לתיק הבריאות שלי

כל הכתבות בנושא ילדים ונוער

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

כושר לשרירי העיניים

תפקוד לקוי של השרירים המניעים את גלגל העין פוגע ביכולת רכישת הקריאה. נושא זה פעמים רבות "מתפספס" עקב חוסר מודעות וגורם לקשיים ותסכולים אצל הילד ומביא ליצירת פערים לימודיים אצלו. לילך אלון, מטפלת בשיטת אלבאום, מסבירה.

כושר לשרירי העיניים
הקושי במיקוד
הסיפור של איתי (שם בדוי) בטח יישמע לרבים מכם מוכר. איתי מאוד אוהב סיפורים. "אמא תקראי לי סיפור", היה משפט שגור מאוד בפיו עד שהגיע לכתה א’. אך כחצי שנה לאחר תחילת שנתו הראשונה בבית הספר, הילד השתנה. אמא של איתי הופתעה לגלות, שהילד שכל כך אהב ספרים, מתקשה ומסרב ללמוד לקרוא. איתי התלונן על כאבי ראש תכופים וההתנגדות והתסכול שלו החריפו עד שהפכו את חווית הלמידה לסיוט לו, למורה ולהורים. 

בבדיקה לא נמצא ליקוי ראייתי אך אובחנה הפרעה בתנועת העיניים:  העיניים של איתי אינן מסוגלות לנוע בתיאום בקו אופקי, בצורה חלקה וללא מאמץ. הוא מתקשה למקד את המבט ולחצות את קו-האמצע של הגוף. תרגול תנועה עצמאית של גלגל העין גרם למתח, לכאב ולכעס. 
אז מה הסיבה לקושי הזה?
  • מכיוון שהקריאה היא אופקית, ילד המתקשה להניע את עיניו בתיאום והעין שלו "בורחת" למעלה או למטה, יחווה מצב שבו שורות וקטעי מילים "בורחות" לו. הראייה מקוטעת ואינה רצופה ולכן הקריאה אינה רצופה והבנת הנקרא נפגמת. 
  • כאשר אדם עסוק בקריאה ועיניו אינן מצליחות להתמקד נכון ובקלות, המוח ינסה למקד את העין ה"סוררת". מצב כזה גורם לפיצול הריכוז בין שתי מטלות בו-זמנית (קריאה ומיקוד הראייה) ומכאן נוצר מצב בו הילד אמנם קורא, אך אינו מצליח להבין מה הוא קורא. 
  • קריאה דורשת מאיתנו, באמצעות העיניים,  לחצות את קו-האמצע של הגוף מצד אחד של הדף אל צידו השני. ברגע שילד לא יכול לחצות את קו-האמצע של הגוף, הוא לא ישלים את קריאת השורה והמידע שיקבל יהיה חלקי ומבלבל. 
  • כאשר שרירי העיניים מתעייפים והקריאה גורמת לכאב, אנחנו לא רוצים לקרוא. 
ברגע שהקריאה גרמה לאיתי מתח וכאב, הוא פשוט נמנע ממנה. 
אימונים לעיניים 
לאחר שאיתי קיבל הסבר וגוייס למטרה, התחלנו לאמן את שרירי העיניים. אמא של איתי עבדה איתו יום-יום, במשך דקות ספורות בלבד, על מנת למנוע כאבים ולאפשר לשרירי העין להתחזק. העבודה האינטנסיבית השתלמה, ועד סוף שנת הלימודים איתי השלים את כל הפער. 
תיקון הליקויים בתפקוד העיניים הוא דוגמא לטיפול בבעיה עצמה ולא בסימפטום שהיא מייצרת. כאשר המיקוד הוא על איתור הגורמים המייצרים סימפטומים של קשיי למידה ומציאת פתרון. ברוב המערכות הקיימות יתייחסו לקושי בקריאה כנושא הדורש פתרון בתחום ההוראה המתקנת. טיפול טוב יחקור ויברר איזה גורם פיזי יוצר קושי בתהליך הקריאה, ואז ינסה להמציא לו פתרון פיזי. ברגע שהמערכת הגופנית תתפקד היטב, יכולת הקריאה תשתחרר והילד או המבוגר יוכלו לקיים תהליך למידה תקין בתחום הקריאה. לעתים, לאחר הסרת המכשולים המעכבים למידה, יזדקק הילד להוראה מתקנת בקריאה ובכתיבה, אלא שכעת יוכל באמת ללמוד בתנאים אידיאלים.
**חשוב לציין, כי טיפול על ידי תרגול שרירי העיניים מחייב בדיקת מיקוד ראייה מקדימה אצל רופא עיניים.