לתיק הבריאות שלי

פסח

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

לחגוג את פסח מבלי להילחץ מהקלוריות

לחגוג את פסח מבלי להילחץ מהקלוריות
ארוחות משפחתיות, במיוחד בחגים, הפכו למקום של לחץ, מתח, חשש מכמה אני אוכל, חשש שאשמין, הערות והתערבות של קרובי המשפחה, הרבה מחשבות ודיונים- איך זה קרה לנו?
האם לא הגיע הזמן לשנות קצת את הגישה? לצאת מהשעבוד הזה של ספירת קלוריות? האם כל הנאכל נמדד רק מספרית? האם דין קלוריות של קינוחים ומאפים שווה לדין קלוריות המגיעות מירקות או בשרים?

כן! 
כדאי וצריך לשנות גישה. לצאת מהשיעבוד של ספירת הקלוריות. לצאת מהלחץ שהאוכל משרה עלינו. לחשוב על מערכת היחסים שיש לנו עם האוכל והאכילה, ולעשות שינוי תפיסתי שיאפשר לנו ליהנות האוכל, לאכול ללא נקיפות מצפון ובכל זאת – לא לעלות במשקל. 

בהקשר של פסח, איך עושים זאת הלכה למעשה?
  • קחו לרגע את המצה, אחד המאפיינים העיקריים של החג. מבחינת ההרכב התזונתי, מצה עשויה לרוב מקמח חיטה ומעט מים - פחמימה מעובדת מדגן מזוקק. המרה של המצה הפשוטה במצה מקמח מלא/שיפון/כוסמין. אותן מצות עשירות בסיבים תזונתיים, הן קלות יותר לעיכול, גורמות לתחושת שובע לאורך זמן, ומומלצות יותר גם לסוכרתיים. 
  • בחנויות ובמאפיות ניתן למצוא לחמניות כשרות לפסח על בסיס קמח מצה, קמח תפו"א, קמח אורז, קמח שקדים וכדומה. חלק מהלחמניות הללו מכילות שמן וביצים ולכן יש להשתדל לאכול מהן במידה. 
  • ניתן לגוון במזונות נוספים מקבוצת הפחמימות: תפוח אדמה, בטטה, קינואה ,דוחן, כוסמת ואורז מלא (לאותן עדות הנוהגות לאכול את המזונות הללו בתפריט הפסח).
  • תפוח אדמה ובטטה מהווים חלק מרכזי בתפריט העדות שבהן לא אוכלים קטניות ואורז. העדיפו תפוח אדמה אפוי בתנור או מבושל על פני טיגון (כמו בצ'יפס) או שימוש בשמן רב.
  • שימו לב: כוסמין (באנגלית Spelt ) הינו אחד מ"חמשת מיני דגן", ומאכלים המכילים אותו נחשבים כחמץ בפסח. לעומתו כוסמת (באנגלית Buckwheat ) הינה צמח שונה ואינה נחשבת כחמץ בפסח.
  • לא לשכוח ליהנות מפירות וירקות, ומתוספת חלבונית כמו דגים, עוף ובשר (במידה).
  • לעדות אשר בהן נהוג לאכול קטניות בפסח, מומלץ לגוון ולהכין תבשילים מעדשים, חומוס, שעועית, מאש, פול, אפונה יבשה, פולי סויה ותורמוס. תבשילים אלה יכולים להיות תחליף צמחוני בריא, טעים ומשביע במקום המנה הבשרית. 
  • בחג הפסח עולים על שולחננו מאכלים רבים מקבוצת השומנים הבריאים: שמן זית, אבוקדו, אגוזים ושקדים, קמח המופק משקדים ועוד. מזונות מקבוצה זו מהווים מקור אנרגיה חשוב, מספקים חומצות שומניות חיוניות לגוף, עוזרים בספיגת ויטמינים מסיסי שומן ותורמים לבריאות העור והשיער. חשוב לצרוך את השומן שלנו מתוך קבוצה זו אך גם כאן חשוב לבחור נכון ובמתינות.
  • במהלך החג כולו מומלץ לנצל את ימי החג לטיולים משפחתיים בחיק הטבע ולפעילות ספורטיבית משותפת כגון הליכה, רכיבה על אופניים, משחקי כדור וכדומה.
בברכת פסח בריא, חופשי ושמח.