לתיק הבריאות שלי

כל הכתבות בנושא תזונה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

מהפך הסימנים החדשים של משרד הבריאות, בשביל הבריאות של כולנו!

לאומית גאה להיות חלק ממהפך הבריאות, ומזמינה את כל לקוחותיה לפנות לצוות התזונה ודיאטה של הקופה, ללא צורך בהפניה, ולהתייעץ אודות שינויים שניתן לעשות בהרגלי צריכת המזון תוך התייחסות לסימון התזונתי על גבי האריזה ולמען בריאות כל המשפחה.

מהפך הסימנים החדשים של משרד הבריאות, בשביל הבריאות של כולנו!
אם ביקרתם בסופר בימים האחרונים, בוודאי שמתם לב להימצאותם של  סמלים חדשים אדומים וירוקים על מאכלים ארוזים שונים. 
החל מה- 1.1.20 נכנסות לתוקף "תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון)", אשר מטרתן להבליט ולהנגיש את המידע אודות הערכים התזונתיים של מזון ארוז מראש, שייצור החל בתאריך זה". הסמלים מסמנים באופן ברור ובולט את ההרכב התזונתי של המוצר ומתייחס לכמויות גבוהות של נתרן, סוכר או שומן רווי, ואשר מומלץ להמעיט בצריכת אותו המאכל. 
על מלח, סוכר ושומן רווי 
לצריכת כמויות מופרזות של נתרן, סוכרים ושומנים רוויים השפעה מכרעת על הבריאות.
לשומנים הרוויים נטייה להצטבר בדפנות כלי הדם, ולגרום לטרשת עורקים, אנשים הצורכים כמויות גדולות של שומן רווי נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בהתקף לב או בשבץ. 
רב האנשים צורכים פי שניים ויותר נתרן (שיחד עם כלור מרכיב את המלח) מהמומלץ, כאשר מרבית המלחים אותם אנו אוכלים מגיעים ממזון מעובד. צריכה מוגברת של נתרן נמצאה קשורה לעליה בסיכון לחלות בלחץ דם גבוה, ולהפרעה באיזון של הסוכרים בדם. הנתרן נמצא גם קשור בתחלואה כגון סרטן, אסתמה, השמנת יתר ועוד. לאנשים בריאים מומלץ לצרוך כ- 2,300 מ"ג נתרן ביום, כלומר, כפית אחת של בלבד של מלח ביום, כולל מלח שנמצא בבישול.
אכילת סוכרים פשוטים ופחמימות ריקות בכמות מופרזת, נחשבת כאחד הגורמים המהותיים לעודף משקל ולהשמנת יתר. מלבד זאת, פחמימות מהסוג הזה ברובן חסרות ערכים תזונתיים לדוגמת ממתקים, חטיפים ומשקאות ממותקים, וצריכתן גורמת לעליה בסיכון לחלות בסרטן, ליתר לחץ דם, פגיעה בכלי הדם, ובחילוף החומרים, וכמו כן כגורמת לעמידות לאינסולין, לסוכרת, עליה בשומני הדם ולשומן בכבד, ומשפיעה על ריכוז ועל רמות האנרגיה.
איזה מוצרים יסומנו בשלב ראשון?
נתרן:
מוצרי מזון המכילים יותר מ- 400 מ"ג נתרן ב- 100 מ"ל מזון נוזלי, או 500 מ"ג נתרן ב- 100 גרם מזון מוצק .
סוכרים:
מוצרי מזון המכילים יותר מ-5 גרם סוכרים סה"כ ב- 100 מ"ל מזון נוזלי, או 13.5 גרם סוכרים סה"כ ב- 100 גרם מזון מוצק.
שומן רווי :
מוצרי מזון המכילים יותר מ- 3 גרם חומצות שומן רוויות ב- 100 מ"ל מזון נוזלי או 5 גרם חומצות שומן רוויות ב- 100 גרם מזון מוצק. 
מה לגבי מה כן? מה מותר ומה מומלץ?
במקביל לסימון האדום, משרד הבריאות מקדם מהלך שמטרתו עידוד צריכת מזונות בריאים, וזאת על ידי סימונם בצבע ירוק. הסמל הירוק התנדבותי, וחברות אינן מחויבות להציגו. עם זאת, חברה שתבחר להציג את הסמל הירוק מחויבת לסטנדרטים שנקבעו על פי ועדה. המזונות שיסומנו בירוק הנם מזונות המומלצים בהתאם להנחיות התזונתיות החדשות בישראל – תזונה ים תיכונית, ובתנאי שעברו עיבוד מינימלי בלבד, ואין בהם חומרים מזיקים כגון כמות מוגברת של שומן רווי, סוכר או נתרן.
 
 

חני סקאל, הדיאטנית הראשית מסבירה: "בהגיעכם לסופר, מומלץ לעצור רגע. להתבונן באותו מוצר מזון המסומן, להסתכל על הערכים התזונתיים שבו, ולחפש תחליף שיענה על הצרכים שלכם ושל בני משפחתכם, ולא יפגע בבריאות שלכם. השתדלו להרכיב את הארוחות שלכם כך שיתבססו בעיקר על מזונות בעלי תו ירוק. כך תוכלו להבטיח ארוחה בריאה ומזינה. רק יחד, נוכל לשמור על הבריאות של כולנו."