לתיק הבריאות שלי

ילדים ונוער

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

תחילת שנה, הנקודה בה מחליטים על תזונה בריאה!

תחילת שנה, הנקודה בה מחליטים על תזונה בריאה!
החופש הגדול היווה מצע נח לשחרור ילדינו מהמסגרת השגרתית המוכרת והבטוחה.
החופש התבטא ביקיצה מאוחרת לאחר שנת לילה שהחלה מאוחר, בטלה מרובה, רביצה מול מסכים ותזונה ....אהה...נושא כאוב, פרי מוחלף בקרטיב, ארוחת בוקר-עשר-צהריים משתלבים לתוך ארוחה אחת, מזון מהיר ואוכל שומני הופכים להיות לאחד מאבות המזון, וחאפלה של פופקורן ועוגיות מול הטלוויזיה בחצות נחשבת לתזונה לגיטימית ועוד ...תקצר היריעה.
הנה מתחילה שנת הלימודים וטומנת בחובה הזדמנות לשינוי מהותי, לא זו בלבד שנשוב להרגלים שלפני החופשה אלא נשפר את שהיה טעון שיפור.
תזונה בריאה ומערכת החינוך
מערכת החינוך חרתה על דגלה את חשיבות התזונה הבריאה, ייסדה תוכניות חינוכיות שנתיות סביב הנושא והוציאה הנחיות ותקנות. בפועל, בשטח, זה אינו נראה, ונושא התזונה במערכת החינוך הוא מורכב ובעייתי. 
במסגרות חינוכיות עם הזנה, הילדים מקבלים כריכים פשוטים, לחם לבן, מעט מדי ירקות ופירות, ארוחות חמגשית מלאות בשומן, מלח וחומרי טעם. הם גם מקבלים ממתקים, הרבה יותר מידי ממתקים. יום טיפוסי בגן יכול לכלול סוכריית טופי על התנהגות טובה, ממתק מ"כוכב השבוע", שאריות חטיפים מיום ההולדת האחרון, שלוקים שאחד ההורים הביא בדרך לעבודה, וכמה קוביות שוקולד שדני הביא עימו בבוקר, וחילק לכולם. ביום ששי הכמויות רק גדלות, ולזה מתווסף כריך עם שוקולד, חלה שנאפתה בגן (הרבה פעמים גם היא עם שוקולד), העוגה של אמא של שבת והסוכריות של אבא של... הערך הקלורי של הממתקים והחטיפים ביום בגן יכול בקלות להגיע ל- 400 קלוריות ויותר, של פחמימה פשוטה, הכי מזיקה שיש. גם בבית הספר, ובמקומות ללא הזנה, הילדים פעמים רבות מקבלים סוכריות כחיזוק חיובי, עורכים הפסקות מתוקות בהן הילדים יכולים לרכוש עוגות ושיפודי ממתקים, ועוגות וממתקים מלווים כל חג וחגיגה.  בבתי ספר עם קפיטריה או קיוסק, הילדים רוכשים בורקסים, קראוסונים, נקניקיות, שוקולדים וחטיפים העומדים אל מול עיניהם, ושותים בהנאה מרובה את פחית השתייה הממותקת שזה עתה קנו. 
יותר ויותר ילדים סובלים מעודף משקל, וכיום אנו מוצאים הרבה ילדים שסובלים מבעיות רפואיות של מבוגרים - כגון כולסטרול גובה, לחץ דם גבוה, סוכרת, קשיי נשימה ועוד, הנובעים כתוצאה ישירה מתזונה מזיקה. 
נושא התזונה חייב להתחיל מהבית 
הילדים מוקפים פיתויים וגירויים, הם מקבלים את ההנחיות לאכילת הממתקים מאנשי חינוך: לבוא ולהתכבד בעוגיות שאחד הילדים הביא, המלצה שיביאו שוקולד לנשנש בזמן הבחינה, להביא כסף על מנת לקנות ממתקים כתרומה ועוד. חשוב שההורים יפעלו ברמה המערכתית - יעלו את נושא התזונה לדיון, בכל מסגרת, בכל הזדמנות שרק ניתן. הורים יכולים להפנות להנחיות משרד החינוך ומשרד הבריאות, לשוחח עם הורים אחרים, להביא הרצאות של נטורופת/תזונאי או דיאטנית, ולנסות לערוך שינויים מהיסוד.  
