לתיק הבריאות שלי

כל הכתבות בנושא ילדים ונוער

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

"אמא, הוא קרא לי שמן"

לאחרונה יצאו נתונים מבעיתים, האומרים כי כ- 20% מהפעוטות, ילדים ובני הנוער בישראל סובלים מעודף משקל. עוד כ- 2% נמצאים בהשמנת יתר. כלומר, מאות אלפי ילדים בישראל מוגדרים כבעלי עודף משקל מספיק חריג על מנת להיות בסיכון לחלות בבעיות בריאותיות הנובעות ממשקלם, כגון סוכרת סוג 2, לחץ דם גבוה, מחלות לב וסרטן. ישנם מאות אלפי ילדים בישראל הנמצאים בסיכון לדחייה חברתית ודימוי עצמי נמוך בשל משקלם, ילדים שנמצאים בדרכם להפיכה למבוגרים שמנים וחולים.

"אמא, הוא קרא לי שמן"
"איזה דובון חמודי", "אין על ירכיים שמנמנות כאלה על פעוטות", "תראי איזו בטן עגולה וחמודה". אנחנו שומעים את המשפטים סביבנו ומחייכים. האמא הפולניה שבנו נהנית לראות את הפולקע ואת הבקע'לך, ומיד עושה ההקשר בין תינוק שמנמן לתינוק בריא. אך מה קורה בנקודה בה אותה אמא פולניה מבינה שהתינוק שלה כבר לא כזה תינוק? כשהמשקל שלו הפסיק להיות חמוד? שהחולצה לא מכסה את הבטן והמכנסיים לא עוברים את הירכיים? פתאום הנושא של המשקל הופך לאישיו, כל במבה שהוא אוכל גורם לך לחרדות משולבות בנקיפות מצפון, כל עוגייה מכניסה אותך לסרטים.
 
למה הוא שמן?
השמנת יתר נובעת בעיקר מנטייה משפחתית,  אך היא מושפעת בצורה ניכרת גם מגורמים סביבתיים, ובעיקר מחוסר איזון בין כמות האכילה לבין הפעילות הגופנית. אמנם, אין ביכולתנו לשנות את הגנים שלנו, אך שינוי סגנון החיים שלנו עשוי לסייע במידה רבה מאוד.
כיצד מתחילים?
אם את חוששת שילדך סובל ממשקל עודף, פני בהקדם לרופא. הרופא ישקול וימדוד את הילד, ויתחיל במעקב. הרופא גם יבקש שתבצעו בדיקות דם ושתן, לשלול בעיות רפואיות שונות שיכולות לגרום להשמנה ובעיות הנגרמות מהשמנת יתר. בינתיים, מומלץ לתעד, ליצור יומן אכילה בו רשום מה וכמה הילד אוכל במשך פרק זמן של מספר ימים, וכמה פעילות גופנית הוא עושה.
ברוב המקרים הרופא ייתן הפניה לדיאטנית, לאשת מקצוע שתפקידה להנחות אתכם, ואת ילדיכם (בהתאם לגילו) בנושא של תזונה, אורח חיים בריא והרזיה. בלאומית שירותי בריאות יש דיאטניות שעברו הכשרה לעבודה עם ילדים, וכמן כן סדנאות הרזיה ואורח חיים בריא המיועדות לילדים ובני נוער.
מה שטוב עבורו, טוב לכולם
שימו לב - המונח של דיאטה הוא מורכב, ועבור רובנו, נושא מטענים רבים. מומלץ להימנע משימוש בו כאשר מתייחסים לילדים ולמשקל. השיח בבית צריך להיות סביב "בריאות", "הרגלי אכילה נבונים" ו"אורח חיים בריא", נושאים הרלוונטיים עבור כל בני הבית. חשוב להבין שכל הילדים בבית (והמבוגרים גם כן) צריכים לאכול יותר פירות וירקות, להיות מוגבלים מבחינת כמות החטיפים ואוכל עתיר שומן שצורכים, להפחית שעות מסך ולעסוק בכושר גופני, ולא רק הילד הספציפי.
המשקל הוא פחות משמעותי מאורח חיים בריא. הרעיון הוא לייצור הרגלים שילוו את הילד (את כל הילדים בבית, למעשה) בכל חייו. אכילה בריאה ונכונה, הקשבה לאיתותי הגוף, כושר גופני וניתוק בין אכילה לרגשות, הם הבסיס לחיים בריאים יותר. דונו עם הילדים בשיקולים השונים להכנת דבר מה, לאכילת דבר מה. דברו על הערכים התזונתיים שלו, על חלופות אפשריות שלו, על מה משביע ומה לא. סייעו לילדיכם להבין את ההשלכות של אכילה לא בריאה על הגוף.
ילדה מחזיקה ביד אחת תפוח וביש השניה דונאטס

