לתיק הבריאות שלי

כל הכתבות בנושא ילדים ונוער

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

מתנת הבריאות

הורים כל הזמן קונים מתנות לילדיהם: בגדים, צעצועים, משחקים, בילויים. אך יש מתנה אחת, המתנה החשובה ביותר, שלעיתים מתפספסת. זה הזמן לדבר על המתנה האמיתית. המתנה הטובה ביותר שתוכלו לעניק לילדיכם. מתנה לכל החיים - מתנת הבריאות! למען גופם, למען נפשם, למען עתידם.

מתנת הבריאות
אנחנו מביטים בהם. תמימים, מצחיקים, חכמים, מתישים. הוא היה קצת שובב היום, היא התחצפה, הוא סיפר בדיחה מצחיקה, היא הצליחה במשימה שקיבלה. כל יום גדוש ועמוס בחוויות, בשלל התנהגויות. כל יום כזה מקרב אותנו עוד צעד לקראת בגרותם, ולמחשבות שלנו על איזה מבוגרים אנחנו רוצים שיהיו, איזה הרגלים אנחנו רוצים להעניק להם, שיסייעו להם בדרכם, שיקלו עליהם ויהפכו אותם למבוגרים בריאים, מאושרים, תורמים ונתרמים. 
הרגל ראשון: לא מדלגים על ארוחת הבוקר
ישנם מחקרים המקשרים בין דילוג על ארוחת בוקר לבין השמנת יתר, אחרים מדברים על הסיבים בדגני הבוקר ועל תרומתם במניעת סכרת ומחלות לב. מחקרים נוספים אף מתייחסים לארוחת הבוקר כתורמת לקשב ולריכוז ולפרודוקטיביות במהלך היום. כל המחקרים כולם מתייחסים לארוחת הבוקר כאחת מהעוגנים החשובים במהלך היום. הקפידו איתם, היו להם למודל. 
הרגל שני: היכן שהוא יש פעילות פיזית שתאהבו, רק צריך למצוא אותו
יכול להיות שהוא לא אוהב לשחק כדורגל, שהיא לא נהנית מריצה. זה לא אומר שהם שונאים ספורט ולא מוכנים לנסות. טיולים רגליים על חוף הים, תחרויות שחיה בסגנונות שונים בבריכה הציבורית, זומבה, קראטה או התעמלות אומנותית הם רק כמה מהדרכים שניתן לשרוף אנרגיה ולמתוח את השרירים. הציעו להם להתנסות ותלכו יחד איתם. בתקווה הם ימצאו ספורט שהם נהנים ממנו ושהם מוכנים להמשיך איתו גם בגלאים בוגרים יותר, גם אם לא - הם לומדים על החשיבות של פעילות גופנית, על ההנאה שבתזוזה ואתם מרוויחים זמן משפחתי מהנה יחדיו. 
הרגל שלישי: אפשר טלוויזיה, אבל חשוב להגבילה
מחקרים אחרונים מראים כי מעל שעתיים צפייה בטלוויזיה ביום מגביר את הסיכויים לסבול מבעיות התנהגות, הפרעות קשב וריכוז, בעיות רגשיות וחברתיות, קושי בשינה ובהירדמות, תפקוד לקוי בבית הספר ועודף משקל. הגבילו את שעות הצפייה, הציעו מגוון פעילויות אחרות - יצירה, משחקים, קריאה, השתוללות משותפת. 
ילדה קוראת ספר בשדה ירוק
הרגל רביעי: לקרוא לקרוא לקרוא
כישורי קריאה הם הבסיס להצלחה אקדמית, לפיתוח דמיון עשיר, אוצר מלים נרחב. קריאה מלמדת על העולם, על האדם. קריאה היא חיונית לתפקוד בעולמנו. מומלץ לקבוע זמני קריאה קבועים, לקריאה משותפת ולקריאה אישית. תחשפו את הילדים למגוון סוגי ספרים ושוב, כבכל שאר ההרגלים, הראו להם כי גם אתם קוראים, שוחחו אותם על הספרים שלכם, על מה אהבתם, מה הספר גרם לכם להרגיש. 
הרגל חמישי - מים, כמה שיותר
מים הם בריאים, שאר השתייה לא. פשוטו כמשמעו. אפילו המיצים הטבעיים האיכותיים ביותר מכילים כמויות גדולות של סוכר ומומלץ להגבילם. המשקאות הקלים, המוגזים? אין בהם דבר ולא רבע דבר מומלץ. הם מזיקים לבריאות, לשיניים, לתפקוד. תדאגו למים זמינים ונגישים, הקפידו על הפסקות שתייה קבועות, והרחיקו את המשקאות האחרים, שמרו אותם רק למקרים מיוחדים. 
הרגל ששי - קריאת תוויות
על כל מזון שנקנה בסופר יש תווית עם מידע רב. הראו לילדים את התוויות ולמדו אותם להשוות בין כמות הקלוריות, בין אחוזי השומן, סוגי השומן, כמות הפחמימות. הראו להם כיצד לקחת שני מוצרים ולערוך את ההשוואה, לבחור מה עדיף מבין השניים. 
הרגל שביעי - ארוחות משפחתיות
מחקרים מראים כי משפחות שאוכלות יחדיו, לפחות כמה פעמים בשבוע, מגובשות יותר, הארוחות מזינות יותר, יש יותר סיכוי שהילדים יהיו במשקל תקין, ציוני הילדים גבוהים יותר והילדים פחות נוטים לפנות לשימוש בסמים או אלכוהול. עשו מנהג קבוע, החליטו על כמה פעמים בשבוע שכולם עושים את מירב המאמצים להגיע הביתה בזמן לאכול יחד. 
הרגל שמיני - חשיבות חברים
חברויות קריטיות להתפתחות הילדים. במשחק עם חברים נלמדים כישורים כמו תקשורת, שיתוף פעולה ופתרון בעיות. אפשרו לילדיכם מגוון חברים, בגילאים שונים, ממקומות שונים, ותנו להם ללמוד, להתנסות ולהתמודד עם מערכות היחסים שונות. 
הרגל תשיעי - חשיבה חיובית 
אל תאפשרו לילדכם להתייאש כשהדברים לא נעשים כפי שתכננו. סייעו לו לפתח בטחון עצמי על ידי כך שאתם מראים לו כמה הוא אהוב, מיוחד ומסוגל. תעבדו איתו על חיפוש חצי הכוס המלאה בכל סיטואציה שעולה. חשיבה חיובית ואמונה בעצמך הם כלים שיסייעו להם לאורך כך חייהם, בכל התמודדות שלא תחול. 
הרגל עשירי - תאפשרו להם לקחת סיכונים 
העולם הוא מקום מפחיד, המקומות בהם ניתן להיפגע פיזית או רגשית הם עצומים. אך עם זאת, מבלי להתנסות, מבלי לחוות, ילדים לא יכולים להתפתח. תאפשרו להם, תתנו להם להעריך את הסיכונים בעצמם, תלמדו אותם שאתם תמיד כאן על מנת לעזור ולתמוך, ושתמיד תהיו על מנת להרים חזרה במקרה של נפילה.