לתיק הבריאות שלי

כל הכתבות בנושא תזונה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

לצאת מעבדות לחירות, לתמיד!

אמנם בפסח אנו מדברים על יציאה מעבדות לחירות, אבל המסר תקף לכל יום ולכל החיים.

לצאת מעבדות לחירות, לתמיד!
מתוך אחד העיתונים היומיים: "קלוריות מספרים וחישובים...... ועוד חג ועוד לחץ סביב האירועים המשפחתיים..... אכלנו יותר מדי? הפרזנו? כמה קלוריות אכלנו?". בעידן של היום, הכל נמדד במספרים: עושר, אושר, הצלחה, לימודים, ואפילו הדבר הכי בסיסי עבורנו, האכילה שלנו, נמדדת לפי תחשיב של כמה קלוריות, כמה פירות, כמה פרוסות לחם וכו'. ספירת קלוריות הייתה מאז ומתמיד חלק בלתי נפרד מהמלצות התזונה והירידה במשקל. גופי בריאות שונים עסקו במאזני קלוריות, כמה לצרוך, ואיך לשרוף, על מנת להגיע לאיזון. 

 
תזונה נכונה היא הבסיס לחיים בריאים ומאוזנים. דיאטניות בלאומית המומחיות בתחום יוכלו לסייע בשיפור הרגלי האכילה המיוחדים שלך, שדרכם ישמרו הן על הבריאות שלך והן על בריאות עוברך.
בלאומית שירותי בריאות את זכאית למפגשים אצל אחד מהדיאטנים המוסמכים של הקופה, בעלות של 27 שקלים בלבד.
רגע. עיצרו. התמקדו באיכות.
האם לא הגיע הזמן לשנות קצת את הגישה? לצאת מהשעבוד הזה של ספירת קלוריות? האם כל הנאכל נמדד רק מספרית? האם דין קלוריות של קינוחים ומאפים שווה לדין קלוריות המגיעות מירקות או בשרים?
מחקר רחב היקף שפורסם השנה ב- JAMA, אחד מהעיתונים הרפואיים הידועים בעולם טוען שהעיסוק בקלוריות שגוי. "רוצים לרזות?" הם אומרים, "תתמקדו באיכות המזון ולא בכמות." 
מסתבר שמלבד המספרים היבשים של הערכים הקלוריים, ישנם גורמים רבים המשפיעים על המשקל, ובינם סוג המזון והאופן בו האדם מתייחס לאכילה ולתזונה שלו. 
שליטה או מודעות?
בשיחות עם אנשים שמדברים על דיאטה, או על הרזיה, שומעים שיח על שליטה. נאמרים דברים כמו " אני רוצה לשלוט באכילה שלי, בהרגלים שלי", או "רצון ללמוד לשלוט על התשוקות והחשקים". לשלוט! המרדף אחרי השליטה המוחלטת באכילה מוביל לקונפליקטים, לאכזבה, לתחושת כישלון, ולצורך מתמיד בפיצוי. השליטה מגיעה מעולם תוכן שחור ולבן, מותר ואסור. שליטה היא מוחלטת, טוטאלית. 
אל מול השליטה עומדת אכילה מתוך בחירה מודעת. בחירה, בניגוד לשליטה, היא מפתח לשקט ולהשלמה. אם צבענו את השליטה בשחור ולבן, הרי שבבחירה נמצאים כל גווני הקשת – מגוון של אפשרויות.
בחירה מבוססת מחשבה
  • בחירה המבוססת על מחשבה מובילה להנאה מהאוכל, ללא תחושה של הפסד ותחושת החמצה. 
  • אכילה מתוך בחירה מודעת המבוססת על ידע, מאפשרת ירידה במשקל ללא מאבקים פנימיים, והסתגלות לדפוסים החדשים צעד אחר צעד, עד שהם הופכים לחלק מאתנו, בלי להרגיש שעשינו מהפיכה בחיים.
  • בחירה מובילה לשינוי בראש. לרדת במשקל בלי להילחם, בלי להיאבק, בלי להתחרט ובלי להרגיש כישלון.
  • בחירה מאפשרת הקשבה לגוף ולנפש. לדעת מה הם צריכים. לאפשר אכילה מתוך קשב, מתוך שיח פנימי מכיל ומכבד. לאפשר שינוי אמיתי שישמר לאורך זמן, תוך שמירה של כללים בריאים לפי הידע המדעי הקיים.
התמקדות בדברים שבאמת חשובים 
עיתון ה- JAMA אינו טוען שלקלוריות אין חשיבות כלל. בסופו של דבר,  יש קשר לכמות הנאכלת, אך השאלה האמתית כאן היא מה מקומה? במה להתמקד? וכאן יש חשיבות בהבנה שההתמקדות חייבת להיות במזונות מלאים ומזינים, שישביעו אותנו ויספקו לנו את חומרי המזון שהגוף זקוק להם.  
התזונה המומלצת כיום היא תזונה ים תיכונית, הכוללת שפע של ירקות ופירות, מזונות מלאים וטריים והפחתה משמעותית בכמות המזונות המעובדים, הדגנים המזוקקים והסוכרים אותם מוסיפים למזונות. לכל זה, כמובן, יש להוסיף שתייה מספקת של מים ושילוב של פעילות גופנית כחלק מההרגלים היומיומיים. 

זכרו, אל תענו את נפשותיכם עם ספירת קלוריות בלבד, אכלו מתוך הקשבה לגוף. השתמשו בבחירה ובמודעות, סמכו על עצמכם, אכלו לאט ובהנאה, ותחושו בטעמם הנהדר של המזונות הבאים אל פיכם. בחרו לא רק בכמות, אלא גם באיכות. זה השחרור האמיתי. שינוי המחשבה, שינוי התפיסה ושינוי הגישה סביב אוכל, יאפשר לכם את היציאה מעבדות לחירות.