לחכות שיגבה

ברוב המקרים, אצל פעוטות וילדים השאיפה היא לשמירה על משקל יציב עד שהם גובהים מספיק על מנת להיחשב כלא חריגים, או להורדה מאד איטית ומתונה במשקל. ייצוב משקל דורש שינויים כגון שליטה על גודל המנות בזמן הארוחות, הפחתה חלקית של הפחמימות, בחירה מודעת בחטיפים בריאים, הגבלת אכילה לארוחות מסודרות + 2 ארוחות ביניים ביום, והגברת כמות הפעילות הגופנית.
שינויים אליו נשמעים רבים, אך הם כולם קלים לביצוע. הקטינו את המנות באופן הדרגתי, הוציאו את הממתקים עתירי השומן מהבית, הפחיתו את כמויות השמן בהם אתם משתמשים לבישול, רישמו את הילד לחוגי ספורט וצאו איתו לטיולים ולגינות.
המשוואה היא פשוטה. הורדת משקל משמעה הפחתת כמות המזון הנכנס לגוף והגברת הקלוריות שהגוף שורף. על מנת להוריד ק"ג בחודש, 250 גרם בשבוע, יש לקצץ 250 קלוריות יומיות (שהם בערך 2 כוסות קולה או 3 עוגיות או 2 שורות שוקולד או שקית קטנה של בייגלה או תפוצ'יפס שצריך להוריד מהתפריט היומי), או לשרוף 250 קלוריות נוספות יומיות (שעה של משחקי כדור, שחיה בבריכה, רכיבה על אופניים או הליכה מהירה). 
לתמוך
תפקיד ההורים הוא לאהוב ללא תנאי ולקחת חלק פעיל בהורדת משקל הילדים. השמנת יתר היא מחלה משפחתית, והתמיכה היא החשובה ביותר על מנת להצליח. הזכירו לילדיכם, שוב ושוב, כי אתם אוהבים אותו, אוהבים את מי שהוא ומה שהוא, ללא קשר למשקלו. הקפידו להעביר באופן יומיומי את המסר שילדיכם אהוב, מיוחד וחשוב. כשילד מרגיש נאהב, יותר קל לו לאהוב ולכבד את עצמו ואת גופו. היזהרו במה שאתם אומרים לו, ובקרבו. משפטים כגון "החולצה הזו לא מתאימה לך, היא לרזות בלבד", "תכניסי את הבטן כשאת הולכת" או "אתה באמת צריך את העוגה הזו?" הם משפטים הרסניים, שיכולים למוטט ילד, להחריב לו את הביטחון העצמי. 
מומלץ לא לשקול את הילד בבית, ולא להפוך את השקילה לנושא דיון או למקור לחץ. התייחסו לשקילות תקופתיות בתור חלק מהמעקב בריאות שגרתי. מומלץ לבצע את השקילות על משקל קבוע, אצל הרופא, התזונאית או בטיפת חלב, ומומלץ לבצעם עבור כל בני הבית.
לנתק בין רגשות לאכילה
כמה פעמים הצעתם לילד סוכרייה, או ממתק, רק שיירגע? "האחות תתן לך זריקה ואז נלך לקנות ארטיק", אתם אומרים במטרה להמתיק את הגלולה. אתם נותנים לפעוט במבה בעגלה, רק על מנת שתוכלו לעבור את הקניות בשלום או שהוא נופל ובוכה ואתם מציעים לו סוכרייה, להרגעה.
עבור רובנו יש קשר הדוק בין אכילה לבין רגשות. אנחנו אוכלים כשאנו עצובים וכשאנחנו שמחים. אנחנו אוכלים כדי להפיג לחץ ואוכלים כשמשועממים. 
חשוב לנתק את הקשר בין אוכל ורגשות. רוב הילדים יסתפקו בחיבוק וליטוף. רוב הילדים ייהנו מבילוי משותף או טיול, ולאו דווקא גלידה או חטיף. למדו את הילדים ליהנות מהחיים בלי המתוקים, למדו אותם להעסיק את עצמם שלא בטיולים למקרר, למדו אותם להתנחם בעזרת אנשים, לא בעזרת מזון.
גייסו עזרה מהסביבה
