לתיק הבריאות שלי

ילדים ונוער

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

מתבגרים, מה הם אוכלים?

תזונה נבונה אינה משימה פשוטה עבור בני הנוער שלנו. הם מתרוצצים, אוכלים בחטף ו"על הדרך" ומוקפים בפיתויים.

מתבגרים, מה הם אוכלים?
אכילה בריאה אינה משימה פשוטה עבור מתבגרים. המתבגרים שלנו עסוקים, מתרוצצים כל היום. במשך שנת הלימודים הם עוברים מבית הספר למפגשים חברתיים, מחוגים לבילויים, וחלק ניכר ממה שהם אוכלים זה "על הדרך", בחטף. בחופש הגדול המצב מחמיר עוד יותר. הם קמים מאוחר, מדלגים על ארוחות, מבלים בחוץ עד שעות מאוחרות, נעזרים במתוקים, חטיפים וממתקים על מנת להעביר את הרעב, להפיג את השעמום, לעצור את העייפות. 


ארוחות של מזון מהיר, שומני, רווי מלח, מיעוט בפירות, ירקות ומוצרי חלב, הרגלי אכילה גרועים. נוצר מצב בו המתבגרים של היום נמצאים בסכנה אמיתית וממשית של מחלות לב, סוכרת, סרטן וכמובן נמצאים בסיכון גבוה להיות בעלי משקל עודף קיצוני, ואנחנו, ההורים, מוצאים את עצמינו נעים במטוטלת. אנחנו נעים בין הרצון להזהיר אותם, למנוע מאיתם את המזונות המזיקים, לבין החשש שהאמירות שלנו ישמעו ביקורתיות, הפחד שמשפט לא נכון שלנו יוביל למסלול של בעיות עם דימוי גוף, הפרעות אכילה וכיוב. אנחנו רוצים לשחרר, לסמוך עליהם, אך עם זאת אנחנו נלחצים מהמראה ומהמשקל שלהם. אנחנו גם יודעים. חקרנו, למדנו, יש מאחורינו שנים רבות של נסיון (ושל מטענים רגשיים), אך נראה שהם לא תמיד רוצים להקשיב. מורן ריכמן, דיאטנית של לאומית, מסייעת לנו, להורים, לגשר על הפער. 