למרות כל זה, תהליך השינוי המערכתי הוא איטי ולעיתים מייגע. העבודה האמיתית חייבת להיות עם ילדיכם, חינוך מהבית. חשוב להבין ששינויים גדולים לא נעשים בבת אחת, ויש להכילם בהדרגה, בכל מקום שרק אפשר. 
דוגמה אישית
יש חשיבות עליונה למתן דוגמה אישית, יש קושי בלבקר את ילדינו על אכילת ממתקים כאשר אנו אוכלים ממתקים, כך גם לגבי קריאת ספרים, פעילות גופנית וריטואלים יומיומיים שיגרתיים אחרים (זמן מקלחת , צחצוח שיניים וכו').
שוחחו ארוכות עם ילדיכם לגבי בריאות מהי
גוף חזק, מערכת חיסונית יעילה, כוח ואנרגיה, הם מושגים חשובים, המקשרים באופן ישיר לתזונה נבונה לגוף בריא. אילו מלים שחייבות להיות חלק מהשיח שלכם, דברים שדנים בהם בשעת האוכל, ובמהלך היום. 
תזונה בריאה
מהי תזונה בריאה, מה המרכיבים שלה, מהם אבות המזון, ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים. כיצד בוחרים בתזונה נכונה, מה מהמזונות שאנו צורכים נכללים תחת ההגדרה של תזונה בריאה, אילו תחליפים ושינויים ניתן לערוך בקלות בתפריט הביתי, ומה כדאי להוציא, או לכל הפחות - להגביל, מבחינת הצריכה. שינויים שמגיעים מהילד עצמו, הם לרוב חזקים יותר ומחזיקים מעמד זמן רב יותר, מאשר שינויים והוראות ש"מונחים" על הילד מלמעלה. שוחחו עם הילדים, התדיינו איתם וצרו שיח סביב הנושא. 
על רעב, עייפות, שעמום ומה שביניהם 
זיהוי אותות הגוף הוא אחד המרכיבים המהותיים ביותר בתזונה בריאה. אם לילדכם יש נטייה לחפש אוכל כשהוא משועמם, לתור אחרי ממתק כשהוא מתוסכל או לנבור במגירות על מנת למצוא משהו שיחזיק אותו ער, כשהוא עייף - זה הזמן להתחיל לעבוד איתו על זיהוי האותות. האם אתה רעב או משועמם? מהי נקודת השובע שלך, מתי עוצרים את האכילה. זהו תהליך ארוך, שגם מבוגרים מקשים להתמודד איתו (ראו כמה מאיתנו "צריכים" משהו מתוק ליד הקפה בארבע...) ולמידה כבר בגיל צעיר היא אחת המתנות הטובות שתוכלו להעניק לילדיכם. 
העדיפו אוכל ביתי, כמה שרק ניתן 
אוכל מעובד, אוכל קנוי, אוכל תעשייתי, נוטה להיות רווי בשומן, מלח, חומרים משמרים וחומרי טעם וריח. לעומת זאת, המבורגר או פיצה שנעשים בבית - הם דווקא אופציות תזונתיות טובות, שילוב של פחמימה וחלבון, ירקות וכל טוב. אני גם מוכנה לגלות לכם סוד - מאד פשוט להכינם בבית (או ללמד את הילדים לעשות זאת בעצמם). אם האוכל המעובד בבית - הוא יאכל. לכן מומלץ להפסיק לקנות את האוכל המעובד הביתה, ולהמעיט ביציאה למזללות מזון מהיר. זיכרו - אוכל שבושל בבית נעשה באהבה ובתשומת לב, ידוע מה הרכבו, מה רמת הטריות שלו ומה רמת התאמתו לילד שלי. 
לשתות מים 
