מקרה בה אתם סובלים מלחץ בחזה, כאבים חדים בזרוע או תחושה כללית לא טובה, גשו בהקדם לקבלת סיוע רפואי. 
לאומית כאן על מנת לסייע לכם בכל בעיה בריאותית שעולה!