לתיק הבריאות שלי

כל הכתבות בנושא ילדים ונוער

שלח לחבר

X
   
CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

רק שלי לא "ישן כמו תינוק"?

התינוק שלכם מתקשה להירדם ואתם מתקשים להבין מי המציא את המשפט "ישן כמו תינוק"? ד"ר הדרי מסביר לנו על כמה עקרונות פשוטים ואז כולכם תוכלו לישון בשקט!

רק שלי לא "ישן כמו תינוק"?

אחד הדברים שמכים כמעט כל הורה בתימהון הוא המשפט "ישן כמו תינוק". הורים יודעים שתינוק ישן הוא במקרים רבים אגדה. המציאות שונה בתכלית: תינוקות הזוכים בשינה רצופה הם מצרך נדיר, בדיוק כמו הורים ערניים. וזה הרבה פחות מצחיק כשמתחוור לנו שהמשפט "אם לא תישן - לא תגדל" הוא לא שיטת הפחדה של סבתות, אלא אמירה מאוד מדויקת באופן מדעי.
בחודש הראשון לחייו הרך הנולד ישן כשני שלישים מהיממה ומשך השינה מתקצר עד לשליש ממנה ככל שעולים עם הגיל. השינה היא אחד התפקודים החשובים והמשמעותיים ביותר לגוף וחוסר בה פוגע במערכת החיסונית, בכושר הזכרון והלימוד, במערכת הגדילה ובחילוף החומרים. 
במילים אחרות, זמן השינה הוא זמן האיכות שבו אוגר התינוק את כמות האנרגיה ההכרחית לו לצורך התפתחותו. תהליך השינה דומה למצב העובר ברחם, כלומר התפתחות המוח ועיבוד מחדש של מידע יחד עם התנתקות מגירויים חדשים. הרגלי השינה שאנו מקנים לתינוק משפיעים על מערך התינוק בבית, ובעיקר על ההורים, שיכולים בשעות השקט של ילדם להתנתק מהטיפול השוטף בו ולהתרכז בענייני הבית האחרים ובמנוחה. 

מודל שינה אישי

השאלה הגדולה היא האם יש דבר כזה הפרעות שינה בילדים. השינה היא מנגנון פיזיולוגי של הגוף - בדיוק כמו אכילה, שתייה או צרכים. יותר מכך, היא גם הרגל. לעתים קרובות התינוק לא נרדם כי משהו מציק לו, אבל ברוב המקרים ניקיון, האכלה או מתן שתייה מרגיעים אותו והוא חוזר לישון. עם זאת, במקרים מסוימים, ומועטים יש לומר, התינוק לא מורגל ב"מסדרון לשינה" - מנגנון חשוב ביותר המרגיל אותו לרוגע והירדמות, שעוד נרחיב עליו בהמשך. 
על מנת שנוכל להתייחס לבעיית שינה, צריך קודם לכן לדעת מהי בעצם שינה תקינה. משך שעות השינה משתנה עם הגיל. עד גיל שנתיים הילד זקוק לכ־16 שעות ביממה. בין גיל שנתיים לגיל עשר הוא זקוק ל־ 12 שעות בלילה כדי להיות ערני לחלוטין. מעל גיל עשר הוא נזקק לשמונה עד עשר שעות שינה בלילה עד לרמה של מתבגר או מבוגר.
זהו המקום לציין כי מחזורי השינה של התינוק נמשכים כשלוש עד חמש שעות ונפרשים על פני כל שעות היממה, וגם בהם יש מחזוריות של שלב שקט ושלב שינה פעילה המשתנה מתינוק לתינוק.
בהבנת תהליכי השינה ניתן להגדיר את הפרמטרים הבאים כמשמעותיים במיוחד לניתוח "מודל השינה" האישי אצל כל ילד. המדדים כוללים מענה למגוון שאלות, בינן:

  • באיזו שעה הילד הולך לישון בדרך כלל?
  • כמה זמן לוקח לו להירדם ממש?
  • מה זמן הוא ישן?
  • מתי הוא מתעורר בבוקר?
  • האם יש חלומות זוועה או סיוטי לילה?
  • אם נשימתו תקינה?
  • האם משקלו תקין או סביר, והאם הוא סובל מהקאות או מתיאבון מוגבר?
  • האם מעשנים בבית?

מובן שאם נצפה קושי מתמשך, יש חשיבות לבדיקה קלינית של רופא הילדים ובירור סיבות רפואיות לקשיי השינה. 

