לתיק הבריאות שלי

ילדים ונוער

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

לעבור את הקיץ בלי להשמין

בעוד שאנחנו היינו בחוץ, בגינה, על אופניים, כל החופש הגדול, הילדים של היום יושבים מול הטלוויזיה ואוכלים. פלא שהם נוטים לעלות במשקל בקיץ?

לעבור את הקיץ בלי להשמין
אנחנו חושבים אחורה בנוסטלגיה על חופשות הקיץ שלנו, רכבנו ממקום למקום על אופניים, היינו בחוץ רוב שעות היום וחזרנו הביתה לאוכל טרי ומזין שחיכה לנו על השולחן. החופש הגדול היה ריכוז של פעילות וחברים, כל יום, כל היום. כיום המצב שונה. אנחנו מבקשים שהילדים לא יסתובבו בחוץ בשעות החמות של היום, הכבישים מסוכנים ואנחנו מקפיצים אותם לפעילויות השונות. שני ההורים עובדים וילדים רבים מעבירים את הבוקר ברביצה מול הטלוויזיה, משחק במחשב, ריקון המקרר מתוך שעמום ויציאה לבילויים רבים שסובבים סביב מזון מהיר, עתיר שומן. לא פלא, אם כך, שמחקרים מראים שלילדים יש נטייה להעלות במשקל, והרבה משקל, בזמן חופשת הקיץ. חלקם יורידו את המשקל העודף עם התחדשות הלימודים, אך חלקם לא. בעולם המערבי כיום כשליש מהילדים סובלים מעודף משקל משמעותי, וסובלים ממחלות נלוות לעודף משקל זה, מחלות שהיו פעם נחלתם של מבוגרים, כגון סכרת, קשיי נשימה, דום נשימה בשינה, לחץ דם גבוה, כולסטרול ועוד. 