גייסו את המשפחה המורחבת, תבקשו עזרה. בישראל במיוחד, למשפחה המורחבת תפקיד משמעותי בגידול ילדים. בקשו מסבתא להביא מתנות קטנות במקום חטיפים כשהיא באה לבקר, תנחו את סבא לאפות את השניצלים ולא לטגנם לארוחת ערב ששי. הציעו לדוד לקחת את הילד לרכיבה על אופניים ולדודה לשחק איתו מחבואים. במקום פיקניק משפחתי, תנסו לארגן טיול משפחתי ובמקום "על האש", התארגנו למפגש על חוף הים.  כשהמשפחה המורחבת כולה מגויסת, כשהמשפחה כולה מכוונת מטרה, ההתמודדות קלה יותר.
אם הנכם נתקלים בקושי מול המשפחה המורחבת פנו לסיוע אצל הדיאטנית. דברים שנאמרים על ידי איש מקצוע מתקבלים בצורה שונה מאשר כשהם נאמרים על ידי הכלה. רשמו את ההנחיות בצורה ברורה, וחזרו עליהם שוב ושוב.
הגשת מזון בצורה נכונה
הניחו ירקות באופן חופשי מול הילדים. את מנת החלבונים ניתן להניח על שולחן האוכל, ואת הפחמימות מומלץ להרחיק ולהניח מחוץ להישג יד. הגישו מנה קטנה ואפשרו מנה נוספת אם הילד מבקש, ורק לאחר שסיים את החלבון/ירקות. מחקרים מראים שכאשר האוכל מונח מולך, האכילה נוטה להיות בהיסח דעת ולא לפי רמת הרעב. הצורך לקום, להתרחק ולהגיש לצלחת מביאה להאטה בתהליך ומאפשרת לקבל החלטה לגבי אם אתה באמת רעב או לא.
לימדו לגבי כמויות. פעוט אינו אמור לאכול את אותן הכמויות של אחיו המתבגר. נסו להבין מהי גודל מנה נכונה ומתאימה לילדיכם. לאחר שאתם לומדים כמה הילד אמור לאכול, למדו אותו להעריך גודל מנה (בעיקר של חטיפים וממתקים). מנת גלידה היא בגודל נורה, מנת עוגה היא בגודל חפיסת קלפים. השתמשו השוואות מחיי היום יום על מנת שילדים יוכלו לדמיין ולהיות בשליטה.
גמישות
אפשר, וצריך, להיות גמישים. זה בסדר לאפשר קצת יותר במסיבה ולהרפות קצת לעיתים. כל עוד חוזרים לשגרה, נזק ממשי לא יקרה מעוד פרוסת עוגה באופן חד פעמי, או ממזון מהיר שאכלתם במהלך הנסיעה.
"זה רק פעם ב..."
קיים מיתוס, במיוחד בגני הילדים: "ממתקים אוכלים רק פעם ב..." מחקרים מראים שבגן של 35 ילדים, הפעם ב... הזה, הוא כמעט כל יום. כמעט בכל שבוע יש יום הולדת או חגיגה, רווית ממתקים ומתוקים, שמתנהלת בתוך הגן (ועוד אחת מחוץ לכותלי הגן, אחה"צ). את שאריות הממתקים ממשיכים לחלק במהלך שאר השבוע, אליהם מתווספים "הפתעות" ו"פינוקים" שילדים הביאו לחלק לחבריהם, וכמובן העוגה/ממתק/חלה של קבלת שבת. מדובר על מאות ואף אלפי קלוריות נוספות שאינן נספרות בתחשיב קלוריות שבועי. מעבר לכך, בסוף יום הילדים הרבה פעמים ניזונים מכריך "מתוק", כריך חסר ערכים תזונתיים, עם ריבה או ממרח שוקולד, ולכל זה כמובן מצטרף לאוכל העתיר שומן שנקנה מקייטרינג. זה לא "פעם ב". זה כל יום, פשוטו כמשמעו.
דברו עם הצוות החינוכי, העלו את הנושא לדיון מול ההורים בישיבת ההורים הראשונה. זהו מאבק מספיק חשוב, נושא מספיק עקרוני ומהותי.
היו מודל לחיקוי
היו מודל חיקוי. ילדים מחקים את התנהגותכם ואת יחסכם לאוכל. ילדים גם מאמצים את גישותיכם לגבי דימוי גוף. אם את מסתכלת על עצמך בראי ונאנחת, אם אתה אוכל בעמידה מול המקרר, הילדים יחקו ויפנימו התנהגויות לא בריאות ולא נכונות. הדגימו לילדים הרגלים תזונתיים בריאים, הראו להם כי אתם מקפידים על ביצוע פעילות גופנית. הראו להם שאופיו של האדם הוא החשוב, ולא מראהו. תאהבו את עצמם ותפרגנו לעצמכם, ותראו כיצד ילדיכם לומד לאהוב את עצמו.