עניין של הרגל

הרגלים לסדר יום כמו ארוחות בזמנים קבועים ותגובות מתאימות לזמן שבין הארוחות (כמו הרגעה באמצעות ליטוף, טיול או שיר, מוצץ או מים) מפתחים אצל התינוק דפוס נכון של הרגלי שינה תקינים.
להיות גם בנפרד, כלומר מצד אחד, יש לתת לתינוק את תחושת הביטחון כי בשעת מצוקה ההורה נמצא בסביבה. מצד שני, רציפות של מגע עם התינוק עלולה לשבש את איכות השינה שלו, שלא לדבר על העייפות הנגרמת להוריו. יש להיזהר שלא להרגיל את האדון הקטן למצב שבו הוא יבכה אם הוא מרגיש שההורים לא נמצאים לידו בכל רגע נתון. כך הקשר עם ההורים הופך להיות קשר על־ידי בכי. 
מכיוון שעל פי תפיסת התינוק, כאשר ההורה עוזב את החדר הוא נעלם, את ארגון סדר יש להתחיל בערך בגיל חצי שנה. עד אז סדר היום יקבע על־פי צורכי התינוק. 
טקס שינה הוא חלק חשוב בסדר היום. הוא מגדיר לתינוק גבולות ברורים בין יום ללילה. בעזרת הטקס ההורים מלווים את התינוק בביטחון לקראת שנת הלילה. חשוב שטקס זה יחזור מדי ערב ובסופו התינוק ימצא תמיד את עצמו נרדם במיטתו (ולא נרדם על הידיים או מול הטלוויזיה). הטקס כולל ארוחת ערב, אמבטיה, משחק או סיפור או שיר ושינה. סדר הפעולות אינו חשוב, אך חשוב שהוא יחזור על עצמו בצורה דומה מדי ערב וכך יהפוך לרוטינה. הטקס צריך להתנהל באווירה נעימה המקרינה רוך ואהבה ללא כעס ומתח. התינוק צריך להרגיש שהוא מקבל פרס ולכן הוא מצפה לו באהבה. 
אכילה אינה חלק מתהליך ההירדמות. חשוב לא להרגיל את התינוק להירדם עם בקבוק אוכל, אך הוא יכול להירדם עם מוצץ מתאים או בובה. חיבוק וליטוף צריכים להקדים בכל מקרה את בקבוק המים או האוכל בכל תהליך של הרגעת התינוק. כמו כן יש להימנע מלהבטיח לתינוק (בגיל מבוגר יותר) דברים שאי אפשר לעמוד בהם, כמו להישאר איתו בלילה. במצב זה הוא יתחיל להתעורר בלילות כדי לבדוק אם ההורים נמצאים איתו.

מפלס הנעימות

הפרעות שינה יכולות להתרחש על רקע תנאים לא נוחים של החדר, רעב, תזונה לא מתאימה או רבה מדי, בקיעת שיניים, מחלות שונות, פריחות ובעיות גרד בעור. לכן לפני שמכריזים על בעיה, רצוי לבדוק אם התנאים הבאים מתקיימים.
סביבת השינה: רצוי לתת דגש מיוחד על הסביבה שבה נמצאת מיטת התינוק, מה שגורם לדפוס שינה איכותי, או לחלופין: להפרעות שינה. טמפרטורת החדר צריכה להיות נעימה ולעמוד על כ-22 מעלות צלסיוס, אבל עם זאת ראוי לזכור כי לכל תינוק יש צרכים משלו, בדיוק כפי שלאדם בוגר יש העדפות פרטיות באשר לטמפרטורה הטובה לו ביותר. 
ניקיון: חיתול רטוב הוא האויב של השינה המתוקה. פריחה או גרד עלולים להציק ולכן יש לבדוק אם החיתול אינו מלא למרות שלא מזמן החלפתם לו. 
תאורה: אצל תינוקות גדולים יותר איכות הסביבה ומפלס הנעימות שלה חשוב ביותר. כאן התקנת מנורת לילה קטנה יכולה לסייע בשני מישורים: מניעת חשיכה מוחלטת, והימנעות מהדלקת אור פתאומית ברגע שההורה צריך להיכנס לחדר.
רעש: חשוב להקפיד להרגיל את התינוק מלכתחילה לרעשי הבית הסבירים - כמו דיבור, רדיו, עיטוש וכיוצא באלה. תינוק הישן באזור של דממה מוחלטת ייבהל מכל רעש, ולו הקטן ביותר. 
האכלה: תינוק שבע רגוע יותר ולכן ישן משך זמן רב יותר, אבל ראוי לזכור כי הקשר בין בכי לרעב הוא לעתים קשר שרק ההורים יוצרים. לא בכל מקרה נדרשת האכלה בלילה, העלולה לגרום לאי נוחות אצל התינוק. גם אם נהוגות אצלכם ארוחות לילה – מוטב שיהיו בזמן השינה הקלה, ולא בזמן השינה העמוקה. 

אני אוהב לישון

כאמור, רובם המכריע של תינוקות עד גיל שנה יירדם במהירות וללא בעיות אם הם אינם רעבים, אינם מלוכלכים ואינם חולים. תינוק בגילאים אלה אוהב לישון, אך אוהבים יותר אם מרגיעים אותו באמצעים שונים: מוזיקה שקטה ומרגיעה, סיפור בקול נמוך, שיר ערש שקט, חדר חשוך, שקט בסביבה ודמות מוכרת, רגועה וחוזרת על עצמה. וזהו בעצם "מסדרון השינה". כל מה שהפוך ממה שנאמר לעיל - יגרום לעיכוב בהירדמות, בכי, אי שקט, חוסר רצון לישון, רצון לפינוק - רגיעה בידיים של אמא/ אבא/ סבתא - דבר שירגיל אותו להירדם תמיד רק כך.  
אם בכל זאת הסירוב לישון או ההתעוררות אחרי שעות מעטות בלבד של שינה חוזרים על עצמם צריך לבדוק מה קורה בבית, כיצד מרדימים את התינוק והאם הוא בריא. חשוב ללמוד איך הוא נרדם ומה מעיר אותו, וחשוב לזכור שבאופן טבעי תינוק אוהב וצריך לישון. אם הוא לא ישן טוב, משהו פיזי, סביבתי או רגשי, מציק לו וכדאי להתייעץ עם רופא הילדים כדי לבודד את הבעיה ולמצוא פתרון מתאים.