ריכזנו לכם כמה כללים שיסייעו לילדיכם, ולכם, לעבור את הקיץ מבלי להשמין:
  • לא רוצים שיאכלו את זה? פשוט אל תקנו -  חטיפים עתירי שומן, משקאות מלאי סוכר. המזווה מלא, רק שלא יגידו "אבל אמא, אני רעב....". תעשו החלטה גורפת. הממתקים? לא בביתנו. 
  • בלי לאכול חטיפים בכלל? ברור שזאת לא הכוונה - יש פערים עצומים בין הערך הקלורי של החטיפים השונים, ובין הערכים התזונתיים שלהם. בארטיק חלבי יש קרוב ל-300 קלוריות. בקרטיב (ארטיק קרח) יש 70 קלוריות.  בחטיף צ'יפס יש קרוב ל-550 קלוריות ב-100 ג', בבייגלה כ-270 קלוריות ל-100ג'. הראו לילדים, הסבירו להם מה השיקולים בבחירת חטיפים, הנחו אותם וכוונו אותם לבחירות מודעות. מומלץ גם להעדיף חטיפים המגיעים בשקיות קטנות במיוחד, או מראש לחלק שקית גדולה של חטיף לשקיות אטומות קטנות, בגודל של מנות אישיות (לרוב בין 20-30ג'), ולאפשר שקית אחת בכל פעם. 
  • רעב או שיעמום -  הרבה פעמים ההבדל ביניהם אינו ברור לילדים. בקשו מהם לחשוב טוב אם הם באמת רעבים, הסיחו את דעתם על ידי פעילויות ומשחקים, הציעו להם מזונות בריאים. אם הם מסרבים לאוכל בריא, נראה שהם לא באמת היו רעבים מלכתחילה. 
  • שימו את הנשנושים המותרים במקום בולט -  אם זה מולם, סיכוי סביר שיאכלו. מעטים הילדים שייגשו למקרר, יוציאו אבטיח, יפרסו, יניחו בצלחת ויאכלו. הם עסוקים מידי ועצלנים מידי להתאמץ. בכל בוקר הניחו על השולחן צלחת עם ירקות ופירות שטופים וחתוכים. נכון. זה יותר עבודה עבורכם. זה גם יוצא יקר יותר (פירות וירקות יקרים משמעותית מחטיפים) אבל זה שווה את המאמץ.  
  • הפעילו אותם במטבח -  בקשו מהם לחפש מתכונים, לערוך תפריטים. תדברו על בחירות מזינות ובריאות, על פירמידת המזון. תיעזרו בילדים כמה שיותר בזמן הבישולים: הם יכולים לשטוף, לחתוך ולערבב. על ידי עשייה במטבח הם לומדים על המזון, הם נהנים מהעבודה והם לומדים כיצד לעשות עבור עצמם ומפתחים עצמאות.  
               אמא ובת אופות ומשתעשעות
  • הקפידו על ארוחות מסודרות -  ארוחת בוקר מסודרת מונעת את נשנושי הבוקר האינסופיים. הקפידו על 3 ארוחות מרכזיות ביום כעוגן, עם חטיפים בריאים בין לבין. השתדלו, כמה שניתן, שחלק מהארוחות יאכלו בהרכב משפחתי. 
  • אוכלים ליד שולחן ייעודי - אכילה מול המחשב/טלוויזיה מביאה לאכילה בהיסח דעת. האכילה מתמשכת תוך התעלמות מתחושת שובע, כמויות ואיכות האוכל. מחקרים מראים שאכילה מסודרת ליד שולחן משביעה יותר, מזינה יותר ומכילה פחות קלוריות. 
  • סדר יום פחות או יותר קבוע -  שעת שינה קבועה, ארוחות בשעות ספציפיות הם עוגנים. סביב זה מומלץ לקבוע פעילויות. מה עושים בשעות הבוקר, מה בשעות אחר הצהריים, מתי יוצאים החוצה, מתי צופים בטלוויזיה ומתי משחקים במשחקים. 
  • מטלות סביב הבית - מטלות נותנות תחושת אחריות, מטלות מרחיקות מהטלוויזיה, מטלות נותנות תחושת מסוגלות ומטלות שומרות על סדר ונקיון בבית. ילד שבילה שעה בניקיון חדרו, יקפיד יותר להבא. צרו רשימת מטלות, עם הנחיות ספציפיות לגבי מתי יש לבצען, הסבירו לילדים בדיוק מה עושים ואיך ותהנו מהפירות שאתם קוצרים. הערך המוסף? עבודות נקיון שורפות קלוריות ובזמן שמנקים - לא אוכלים (וילד שסיים לשטוף כלים, לא ימהר ללכלך עוד אחד...).  
  • ביחד יותר כיף -  תארגנו פעילות ספורטיבית משפחתית, לפחות כמה פעמים בשבוע. בבריכה ערכו תחרויות שחיה, צאו לרכיבת אופניים משפחתית, לכו לגינות כושר ונצלו את שקיעת השמש המאוחרת להליכות ארוכות בשכונה או בפארק. ניתן לקבוע יעדים ולנסות לשפרם - להגיע לנקודת הסיום בפחות זמן, לבצע יותר מאשר יום קודם לכן. 
  • דברו בריאות -  ילדים לא צריכים לחיות במושגים של "דיאטה", "הרזיה" או "משקל". השיח בבית חייב להיות סביב בריאות. אנחנו אוכלים נכון בכדי להיות בריאים. אנחנו מתעמלים בכדי לחזק את הגוף ואת השרירים. השיחה על בריאות משתלבת עם השיחה על בטיחות: בטיחות בשמש, בטיחות בכביש, בטיחות כשאתה לבד בבית או כאשר אתה נתקל בזרים. 
  • להיות מודל אישי -  אפשר לדבר בריאות, אפשר להטיף כושר גופני. אם אינכם שותפים, אם אינם מבצעים גם כן, ההטפות שלכם הם לשווא. צאו יחד עם הילדים לגינה, תאכלו איתם סלט, תיקחו אתם אחריות גם על עצמיכם!
  • בקשו עזרה - התמודדות עם נושא של משקל וילדים הנה התמודדות מורכבת. הדאגות נוגעות בנקודות התורפה שלנו, החששות רבים והתמודדות שגויה, מלה לא נכונה, הערה שלא בשליטה - יכולה להשאיר מטענים ומשקעים. אל תתביישו לפנות לעזרה. ללאומית שירותי בריאות יש דיאטניות שישמחו לעזור לכם, לסדר את הדברים, לסייע לכם בהתנהלות תזונתית נכונה יותר ובריאה יותר. 
    מידע אודות סדנאות הרזיה ואורח חיים בריא לילדים בלאומית