מחקרים מראים שמרבית האוכלוסייה במצב תמידי של  התייבשות. מחקרים גם מראים כי אחת הסיבות העיקריות להשמנת יתר היא הסוכר במשקאות הממותקים וגם שתייה לא מספקת. הפתרון פשוט- הרחיקו שתייה ממותקת מסביבתכם, היא לא בריאה לכם ואפילו מסוכנת לילדיכם. למדו את ילדיכם לשתות מים והקפידו על כך. המים מאיצים את תהליך חילוף החומרים, עוזרים לפתח תחושת שובע, מסייעים בפעילות תקינה של מערכת העיכול, חשובים למערכת העצבים  ונותנים אנרגיה. 
בחרו בקפידה את החטיפים
והגבילו כמויות. לגבי הנעשה במסגרת מערכת החינוך קשה לשלוט. כאמור, ישנם ימים של בליסת ממתקים אינסופית. השליטה, והשיח, חייבים לבוא מן הבית. דונו באיכות הממתקים והחטיפים השונים, החליטו יחד על כמות יומית או שבועית המקובלת עליכם כמשפחה. החזיקו בבית אפשרויות בריאות והסבירו לילדים מדוע בחרתם דווקא באלה. הניחו במקום נגיש פירות וירקות, איכלו מאלה בעצמכם וראו איך גם ילדכם בוחרים בהם. 
ארוחת בוקר, באמת הארוחה החשובה ביום 
ארוחת הבוקר, אותה ארוחה ששוברת את הצום הארוך של הלילה, חשוב שתהא מזינה ובריאה, להכיל שילוב של פחמימות ובמיוחד חלבונים, שיאפשרו לילד להתעורר כמו שצריך ולהיות מרוכז בשעות הראשונות של יום הלימודים. למרות הנוחות (והטעם המפתה) של דגני הבוקר הממותקים, הם נחשבים לממתק לכל דבר, פחמימה ריקה נטולת ערכים תזונתיים. המירו את הדגנים בכריך וירקות, יוגורט עם פרי, גרנולה או ביצה ואת השוקו בחליטת צמחים ממותקת בדבש, או מים. 
ארוחת עשר, ארוחת ביניים
ארוחת עשר היא ארוחה חברתית, מחוץ לבית. הילדים יושבים יחדיו ואוכלים, מסתכלים בקופסאות האוכל אחד של השני, מחליפים בינם ומשוחחים. האוכל חייב להיות אסתטי, מושך, דומה לשל כל החברים וכמובן - טעים. ילד שלא אוכל ארוחת עשר בבית הספר יסיים את יום הלימודים מאד רעב ולא קשוב. רוב הילדים מביאים כריך ותוספת איתם. המרת הלחם הלבן או הפיתה ללחם מחיטה מלאה, כבר הופכת את הכריך למזין הרבה יותר. ממרחים מזינים ותוספת של ירקות ופירות מספקים לילד בסיס בריא ומשביע להמשך יום הלימודים. מומלץ לשבת יחד עם הילדים ולתכנן תפריט כריכים שבועי, המעורבות שלהם היא חיונית לתהליך. 
הניעו את הגוף
תזונה בריאה היא התחלה נפלאה, בסיס לגוף ונפש בריאים. מומלץ להוסיף פרקי זמן יומיים של פעילות גופנית. פעילות יכולה להיות הכל, ממשחק כדור בגינה, טיול משפחתי רגלי או מסלול מכשולים בסלון. העיקר - שהם (ואתם) תתאמצו, תזיעו, תרוצו, ועל הדרך - תצחקו ותהנו יחד, תוך העלאת הדופק ושריפת קלוריות. הגבילו את זמן המסכים של הילדים ותתנו אותם בפעילות גופנית.
אפשר לקבוע זמנים קבועים למשחק בפארק/גן השעשועים הקרוב, זמן לרכיבה על אופניים, ריצה, שחייה או כל פעילות גופנית מהנה ומשותפת...זוכרים חיקוי ודוגמה אישית... 

תחילת שנת הלימודים מהווה נקודת ציון מעולה לתחילת חיים חדשים כמשפחה שמקפידה על הבריאות בכלל ועל התזונה בפרט, משפחה בה מכבדים את הגוף, ומתייחסים אליו בצורה ראויה.