לתיק הבריאות שלי

יסודי

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

לקראת כיתה א'

ד"ר אילנה רייט מרגיעה את החששות של ההורים לקראת הכניסה לכיתה א'

לקראת כיתה א'
כל התחלה מלווה בחששות, והורים רבים פונים אל רופאי הילדים בשאלות רבות בנושא זה. ד"ר אילנה רייט, רופאת ילדים ומומחית בטיפול בהפרעות קשב וריכוז, מעלה מספר נושאים שכיחים, המטרידים את ההורים.


 


מוכנות לכיתה א'
לקראת אמצע/סוף גן חובה, מתחילות הגננות בהערכה של כל ילדי הגן, למוכנות לקראת שנה א'.
הערכה זו מתמקדת במספר מישורים:
  • מוכנות רגשית: כאן נבדקים- עצמאות, יכולת דחיית סיפוקים, הבנה ושמירה של כללי משחק וכד'.
  • מוכנות חברתית: האם הילד מסתדר בחברה- האם יש לו לפחות קומץ חברים איתם הוא משחק בגן, וגם בשעות אחר הצהריים, האם מצליח להרחיב את מעגל החברים במסגרות נוספות כגון בחוגים, היכולת לקבל סמכות מדמות סמכותית (הורים/גננת) והתקשורת עם דמות זו.
  • מוכנות מוטורית:
    • מוטוריקה עדינה- החזקת עיפרון/צבע/טוש, שימוש בחומרי עבודה (מספריים/דבק/מוחק/מכחול) וכד'.
    • מוטוריקה גסה- דילוג, ריצה, זחילה, זריקה ותפיסה של כדור, שימוש בסולם, נדנוד ועוד.
  • מוכנות קוגנטיבית (שיכלית) :
    • יכולת הסקת מסקנות, יכולת תכנון, זיכרון, נבדקת יכולת   
    •  יכולת שפתית: זיהוי אותיות, חריזה של מילים, מילים נרדפות, משפחות מילים, זיהוי מספרים,  
    •  יכולת תפיסת מושג הכמות ועוד.
כאשר עולה החשד, שילד מסוים מתקשה באחד התחומים הנ"ל, הגננת קוראת לפסיכולוגית (מטעם העירייה) הצופה בילד, וכאשר החשד לבעיה מסוימת מתחזק, ההורים מוזמנים לשיחה ומופנים לאבחון וטיפול בהתאם לבעיה שהועלתה.
שינה
מספר שעות השינה, שהילד נזקק להן, יורד עם הגיל. תינוקות ישנים בסביבות ה- 16 שעות ביממה, ואילו קשישים מסתפקים ב4-5 שעות ללילה.
ילדים בגיל 6-7 שנים נזקקים בממוצע ל 9-10 שעות שינה רצופות בלילה.
לא רק כמות שעות השינה חשובה אלא גם איכות השינה. ילדים שלא ישנים רצוף ומתעוררים/קמים מספר פעמים בלילה, יכולים לקום בבוקר עייפים כאילו ישנו פחות שעות. 
ממחקרים עולה גם שילדים אשר אינם ישנים שינה איכותית ומלאה בלילה, הם בעלי הישגים ירודים בלימודים ואף מציגים הפרעות התנהגות כגון: הפרעה ביכולת ריכוז, עצבנות, חוסר סבלנות, ירידה ביכולת שיכלית והישגית בביה"ס, ישנוניות או לחלופין פעלתנות יתר. בעקבות כך, חלק מהילדים עם הפרעות שינה מאובחנים בטעות כלוקים בהפרעת קשב וריכוז.
לכן חשוב מאוד להקפיד על שעות שינה מספיקות ואיכותיות בילדי בית הספר, ובכל בעיה שמתעוררת בנושא זה, מומלץ לפנות לרופא הילדים המטפל לייעוץ.
תזונה    
תזונה ובריאות קשורים זה לזה באופן ישיר. כאשר מדובר בילדים, הדבר נכון שבעתיים. ילדים האוכלים מזון בריא ומאוזן, הם ילדים בריאים יותר המתפתחים טוב יותר.
כבר מגיל צעיר חשוב להקנות לילדים הרגלים נכונים, וכך נמנע העימות בהמשך.
יש לזכור שילד האוכל הרבה, אך תזונה לא מאוזנת, יכול להיות עם עודף משקל ועם חסרים תזונתיים רבים. לא אחת אנו, רופאי הילדים נתקלים בילדים עם עודף משקל ואנמיה מחסר ברזל, לדוגמה.
בנוסף, ילדים שמנים, הם ילדים בריאים פחות, ויכולים, אף בגיל צעיר לסבול מעודף שומנים בדם, יתר לחץ דם ואף סוכרת, מחלות אשר בעבר יוחסו למבוגרים בלבד.

