לתיק הבריאות שלי

פסח

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

תרבּחוּ ותסעדוּ

תרבּחוּ ותסעדוּ
המִימוּנָה הוא חג עממי הנחגג במוצאי חג הפסח בקרב בני עדות המזרח, ממרוקו ועד כורדיסטאן. חגיגת המימונה נמשכת לילה ויום, שבמהלכם אוכלים מאכלים הנקשרים בברכות (כגון דבש, חלב, קמח, דגנים ודברי מתיקה), מרבים בשמחה, מבקרים איש את רעהו ומברכים זה את זה בברכת "תרבּחוּ ותסעדוּ". על-פי אמונה עממית, המימונה הינה סגולה לפרנסה טובה ולמציאת זיווג. התקרובת לבני הבית ולאורחים היא ברובה המכריע מתוקה והיא מבטאת את משאלת הלב שכל השנה תהיה מתוקה ומתבססת בעיקר על ממתקים וריבות . כל המעדנים הם על טהרת המזונות הכשרים לפסח  כמו תמרים אגוזים שקדים סוכר וכו', למעט המופלטה שהיא גלילת בצק מרוחה בחמאה ובדבש. 
נשמע טוב נכון? אפילו טוב מידי....
אין צורך להבהל מהמימונה והמתוקים שלה. זהו חג נפלא שמקרב את הלבבות. חשוב לבוא מוכנים ורגועים וכך נוכל גם להנות מהערב עצמו וגם לחוש בנוח ביום שאחרי.
איך נכין את עצמנו לחגיגה?
  • נבוא שבעים, רגועים והחלטיים. רעב יוביל לאכילה לא נכונה. כדאי לרשום לעצמנו מה אנחנו הולכים לאכול ולבקש מהקרובים לנו לעזור לנו במבט או במילה אם אנחנו מגזימים.
  • נלעס לאט את האוכל, נתענג על הטעמים והמרקמים ונהנה בכל ביס. 
  • נלמד לשמור על עצמנו ולסרב בעדינות: היום מקובל לשמור על גופנו ובריאותנו ולכן אפשר להגיד "לא" גם למארחים הכי נעימים ומזמינים. 
  • להחליט למה אומרים כן - כדאי לקחת צלחת קטנה ולבחור 3-4 מתוקים קטנים ומופלטה אחת וזהו. להשתדל לא לקום יותר אל השולחן.
  • לשתות הרבה מים במהלך הערב. זה יעזור להרגיע את הגוף והנפש. אפשרות אחרת היא פשוט לפתוח בשיחה ערה עם האנשים סביבכם, תעסוקה לפה שמונעת את האכילה. 
  • אם שותים אלכוהול במקום בו אתם מתארחים, אפשר לשתות כוסית קטנה אחת של יין (ככל שאחוז האלכוהול עולה מס הקלוריות עולה איתו).
  • אם הערב שלנו כולל אירוח בכמה בתים, אוכלים בבית הראשון בלבד או לחילופין לוקחים ממתק אחד בכל בית. חשוב להחליט את זה לפני שיוצאים מהבית ולהקפיד.
  • לבחור היטב את מה שאנחנו לוקחים לעצמנו. עדיף אפוי ולא מטוגן וכמובן ירקות על פני מאפים, עדיף פירות וירקות על פני מתוקים אחרים.
  • להבין שאם אנחנו לא מצליחים לנצח בויכוח הפנימי שלנו עם עצמנו אודות אכילה של עוד ועוד מתוקים, ואם אנחנו לא מרגישים בשליטה, זה הזמן להודות למארחים הכנסת האורחים הנדיבה שלהם, ולהיפרד לשלום.
אפשר וחשוב להנות מהמימונה. חשוב לזכור שהאוכל הוא לא הכל - השהיה בקרב חברים ומשפחה מתגמלת ומתוקה בעצמה ולא חייבים להוסיף לה מתיקות נוספת. בברכת תרבחו ותסעדו!