לתיק הבריאות שלי

ילדים ונוער

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

אכילה בריאה, למען העתיד

אכילה בריאה, למען העתיד
ילד שגדל בבית בו שמים דגש על אכילה נבונה, לומד להתנהל בצורה חיובית סביב האוכל. מורן רייכמן, דיאטנית קלינית בלאומתי שירותי בריאות, ריכזה עבורכם כמה הנחיות וטיפים בנוגע לתזונה בריאה ונבונה בבית. 

        

 
  • עברו כמשפחה לאכילת דגנים מלאים. הדגנים הללו בריאים, מלאים בויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים החיוניים לתפקוד יעיל של מערכות הגוף. 
    טיפ: התחילו במקומות הפחות בולטים, כגון תוספות לארוחת צהריים או ערב. המתינו מעט עם החלפת הכריך של ארוחת עשר, עד שיתרגלו לטעמים. 
  • היו דוגמה אישית והראו לילדכם כיצד אתם אוכלים פירות וירקות מגוונים, מסוגים וצבעים שונים. הניחו את הפירות והירקות, כשהם שטופים וחתוכים, במקום בולט ונגיש. 
    טיפ: שוחחו אודות הבריאות שבפירות ובירקות, ושבחו את ילדיכם כשהם עושים בחירות תזונתיות נבונות.  
  • עודדו את ילדיכם לשתות מים, כמה שיותר מים והפחיתו כמות המשקאות הממותקים שאתם וילדיכם שותים, ושנמצאים נגישים לבני המשפחה. דברו עם הילדים על חשיבות המים, על הצורך במים לתפקוד מערכות הגוף.  הקפידו כי תהיה כוס מים נגישה לילד במשך כל היום, הגישו מים עם הארוחות, הקפידו על הפסקות שתיה יזומות. 
    טיפ: על מנת להפוך את חווית השתייה למהנה יותר ניתן לתלות טבלה במקום בולט ולתת לילד להדביק מדבקה בכל פעם שמסיים כוס מים. 
  • הפחיתו את כמות המלח במזון, שימו לב שמלח נוטה להתחבא ברטבים, אבקות מרק וכו. הרגילו את בני המשפחה לטעמים הטבעיים של המזון, ללא תוספות מלאכותיות של טעם. הטעם המלוח הוא טעם נרכש, והפחתה הדרגתית של צריכת המלח תביא לכך שתרגלו לטעם ולא תרגישו חסרונו. 
    שימו לב: ההמלצה של משרד הבריאות היא כפית מלח ליום לכל היותר!  
  • הימנעו מהכנסת חטיפים עתירי שומן, סוכר ומלח לבית. גם בין החטיפים יש שהם הרע במיעוטו, לעומת חטיפים אחרים שהם פשוט - הרע... העדיפו חטיפים אפויים, חטיפים דלי שומן, סוכר ונתרן. הגבילו את כמות החטיפים שהילדים אוכלים ביום. 
    טיפ: הכינו עם ילדיכם נשנושים בריאים כגון כדורי שוקולד רק מתמרים ואגוזים, סלט פירות, קרטיבי פירות מפירות אמיתיים וכו'.  
  • אכלו יחד ארוחות משפחתיות, כשכל בני הבית יושבים יחדיו ומדברים על היום שהיה. למדו את ילדיכם לאכול לאט, לנהל שיחה בזמן האוכל, להתענג על המבחר ועל הטעמים השונים.  
  • טיפ: למדו את ילדיכם מידי פעם להניח את המזלג, לנוח ולשוחח בזמן האכילה על מנת לעודד אכילה איטית ומחושבת יותר. 
  • שתפו את ילדיכם בקניות ובבישול. תנו להם לסייע בהכנת רשימת קניות ולהיות פעילים בקניות עצמן (גם פעוט בן שנתיים יכול למלא תפוחים בשקית) ותאפשרו להם להתנסות במטבח, להיות שותפים פעילים בבישול, בהגשה ובפינוי. 
    טיפ: אפשרו לילדים לעלעל בספרי בישול ובאתרי בישול שונים ולבחור מתכונים שהם רוצים לנסות להכין. 
  • מגיל צעיר ביותר אין לאפשר אכילה מול מחשב, טלוויזיה, טבלט או טלפון. זוהי אכילה שנעשית בהיסח דעת, מבלי להתייחס לכמויות האוכל או איכות האוכל. 
    טיפ: מומלץ לאכול יחד, בצורה מסודרת ליד שולחן ערוך, כבר מגיל צעיר ביותר, כדי ליצור הרגל מוטמע וטוב.  
  • הימנעו משימוש באוכל כעונש או פרס. אכילה רגשית היא אחת המכשולים הקשים ביותר העומדים בפני מבוגרים כיום, וככל שלומדים בגיל צעיר יותר לנתק בין האוכל לרגשות, כך יהיה לילדים יותר קל בהמשך.
    טיפ: במקום ממתק, הציעו חיבוק.
  • בדקו את איכות המזון המוגש לילדיכם מחוץ לבית, במסגרת המעונות, גנים וצהרונים. כיום המודעות לאוכל בריא עולה וניתן לפעול לשינוי מערכתי. 
    טיפ: ניתן לבקש טעימות של האוכל על מנת לבדוק את איכותו.
  • הקפידו כי האוכל שאתם אורזים לילד לקחת למסגרות החינוכיות הוא מזין ובריא. כריך, ממרחים בריאים, פירות וירקות ישביעו את הילד ויעניקו לו את האנרגיה לו הוא זקוק במשך היום. 
    טיפ: במקום כריך אפשר לשלוח עם ילד ביצה קשה, פסטה, קרקרים וכדומה על מנת לגוון. 
  • בחגים, ימי הולדת וחגיגות אפשרו לילדים לנסות, לטעום, לחוות, אך הגבילו אותם בכמויות. שוחחו איתם והסבירו להם כי הממתקים אינם בריאים ולכן יש לאכול אותם בכמות מוגבלת בלבד. 
    טיפ: תנו לילדים כוס חד פעמית ואפשרו להם למלא את הכוס פעם אחת בממתקים במהלך האירוע.