אם כן מהם הרגלי תזונה נכונים?
  • סדר יום קבוע הכולל 3 ארוחות עיקריות מאוזנות ושתי ארוחות ביניים.
  • יש להמעיט עד כמה שניתן באכילת חטיפים וממתקים, אם כי אין כל מניעה מ"לצ'פר" את הילד במנה אחת של ממתק/חטיף ביום, אך תמיד לאחר ארוחה ולא במקומה.
  • ארוחה מאוזנת הנה ארוחה המכילה את כל שלושת אבות המזון: חלבונים, פחמימות ושומנים.
  • מומלץ שהדגנים השונים אותם הילדים אוכלים יהיו על בסיס דגנים מלאים (לחם מחיטה מלאה/אורז מלא וכד'), כיוון הם בעלי ערך תזונתי רב יותר, ומכילים סיבים תזונתיים העוזרים לעיכול ולהרגשת השובע. מומלץ להרבות גם באכילת קטניות כגון גרגרי חומוס/שעועית/עדשים/אפונה/פולי סויה.
  • חשוב במהלך היום להוסיף פרות וירקות טריים. ילדים צריכים לאכול 5 מנות פרי וירק בכל יום. חשוב לגוון בסוגי הפרות והירקות (ובצבעים) כיוון שלכל פרי וירק תכולת ויטמינים שונה.
  • חשוב להתחיל את היום עם ארוחת בוקר, אפילו קלה. מחקרים מראים שילדים הנוהגים לאכול ארוחת בוקר, הם בעלי הישגים טובים יותר, מילדים שלא אוכלים ארוחת בוקר. הארוחה לא חייבת להיות גדולה וכבדה. לדוגמה- דגני בוקר עם חלב, פרוסה עם גבינה/אבוקדו/יוגורט עם פרי ועוד.
  • ארוחת ביניים (ארוחת עשר)- חשוב להימנע ממאכלים עתירי שומן וסוכרים פשוטים כגון לחמנייה עם שוקולד/דגנים מסוכרים וכד', הגורמים להשמנה ובעלי ערך תזונתי נמוך. לכן, אם הילד אכל ארוחת בוקר מלאה, ניתן לצייד אותו בארוחת ביניים קלה כגון פרי/יוגורט (אפילו קפוא)/ פרות יבשים/חטיף דגנים/ירקות חתוכים ועוד.
  • כאשר הילד הינו "סרבן" פרות וירקות, רצוי להתייעץ עם רופא הילדים או הדיאטנית לגבי תוספי ויטמינים.
פעילות גופנית
ילדי הגן, באופן טבעי פעילים מאוד גופנית, דבר התורם מאוד להתפתחות הפיסית שלהם. עם הכניסה לבית הספר, חלק גדול מהילדים מפסיקים פעילות גופנית זו, ומבלים שעות רבות מול הטלוויזיה והמחשב. לכן, מאוד חשוב להקנות לילדים הרגלי חיים בריאים כבר מגיל צעיר הכוללים תזונה נכונה ופעילות גופנית קבועה
שיעורי הספורט בבית הספר אינם מספקים את הצרכים!
חשוב להקפיד על פעילות גופנית בילדים גם בשעות אחר הצהריים. יש לעודד אותם לשחק עם חברים בחצר במשחקים המשלבים פעילות גופנית, ניתן לרשום אותם לחוגי ספורט, ואף לעשות ביחד איתם פעילות גופנית מהנה כגון משחקי כדור/רכיבה על אופניים ועוד.
פעילות גופנית של ההורים ביחד עם ילדיהם תורמת הן לבריאות הגופנית שלהם, והן לקשר בין ההורים לילדים.
משקל התיק
נושא זה גורם לעיתים לעימותים בין ההורים לבין בית הספר ובצדק.
אנו עדים לכך שעם השנים, כמות הספרים/חוברות שהילדים נושאים על גבם הולכת ועולה, דבר העלול להזיק להם.
ישנם מחקרים מועטים בלבד בנושא זה. נראה כי המשקל המכסימלי המותר לילדים הוא כ- 15% ממשקל גופו של הילד. מעבר לכך, אנו עדים להופעת כאבי גב, יציבה לא נכונה, ומוטיבציה ירודה.
לכן רצוי, לרכוש לילדים תיקים עם גב אורטופדי, קשיח, להקפיד על משקל תיק שלא יעבור את המותר, ולהקפיד שהילד ישים את התיק על גבו עם שתי הרצועות ולא רק רצועה אחת.