לתיק הבריאות שלי

אורח חיים בריא לכל משפחה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

הבריאות שבקרני השמש

בימינו השמש מוגדרת כאויב העם. קרם הגנה, בגדים ארוכים, משקפי שמש וכובעים גדולים מכסים את כל גופנו. אנחנו יוצאים מהבית בשעות מוגדרות וספציפיות, בורחים מהשמש כל עוד נפשנו בנו. האם השמש היא כזו נוראית? האם צריך להתחבא ולהסתתר ממנה כל הזמן? להילחם בה?

הבריאות שבקרני השמש
מסתבר שלא. בשמש יש הרבה טוב, המון תועלת והיא חיונית לבריאות שלנו. כמו כל דבר בחיים - מדובר על מינונים.  

הטוב שבקרני השמש

  • קרני השמש מייצרות ויטמין D. למעשה, הן מתחילות את התגובה המטבוליות שמביאה ליצירת הויטמין, הכה חיוני לבריאות העצמות, תפקוד המערכת החיסונית, הפחתת דלקות וזיהומים והגנה מפני סוגי סרטן מסוימים. למעשה, נמצא כי החשיפה לשמש מפחיתה באופן משמעותי את הסיכוי לחלות בסרטן הריאות, המעי והשד. 
  • קרני שמש משמחות אותנו. החשיפה לשמש מביאה להפרשת סרטונין ואנדורפינים, כימיקלים הגורמים לתחושת אושר ורוגע. 
  • קרני השמש מסייעות לנו לישון. החשיפה לשמש מייצרת מלטונין, המסייע בתהליכי שינה. 
  • קרני השמש מגבירות יצור של תאי דם. קרני השמש מביאות לייצור של יותר תאי דם לבנים ובכך מחזקות את המערכת החיסונית. קרני השמש גם מביאות לייצור של יותר תאי דם אדומים, המחמצנים את הדם. דם רווי בחמצן משמעו אנרגיות גבוהות, כושר גופני וסיבולת. 
  • קרני השמש מחטאות את העור. וירוסים, בקטריות, פטריות וחיידקים המצויים על גבי העור, מושמדים על ידי קרני השמש. 
  • קרני השמש מרפאות פצעים ומחלות עור שונים. אקנה, פסוריאזיס ואקזמה הם רק חלק מבעיות העור שהשמש מסייעת לרפאן. 
  • קרני השמש מסייעות בהפחתת כולסטרול. מחקרים חדשים מראים כי קרני השמש + הכולסטרול בגוף מביאים לסינתוז ויטמין D, תוך כי הפחתת רמות הכולסטרול בדם. 
  • קרני השמש מורידות לחץ דם. הורדת לחץ דם מפחיתה את הסיכוי להתקפי לב ושבצים. 
  • קרני השמש מגביהות. בכלל, לקרני השמש השפעה על צמיחתם והתפתחותם של ילדים. 
  • קרני השמש מאטות הידבקות במחלות. יכולת החיטוי של הקרניים מנטרלות וירוסים, מאטות ומעכבות הידבקויות במחלות. 

אז השמש אויבת או ידידה? לצאת החוצה או להישאר בבית? מה מומלץ?

חוקרים רבים ממליצים כעת על דרך ביניים - חשיפות קצרות ותכופות לשמש, המייעלות את תהליך ייצור ויטמין D, בשילוב של ויטמין D סינטתי, אותו ניתן לרכוש בבתי המרקחת. במדינה חמה כמו ישראל מומלץ להפקיד על כל חוקי ההגנה מפני השמש בשעות בשיא, בין 10 בבוקר ל- 16:00, אך בשאר השעות מומלץ לצאת לגיחות קצרות בשמש, כמה דקות בכל פעם. רבע שעה בשמש בשעות הבטוחות, 3-4 פעמים בשבוע, יאפשרו לכם לייצר כמות מספקת של ויטמין D, מבלי להגביר את הסיכוי לחלות בסרטן העור. הנחיות משרד הבריאות הן שיש להשתמש במקדם הגנה בעל SPF30 לפחות וכן הגנה רחבה נגד קרינת UV בכל יציאה לשמש.