לתיק הבריאות שלי

השנה הראשונה

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

שינה של תינוקות, פעוטות וילדים

שינה של תינוקות, פעוטות וילדים
מאיזה גיל מתחילים ל"עבוד" על נושא השינה?
החל מגיל 4-3 חודשים ניתן להתחיל לדבר על הרגלי שינה, לקבוע ולשמור על תנאי שינה שמעודדים את התינוק להירדם באופן עצמאי במיטתו, ולישון שינה רצופה ויעילה.




המלצות כלליות כשמשכיבים תינוקות וילדים קטנים לישון:
  • לוודא שחדר השינה חשוך ושקט ושיש בו טמפרטורה נוחה לילד.
  • להקפיד על שעות קבועות של השכבה בלילה ושל קימה בבוקר.
  • גם במהלך היום יש להקפיד על שעות קבועות ותחומות.
  • כדאי לקיים “טקס שינה", כלומר סדר פעולות קבוע שחוזר על עצמו מדי ערב לפני השינה. רצוי שה"טקס" יכלול פעילות מרגיעה כגון קריאת סיפור, שיר ערש
  • וכדומה.
  • מומלץ להימנע מפעילות וממשחקים פיזיים ממריצים החל משעה לפני זמן השינה.
  • אין להרדים את הילד באמצעות בקבוק חלב, מיץ או תה משום שזה גורם לעששת בשיניים ומהווה סכנת חנק.
  • כדאי להכניס למיטה חפצי חיבה שעוזרים לילד להירגע ולהירדם (בובות או צעצועים), אך לזכור, שעד גיל שנה מומלץ לא להשאיר צעצועים רכים במיטה בשל הסכנה האפשרית למוות בעריסה.
  • להניח את התינוק/ הילד במיטתו כשהוא עדיין ער, אך ישנוני, זאת על מנת לאפשר לילד להתרגל להירדם באופן עצמאי. אם הילד יתרגל להירדם רק כשההורה מחזיק אותו, מנענע את העריסה או מלטף אותו, כשהילד יתעורר באמצע הלילה, הוא יסרב להירדם שוב עד שההורה יבוא “למלא את תפקידו". לכן, כדי לא ליצור תלות והתניה כזאת בילד, כדאי מאוד לתת לו, להירדם לבד אחרי “טקס השינה".
ילד המרבה להתעורר באמצע הלילה
יש תינוקות שהתרגלו לאכול יותר בלילה (במיוחד אם אמם חזרה לעבודה), ובלילה הם אוכלים בתדירות גבוהה מביום. במצבים כאלה העומס והעייפות של האם עלולים להזיק לבריאותה, וגם לפגוע בקשר שלה עם התינוק. לאחרונה התפתחו שתי תיאוריות בנוגע להנקה. האחת דוגלת בכך שיש להיניק את התינוק בכל פעם שהוא רוצה, והשנייה דוגלת בכך שכדאי להקטין את תדירות ההנקה בלילה כדי להרגיל את הילד לאכול יותר ביום, וכך גם ליצור רצף שינה ארוך יותר בלילה. לדוגמה: להאכיל בשעה 22:00 , ובפעם הבאה שהתינוק מתעורר ורוצה לאכול - לא להיניק אותו מיד, אלא לנסות לעטוף אותו בשמיכה, לחתל, ואפילו לתת לו להתלונן ולבכות לזמן קצר. אם התינוק יונק היטב, והוא בריא ופעיל, והאם חזרה לעבודה ומתלוננת על לחץ ועייפות, ניתן לנסות ולהתחיל שיטה זו כבר מגיל חמישה-ששה חודשים. בכל מקרה, גם אם מחליטים לנקוט בשיטה זו, מומלץ לא לתת לתינוק לבכות יותר דקות בודדות מבלי לגשת אליו, לבדוק מה מצבו ולנסות להרגיע אותו.
חרדות, ביעותי לילה וסיוטים
ביעותי לילה
ביעותי לילה שכיחים בעיקר אצל בנים בני חמש עד שבע. הביעות מתחיל בפתאומיות בדרך כלל בין חצות לשתיים בלילה. הילד בוכה, צורח ונראה מפוחד ונסער. לעתים יש גם תופעות כגון הזעת יתר, נשימות מהירות ודופק מהיר, אך הן חולפות כעבור כמה דקות. הילד אינו מרבה לדבר, ואינו מודע להורים או לסביבה, ולאחר כמה דקות הוא חוזר לישון. מצבים כאלה מפחידים את ההורים מאוד, והם מרגישים חסרי אונים בשל אי יכולתם להרגיע את הילד. אין להעיר ילד באמצע ביעות לילה. כשהביעות יחלוף, הוא יחזור לישון באופן רגיל, והוא לא יזכור דבר למחרת.
סיוטים
סיוט לילה הוא חלום מפחיד שמעיר את הילד משינה. סיוטי לילה מתחילים להופיע לאחר גיל שנתיים, ומתרחשים במשך השליש האחרון של שנת הלילה.
הילד זוכר את החלום, ויכול להירגע אם ההורה מגיע אליו. השכיחות של סיוטי הלילה עולה כשהילד מרגיש לחוץ מסיבות שונות (חזרה לבית ספר, מחלה במשפחה וכדומה). 

בשני המקרים מומלץ לנסות לברר ולטפל בגורם הלחץ.