לתיק הבריאות שלי

כל הכתבות בנושא תזונה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

ארוחה משפחתית

ארוחה משפחתית
 אנחנו יודעים שארוחות משפחתיות הן חשובות, אך במרוץ החיים לא תמיד מגיעים לזה. הוא בחוג, היא אצל חברים, את נשארת לעבוד עד מאוחר, והוא? בכלל לא רעב.
ליקטנו עבורכם את הסיבות העיקריות - מדוע חשוב להקפיד על אכילה משפחתית משותפת:


 
  • תקשורת. הארוחה היא זמן לחלוק מידע, לדבר, לדון, להתייעץ ולשתף. כל אחד מבני המשפחה נמצא במסלול אחר, התעסקויות שונות, התעניינויות שונות. זמן הארוחה מאפשר לנו להתעדכן ולעקוב אחרי הנעשה אחד אצל השני.
  • חוסן רגשי. אכילה יחדיו מביאה לתחושת אחדות, חום, אהבה ובטחון. ילדים ממשפחות שמקפידות על ארוחות משותפות מרגישים שהוריהם גאים בהם ושמשפחתם מאוחדת ורגועה.
  • תזונה נבונה. בארוחות משפחתיות יש היצע גדול, חשיפה למגוון מאכלים, איזון נכון של אבות המזון. אכילה משותפת נותנת מודל להרכבת צלחת בריאה, שמתאימה לצרכים האישיים של כל אחד ומאפשרת אכילה עד שובע ולא חטיפת מהירה של מזונות מתוך המקרר.  מחקרים מראים כי בארוחות משותפות יש אכלה רבה יותר של ירקות ופירות, פחות אוכל מטוגן ופחות שתיה ממותקת. נמצא קשר בין מספר הארוחות המשפחתיות בשבוע לבין כמות החלבונים, סידן וויטמינים הנצרכים על ידי בני המשפחה
  • חסכוניות בכסף. ארוחות משפחתיות נוטות להיות גדולות יותר, ובכל זאת - זולות יותר. קניה בכמויות, הכנת מנות בסיסיות המיועדות לכמויות גולות של אנשים ושאריות שניתן לאכול במשך הימים הבאים, הופכים את הארוחה לחסכונית יותר.
  • חסכונית בזמן. הכנת אוכל פעם אחת. שטיפת כלים פעם אחת. פינוי השולחן פעם אחת. וכל ארוחה - עם הרבה עוזרים. יעיל ומהיר.
  • מניעת השמנה. במחקרים מראים כי קרב משפחות שאוכלות יחד באופן קבוע 'קיימת פחות נטיה להשמנת יתר אצל הילדים.
  • למידת התחשבות, פשרות, התחלקות. בארוחה משפחתית לא תמיד מקבלים בדיוק את מה שרצית, לפעמים אוכלים את מה שההוא רצה, או את מה שההיא בחרה. בארוחה משפחתית לומדים להתפשר על הרצונות, לומדים לחלוק את השניצל האחרון ולהתחשב בצרכי האחר,  למידה שחורגת מתחומי הארוחה עצמה.
  • לימוד גבולות. משפחה שדורשת מילדיה להגיע לארוחה משותפת, מלמדת אותם על גבולות, על ציפיות ועל מותר ואסור. הגבולות הם חיוניים להתפתחות הילדים
  • מניעת התנהגויות הרסניות. מחקרים מראים שכאשר יש ארוחות משפחתיות תכופות (מעל 5 פעמים בשבוע) יש פחות התנהגויות הרסניות כגון עישון, שתיית אלכוהול ושימוש בסמים בקרב המתבגרים. ככל שמשפחות אוכלות יחד יותר, כך יורד הסיכוי שהמתבגרים ילקו בדכאון, יפתחו הפרעות אכילה, יקיימו יחסי מין ויחשבו על התאבדות.
  • ציונים טובים יותר. מחקר אחר מראה שבקרב משפחות שאוכלות יחד לפחות 4 פעמים בשבוע - ההורים מעורבים יותר והילדים ומתבגרים מצליחים יותר בבית הספר ומקבלים ציונים גבוהים יותר.
  •  נימוסי שולחן. בזמן הארוחה ההורה מהווה מודל לנימוסי שולחן ומדגים כישורים חברתיים, כישורים להם הילד יזדקק במהלך כל חייו. 
  • הרחבת עולמות. חשיפה והיכרות עם מאכלים חדשים מלמדת על פתיחות וקבלה. ילדים לא תמיד אוהבים שינויים, אז היו סבלניים. תעודדו, אל תכפו. שתפו את הילד שלכם בבחירת המאכלים, בקניות, תשבו יחד עם ספרי בישול ותיצרו תפריט שיתאים לכל המשפחה.
  • חוויה חיובית. אכילה משפחתית דורשת אימון. ככל שהמשפחה אוכלת יחד יותר, כך החוויה תהפוך לחיובית יותר, האוכל למזין יותר והשיחה לעשירה יותר.