במקום לנאום למתבגר שלכם, תפעלו. 
  • התעסקו בבריאות, לא במראה - אל תדברו על המתבגרים על כך שהאוכל משמין, על הבטן או על הירכיים. במקום זה תדברו על הערכים התזונתיים, התעסקו בלהיות בריא, חזק ונמרץ. 
  • סייעו להם לעשות בחירות נבונות - המושג אכילה בריאה יותר אינה אומרת לוותר על המזונות האהובים עליהם. המשמעות היא הקטנת גודל המנות ובחירת מזונות פחות עתירי שומן - למשל, להמיר את שקית החטיף בשקית קטנה יותר ולהוסיף פרי, לאכול בייגלה במקום צ'יפס,  הזמנת מנות קטנות ממזללות ובחירה במים במקום במשקאות מוגזים, חוסכים קלוריות רבות ושומנים מיותרים. 
  • תעודדו קריאת תוויות -  הסבירו למתבגר שלכם את המשמעויות של מחסורים בויטמינים ומינרלים ותראו להם כיצד מחפשים מזונות מתאימים. על כל חטיף שקונים (כל מוצר מזון, למעשה) יש תווית עם הסימון התזונתי, הערכים התזונתיים שלו. הראו למתבגרים את התווית, תסבירו את המשמעויות של ערך קלורי, אחוזי שומן, כמות נתרן ופחמימות. תראו להם את רשימת הרכיבים המסודרת מהמרכיב שנמצא בכמות הגדולה ביותר, ועד הכמות הקטנה ביותר. תלמדו אותם לחפש את הרכיבים הבריאים יותר, להימנע מאותיות באנגלית ומספרים, ולבחור בחטיף  הבריא מבין האפשרויות. 
  • הגישו ארוחת בוקר - גם אם הם גדולים, גם אם הם מסוגלים לבד. ארוחת בוקר היא הארוחה המשמעותית ביום, וכל הלך האכילה של היום נקבע בהתאם לאותה ארוחה קטנה שבפתיחתה. מתבגרים קמים מאוחר, מתעצלים, ממהרים. הקפידו להגיש ארוחת בוקר מזינה ומהירה, אפילו כזו שניתן לאכול במהירות או תוך כדי הליכה. כריך עם גבינה וירקות, יוגורט ופרי הם קלים להכנה, מהירים לאכילה ומזינים. 
  • תעודדו פעילות גופנית - תציעו לו לצאת להליכה איתכם בערב. תחשבו יחד ותחפשו ספורט ממנו היא נהנית. עודדו אותם לעסוק בפעילות ספורטיבית 30-60 דקות ביום, רוב ימות השבוע. 
  • הקפידו על מקרר מלא - במזונות בריאים ונגישים, ועל מזווה דל בחטיפים וממתקים. תדאגו למלאי של חטיפים ונשנושים בריאים כגון פירות וירקות, קרקרים וגבינות רזות, לחמים ותוספות לכריכים כגון פסטרמה או טונה, בייגלה, פופקורן דל שומן, יוגורט ומרק. ככל שהאוכל מוכן יותר לאכילה מיידית, כך הסיכוי שיאכל גדל. 
  • למדו אותם לבשל - למדו את המתבגרים שלכם מתכונים פשוטים ובסיסיים. מתבגר שיודע להכין לעצמו חביתה או טוסט, פסטה או תפוח אדמה אפוי, הוא מתבגר שמסוגל לבחור באפשרות הבריאה ולא לגשת באופן מיידי למזונות מהירים. 
  • תנגישו את האוכל -  מתבגרים הם עצלנים מטבעם, כבר אמרנו. מעטים יגשו למקרר, יוציאו גזר, יקלפו, יחתכו ויאכלו. לעומת זאת - מקלות גזר שמונחים על צלחת, ייחטפו. 
  • תשאפו לארוחות משפחתיות משותפות - לפחות כמה פעמים בשבוע. ארוחות נעימות, בהן מוגש מזון בריא, וכל המשפחה יושבת יחד ומנהלת שיחת חולין. מחקרים מראים כי מתבגרים שהשתתפו בארוחות משפחתיות באופן קבוע, היו פחות נתונים להתנהגויות הרסניות כגון שימוש בסמים ואלכוהול, ציוניהם היו גבוהים יותר ותזונתם הכללית בריאה יותר.
  • הקפידו על הרגלי אכילה נכונים - אוכלים ליד שולחן אוכל ולא מול טלוויזיה\מחשב ולא בעמידה מתוך המקרר. אכילה ליד שולחן, ללא הסחות דעת, מאפשרת התייחסות רבה יותר לתחושת הרעב והשובע. 
  • תהיו אתם מודל לחיקוי -  תאכלו אתם בריא, תהנו מאוכל, תעסקו בכושר גופני, ותפגינו כבוד לגופכם והמתבגר שלכם רק ירוויח מכך. 
  • היזהרו מעידוד אכילה רגשית - גלידה כי היא נפרדה מהחבר שלה, פיצה לעידוד הוא נכשל במבחן, עוגה כי היא עברה טסט, רק מלמדים את הילדים כי אוכל מהווה מקור לנחמה. הקשיבו, חבקו, עודדו, אך אל תקשרו בין מזונות עתירי שומן וקלוריות לרגשות, בעצם - אל תקשרו לבין אוכל בכלל לבין רגשות. לא לשמחות, לא למצוקות.  
  • תהיו סבלניים - הגיל מורכב, המטענים רבים. כל מה שבאמת ניתן לעשות זה להיעזר בסבלנות. להיות שם ולתמוך. אנחנו יכולים רק לחשוף, להסביר, לקנות וללמד. הם גדולים מידי בכדי שנכפה עליהם את הבחירות שלנו. ככל שאנחנו נאמין יותר בדרכינו, ככל שהאווירה בבית תהיה ממוקדת בריאות, מקבלת ותומכת כך גדל הסיכוי שהמתבגר שלנו יפנים וינהג בהתאם, לפחות חלק מהזמן. 
שימו לב, חשוב שאתם ההורים תהיו ערניים - בגיל הזה יש נטייה להתעסקות כמעט ואובססיבית עם מראה, עם גוף, עם ענייני אוכל וספורט. כחלק מהיות חיי המתבגרים הם מאד שחור ולבן, ודיאטות נוטות להיות מופרזות וקיצוניות. אם אינכם רגועים, אם המתבגרים שלכם מתעסקים בנושא באופן שנראה לכם חריג, או לא בשליטה, או להבדיל - לחלוטין מעלמים ממשקל גוף עודף ומתזונה נבונה, הציעו לקחת אותם לדיאטנית. אם הם מסרבים - פנו אתם לייעוץ על מנת להבין  מה הדרך הטובה ביותר להתמודדות מול המבגרים. 

אנחנו בלאומית מאחלים לכם, ולילדיכם, קיץ מזין ובריא!